Sniktitt Fight Night Round 4

Blod, svette og brukne kjever

Går du med en småskrudd drøm om å være Mike Tyson? Vurder neste Fight Night.

LONDON (Gamer.no): Det renner ikke akkurat over med realistiske boksespill, men Electronic Arts’ Fight Night-serie tar stadige steg fremover. Round 3 fra 2006 var et svært solid produkt, men langt fra komplett. I slutten av juni kommer Round 4, og vi har tatt en liten kikk på spillet. Nyvinningene er mange og ser ut til å gi en herlig opplevelse i ringen.

– Det var faktisk en stor utfordring å innovere fra et så bra produkt som Fight Night 3. Fokuset vårt har vært å levere en enda mer actionfylt bokseopplevelse. Her vil vi virkelig få frem intensiteten i boksesporten, og hvor unik hver bokser er, sier produsent Dean Richards.

Gulltann og øresulten

For fans er det nok gledelig at en av tidenes aller beste boksere også er med. En mann av få ord, men med en knyttneve som knuser alt den støter på.

– Vi vil ta serien et steg videre og gjøre boksingen så autentisk som mulig. Det er også veldig gledelig at vi endelig har sikret oss Mike Tyson. Nå kan vi faktisk sjekke ut hvordan et oppgjør mellom Tyson og Muhammed Ali ender, gliser Richards.

I Round 3 var alle boksere i bunn og grunn identiske når det gjaldt modellering, det vil si at kampene ble noe ensformige og forutsigbare. Utviklerne bak Round 4 ville forandre på dette, man ville få frem en langt mer personlig spillopplevelse.

– Ja, en annen nyhet er at alle bokserne er i samme proporsjoner som i virkeligheten. Det betyr at vi får kamper som preges av spesialisering, der du i større grad må kjenne din boksers styrker og svakheter for å lykkes. Stilene «gjør» kampene, her vet du aldri hva du får. Høyde og rekkevidde teller faktisk, sier produsenten.

Vi tok et par kamper, og fremskrittene er på alle måter merkbar. Kontrollsystemet ligner på det vi hadde i Round 3, men fremstår enda mer responsivt og dynamisk. Det samme er kameraet som følger bokserne, det gir en herlig tilstedeværelse og du kan nesten lukte svetten fra slåsskjempene.

– Alt er raskt. Spillet kjører 60 bilder i sekundet, kombinasjonene du kan kjøre er kjappe og kontrollene svært responsive, sier Richards.

Ikke enkelt

Likevel blir det også tidlig klart at øvelse gjør mester i dette spillet, ingenting kommer av seg selv. Trening må til før du kan nyte Round 4 fullt ut.

– Når du lærer å kontre og bevege deg skikkelig, det er først da du blir en livsfarlig bokser, sier Richards.

Det som er så herlig i Round 4 er at alt er så mye mer fysisk. Du kan gå inn på motstanderen og nærmest bryte med ham. Et taktisk grep kan også være å hvile på motstanderen ved å slenge armene rundt ham. Videre kan du lettere komme med kroppsslag, og dette er slag som suger utholdenhet ut av rivaler.

– Vi har fjernet en usynlig barriere fra Fight Night Round 3. Denne hindret bokserne å virkelig komme tett innpå hverandre, og slåss på «innsiden», avslører Richards.

Mens du bokser er det tre ulike målestreker å ta hensyn til. Det er utholdenhet, helse og blokkeringsevne. Alle går opp og ned dynamisk, avhengig av hvor mye krefter du bruker og hvor mye juling du får. Treff i mage går helt klart ut over utholdenhet, mens hodeslag har størst helsekonsekvenser. Som tidligere går også kutt og hevelser utover dine evner i ringen.

Kaldt omslag

I pausene kan man bruke ulike typer isposer for å helbrede seg selv. Underveis i kampene får du nemlig bonuspoeng for å klare visse typer slag og andre delmål. Disse poengene kan blant annet brukes på disse isposene, slik at den som har bokset best også får best behandling.

Bomslag virker for øvrig å ha større konsekvenser i Round 4, så det nytter ikke å bare trykke på knapper i et voldsomt tempo. Bommer du mister du ofte balansen også, noe som gjør at du er helt åpen for motangrep. Videre er det viktig at du finner metoder for kontringer som tar i bruk din bokser største styrker. Som vi har vært inne på er alle utøverne relativt unike her.

Det er også verdt å nevne at de datastyrte motstanderne har blitt langt vanskeligere å lese. Richards forteller at man nå har fem ganger flere «avgjørelser» hos den kunstige intelligensen. Det betyr en smartere og mer tilpasningsdyktig motstander. Dermed kan han takle det når du går inn kroppsnært for å bryte ham ned, eller bruker skitne triks som albuer og springskaller.

Hvis du trodde Round 3 var sportsspillenes gallionsfigur grafikkmessig, ja da kan du glede deg til Round 4. Detaljene er helt enorme, nesten overveldende, og den nevnte kameraføringen gjør mye for innlevelsen. Dessuten er skripting nesten helt borte, fysikkmotoren har tatt helt over.

I en sport som inneholder så mange uforutsette bevegelser og hendelser er dette en stor fordel. Hvert slag, hvert fall blir unike. Du vet aldri hva du får i denne grafikkbomben, bortsett fra knuste tryner i sakte film med spytt og blod sprutende i alle retninger.

Konklusjon

For de fleste som spilte Fight Night Round 3 falt det i god jord, det var et kvalitetsspill som fanget mye av det som gjør boksesporten så spennende og innbydende. Når oppfølgeren kommer i sommer har EA ført serien flere steg videre, dette lover utrolig godt.

Kampene har blitt langt mer fysiske, du kan nå gå skikkelig i kroppen på motstanderen. Bokserne har også i større grad flere svake og sterke sider, og de har realistiske proporsjoner. Dette gjør at du bør kjenne bokseren din godt før du får maksimalt ut av ham. Grafikkmotoren sørger også for at skripting er overflødig, her er alt fysikkbasert.

Vi gleder oss voldsomt til 29. juni. Da kommer Fight Night Round 4 ut på Xbox 360 og PlayStation 3.

Diskutér artikkelen i forumet

Forsiden akkurat nå

Til toppen