Sniktitt

FIFA Street

Gatefotballserien starter forfra igjen, med ballen tilbake på løkka.

LONDON (Gamer.no): Den ekstremt populære FIFA-serien til Electronic Arts har gått sin seiersgang i fotballverdenen i mange år. Etter at de for noen år tilbake passerte og nærmest parkerte sin argeste rival, Pro Evolution Soccer, i en gjørmepytt utenfor sekstenmeteren, har de rent salgsmessig oppnådd det man må kalle herredømme innenfor fotballspill.

Med en slik suksess er det også naturlig at man ønsker å ta produktet sitt videre, og kanskje etablere andre serier i kjølvannet. EA Sports startet opprinnelige FIFA Street-serien tilbake i 2005. Siden det første har det kommet både en nummer to og en nummer tre. Felles for dem alle er at de hadde et snev av galskap og urealisme i seg, og dette tok helt overhånd i det siste, som ikke var et spesielt godt spill. Man skulle kanskje tro at dette var spikeren i kista for serien, men den gang ei.

En omkamp på liv og død

Når man først blir presentert for FIFA Street, går det umiddelbart opp for deg at her har EA Sports kjørt hjertestarter på hele serien. Spillet kommer uten noe nummer eller undertittel, og dette indikerer at de ønsker seg en ny start. Fotball er ikke noe å le av. Det er en gigantisk sport som bringer håp og glede til mange mennesker, som foruten nesten ikke ville hatt noe å leve for.

I tillegg til dette er bortskjemte fotballspillfans kresne, og deres ganer åpner seg kun for det mest velsmakende på markedet. EA Sports innså nok etter hvert at deres gatefotballserie gradvis fremmedgjorde fansen med sin mangel på realisme og ekte fotballforståelse, og som en direkte følge av dette skrotet de hele serien og gikk tilbake til tegnebordet for en ny start.

Det første som har blitt gjort rett i denne gjenopplivningen, er at spillet utvikles av flere av de samme personene som også har vært med på utviklingen av FIFA 12. Videre benytter spillet seg også av storebrorens motor, hvilket igjen garanterer en mer realistisk utforming og følelse.

Pelifix og fotballsko

Koden vi fikk prøve under Electronic Arts´ messe i London var 70 % ferdig. Dette betyr at spillet skal ligge godt i rute til sin utgivelse i mars til neste år. Det første jeg bet meg merke i med kontrollen mellom hendene, var at spillet gir en helt spesiell følelse i forhold til FIFA – sine likheter til tross. Som dere sikkert forstår ligger det et større fokus på triksing og ulike fasjonable metoder å passere motstanderen på. Dette er uansett ikke lett, ettersom de ulike spillernes ballferdigheter kontres fint av effektive taklingsformer, som enkelt kan slå ballen ut av føttene på en uoppmerksom spiller.

Man kan spille med frisparkregler slik at man får ballen hvis motstanderen er for røff i taklingene, men det skal nevnes at å spille med frispark stykker opp spillets flyt, som må sies å være en av kjerneverdiene i FIFA Street. Hvem som burde hatt frispark og ikke går begge veier, og det regnestykket går nok ut i balanse når alt kommer til alt.

Den største mekaniske forskjellen fra FIFA 12, er at ballen virker å være limt til føttene på en egen spesiell måte – nesten som om alle spillerne hadde fått egenskapene til Lionel Messi. Dette er nok en nødvendighet for at ikke spillet skal bli alt for vanskelig, og ballens fysikk er ellers på et troverdig og realistisk plan.

Spill hvor du vil

Les også
Anmeldelse:

Man kan variere antall spillere, størrelsen på banen, og hvorvidt banene har bur som i «cageball», eller om de bare har noen små vegger. Det morsomme er at spillopplevelsen endrer seg når du endrer størrelsen på banen. De største banene med flere spillere inviterer i mye større grad til å spille i rom enn de små banene. Her inviteres det til pasningsspill hvor du kan spille deg forbi de ulike leddene ved å trille ball. På de små banene blir triksing med ball og vending i rett tidspunkt mye viktigere.

Utviklerne fokuserer mye på å gjenskape ulike arenaer i ulike byer, blant annet ved å gi oversiktsbilder av områdene før kamp, men er dette egentlig viktig? Så lenge det er en forkledd lasteskjerm er det greit, men man blir fort irritert om fokuset flyttes av banen. Ett eksempel er når motstanderen scorer mål. Rent instinktivt trykker du febrilsk på alle kamper for å komme deg tilbake i kampen og komme tilbake umiddelbart etter å ha fått ett mål rett i sekken. Sekundene det tar fra du moser knappene til spillet har gjort seg ferdig med alt av logoer, repriser og lignende er smertefulle. Du vil tilbake til banespillet så fort som overhodet mulig – det er her moroa ligger.

I tillegg til å spille med klubbene fra de største ligaene, vil du også få muligheten til å starte ditt eget lag og gjøre disse bedre. I løpet av en kamp opparbeider du deg triksepoeng, basert på hvor artistisk spillerne dine er. Disse poengene brukes i den videre utviklingen av din egen spiller og resten av laget ditt, og målet er til syvende og sist å slå de store klubbene i «World Tour»-modusen. De aller fleste store europeiske klubber ser ut til å være involvert i spillet – EA Sports sitter jo som dere sikkert vet på rettighetene til det meste gjennom sin FIFA-franchise, så det er ikke noe problem å få spille med favorittlaget sitt.

Konklusjon

FIFA Street ser ut til å bli både en kledelig og god gjenoppdagelse av gatefotballen i spillform. Det tar seg selv mye mer høytidelig enn forgjengerne, og behandler gatefotball og futsal som sport med en langt større respekt enn tidligere.

Det store spørsmålet er selvfølgelig om dette kommer til å bli like morsomt som å spille vanlig FIFA. Hvor god kan man egentlig bli til å utføre triks og slå tunneler på motstanderne? Personlig tror jeg spillet kommer til å ha en lengre levetid enn de forrige spillene i denne serien, da alt fjaset gjorde at de havnet ganske tidlig i den store bunken over spill man neppe kommer til å spille igjen.

Spillet er ikke noe rakettvitenskap og blir neppe Guds gave til fotballspillene, men det gir en ny vri på sporten vi alle elsker. Fotball på stor mark, fotball i bur eller fotball i gymsal – gøy er det okke som.

Klarer ikke laste video

FIFA Street kommer i salg første kvartal 2012, for Xbox 360, PlayStation 3 og PC. Reise og opphold til London ble betalt av Electronic Arts.

Siste fra forsiden