Sniktitt

Football Manager 2013

Sports Interactive frir til tidligere fans av serien.

Jeg har et mangeårig kjærlighetsforhold til Football Manager og klokker inn omtrent like mange timer i spillet som jeg gjør i drømmeland. Derfor kastet jeg meg på muligheten til å teste den kommende utgaven av spillet. Denne tidlige koden har dessverre en god del tekniske problemer som gjorde det umulig å få en skikkelig helhetsopplevelse. Denne sniktitten vil på av den grunn ta for seg enkeltelementer og se hvordan disse skiller seg fra tidligere utgaver i serien.

Noe for en hver smak?

Den kanskje største nyheten er valget mellom flere moduser helt i begynnelsen. «Football Manager» lover å gi deg den komplette opplevelsen av å være en fotballtrener, mens «Football Manager Classic» er en «strømlinjeformet modus» hvor det tar kortere tid å spille gjennom en sesong. Spillet tilbyr også en rekke ferdiglagde utfordringer og en helt ny nettverksmodus.

Samtalevalgene jeg hadde i første møte med styreformannen i klubben fikk meg til å føle meg som en skikkelig ryggslikker.

Jeg hoppet rett inn i hovedmodusen, og det meste så svært kjent ut. Noen layout-endringer har blitt gjort i et forsøk på å presentere all informasjonen i spillet mer effektivt, og etter hvert som man blir vant til endringene er det også enklere å finne frem til den informasjonen man ønsker. Jeg bet spesielt merke i hvordan de har forbedret måten du abonnerer på informasjon i spillet. Tidligere har det skapt irritasjon når vi overlesses med unødvendig informasjon i innboksen. Nå kan spilleren skreddersy hva slags meldinger man ønsker å få.

Samtalene man har med spillere, støtteapparat, media, og så videre er jeg ikke like begeistret over. Systemet for dette er svært lite fleksibelt, og valgmulighetene for hvordan man skal svare er begrenset. Når spillet legger ord i munnen min brytes innlevelsen. Disse samtalene ser ut til å ha fått en større rolle i årets utgave. Det første som skjer i spillet er en lengre samtale med styreformannen i klubben og gjennom denne samtalen indikerer jeg hvordan jeg ønsker at ting skal være i klubben. For nye spillere er dette en fin inngangsport, men de som har spilt managerspill siden tåteflaskedagene opplever nok dette som en påtvunget og omstendig introduksjon

Lagarbeid

Sports Interactive søker hele tiden å gjøre spillet til en mer realistisk simulasjon av hverdagen til en fotballtrener. I denne utgaven blir det mye mer fokus på støtteapparatet i klubben. Dette gir deg muligheten til enda mer mikrostyring enn før, samtidig som det blir enklere å overlate enkelte ansvarsområder til andre i klubben din. Du kan nå blant annet ansette en sportsdirektør og en sjef for spillerutvikling, i tillegg til speidersjef, sjef for det medisinske apparatet og eget støtteapparat for reserve og ungdomslag.

Det er lett å få andre i klubbens apparat til å ta seg av de arbeidsoppgavene du ikke er interessert i.

En del av disse rollene er i utgangspunktet satt opp til å ta seg av eksempelvis spillerkjøp og salg, diktere speiderfokuset, håndtere kontraktsfornyinger, med mer. Det kom som et lite sjokk for meg da styreformannen min plutselig begynte å ansette trenere i klubben min. Hvem som skal ha hvilket ansvarsområde kan du heldigvis lett sette opp, og det er fortsatt mulig å ha full kontroll selv. Jeg syntes det var fint å slippe unna enkelte oppgaver, og så lenge dette er helt valgfritt er det bare positivt. Du vil forøvrig også oppleve at trenerne dine tar kurs og forsøker å avansere i systemene. Som spillerne dine har også støtteapparatet ditt ambisjoner.

Det er også verdt å notere at du nå kan velge om du vil trene både et klubblag og landslag med samme trener. Dette tar du stilling til helt i begynnelsen av spillet. Jeg synes også opplegget for trening av spillerne dine har blitt mer oversiktlig. Du kan trene spillerne til å inneha spesifikke roller og dermed forme laget enda mer etter hvordan du ønsker å spille. Football Manager 2013 søker også å tilgjengeliggjøre statistikken sin og det er enkelt å sammenlikne eget lag med andre lag i samme liga.

Assistenttreneren mente det var mye å fikse på i årets første treningskamp.

Jeg har ikke fått spilt nok sammenhengende til å få god oversikt over selve kampene. Det har lenge vært et forbedringspotensial her både hva gjelder den kunstige intelligensen og den generelle flyten i spillet. Utseende på kampene later ikke til å ha endret seg særlig, men det kan se ut til at spillernes bevegelser og ballberøringer er noe mindre statisk enn tidligere. Utviklerne har også klart å trykke enda mer informasjon inn under kampene. Mellom høydepunktene får du en oversikt over alle spillerne på banen som inkluderer hvor bra de spiller og deres fysiske tilstand. I høyre hjørne dukker det opp snakkebobler hvor assistenttreneren din kommer med analyser og tips under kampen. Dette har jeg foreløpig bare opplevd som forstyrrende, men kanskje man lærer seg å sette pris på det etter hvert?

Det å gjøre taktiske endringer underveis i en kamp fremstår nå som en mer sømløs affære. Selv om kampen pauses føles det ikke lenger som om du må ut av kampen og inn i garderoben for å be en innbytter ta på seg støvlene. Nå foregår alt i transparente menyer som legger seg over kampbildet. På grunn av dette og de gjennomførte menysystemendringene som er gjort blir kampene, som resten av spillet, en mer effektiv og intuitiv opplevelse. På tross av de enorme mengdene med informasjon klarer spillet å presentere det aller meste både lettfattelig og oversiktlig. Et av unntakene er statistikken etter en kamp hvor vi får servert en vegg med tall. Jeg håper dette fikses før spillet slippes.

Les også
Anmeldelse:
Sterkere farger og mindre detaljer skal lokke spillere til Classic-modusen.

Ulike moduser

Den nye spillmodusen «Football Manager Classic» tilbyr et kjappere spill med færre gjøremål for manageren. Utviklerne har strippet bort en del muligheter, som å komme med inspirerende ord til laget ditt i pausen, og også forenklet mange elementer. I stedet for å møte til en pressekonferanse hvor du får åtte spørsmål, får du nå ett spørsmål i innboksen din som du kjapt kan besvare. Presentasjonen av spillere, kampstatistikk, kjøp og salg, alt er presentert på en mer simplistisk måte. Med sterkere farger og tydeligere markeringer av gode og dårlige evner hos spillerne dine kan Classic-modusen minne litt om de gode, gamle Championship Manager-spillene.

Selv om estetikken i lettvektsmodusen kan gi assosiasjoner til fordums tid, er det fortsatt dagens avanserte system og oppdaterte databaser som ligger til grunn. Kampmotoren er også den samme, og hvis du ønsker å skrape under overflaten kan du også her finne ganske mye informasjon, selv om ikke alt er tilgjengelig. Man kan spørre seg hvem som er målgruppa for denne modusen. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å spille med denne, selv når jeg skal spille sammen med venner. Dette rett og slett fordi jeg ønsker å ha den fulle opplevelsen. Det kan selvsagt tenkes at det finnes en del mennesker der ute som likte de gamle spillene men har blitt desillusjonert av kompleksiteten i de nyere utgavene. Da kan dette være en vei inn igjen for dem.

Jeg likte i grunn godt denne avislignende presentasjonen av de siste nyhetene i Classic-modusen.

Sports Interactive satser i alle fall tungt på den nye modusen, og flere av nyhetene er kun tilgjengelige her. Fra forrige års håndholdte utgave har de adoptert «utfordringer» som gir deg et bestemt utgangspunkt og et mål du må oppnå. Eksempelvis overtar du et lag som har spilt mesteparten av sesongen uten å tape, og du må fullføre sesongen uten å gå på et eneste tap. En annen utfordring kan være at laget ditt har avlet opp en håndfull svært gode unggutter, og du må bruke dem til å oppnå klubbens mål for sesongen. Det som gjør disse utfordringene interessante for meg er at du kan fritt velge hvilket lag du ønsker å spille som, så tres ditt valgte scenario ned over et ellers helt vanlig spill. Dette virket interessant så jeg synes det er trist at man ikke kan benytte dem på hovedmodusen i spillet.

Årets utgave av Football Manager kommer med en innbygget butikk som så vidt jeg kan skjønne er koblet opp mot Steam. Her kan du blant annet kjøpe deg nye utfordringer, og jeg synes i grunn ikke det er noe galt i at man skal kunne betale for ekstra innhold. Det som derimot får mine forbrukerjournalistiske sanser til å gå bananas er at spillet ønsker å selge deg juksing. Det vil si at dersom du ønsker at klubben din skulle hatt et større overgangsbudsjett, eller du sliter med å få styret ditt til å høre på forslagene dine, da kan du kjøpe dette fra butikken. For ordentlige penger. Dette synes jeg virker svært spekulativt. Denne butikken er ikke fullt operativ på nåværende tidspunkt, men jeg blir trist av tanken på at folk kommer til å betale for å fuske seg frem i spillet. Denne muligheten til å kjøpe seg fordeler gjelder bare i «Classic»-modusen.

Dette var en av de fire utfordringene som var lagt inn i denne tidlige utgaven av spillet.

Jeg har ikke hatt mulighet til å teste spillets flerspillerfunksjoner, men registrerer at både hovedmodusen og «Classic»-modusen har muligheter for online flerspiller. I tillegg har spillet en «Versus»-funksjon hvor du kan sette opp en egen liga eller cup mellom deg og vennene dine. Her kan man fritt velge hvilke lag man ønsker å bruke, eller man kan importere et lag man har opparbeidet i et tidligere spill. Dermed kan du og vennene dine slutte å krangle over hvem som har det beste laget og faktisk få det bevist en gang for alle. Dette virker som et artig tillegg og kan fort bli en populær tilleggsmodus.

Konklusjon

Football Manager 2013 gjør ingen revolusjonerende endringer i grunnsystemet. Spillet har gjennomgått den årlige finjusteringen og alt virker litt glattere, og litt mer dynamisk enn i fjor. I tillegg har Sports Interactive fokusert en del på hvordan informasjon filtreres og presenteres, og her synes jeg skaperne har gjort en god jobb. Det er enklere å finne frem, og man får et mer oversiktlig bilde. Jeg er veldig spent på å få teste kampmotoren mer for å se om denne fortsatt har mange av de samme problemene som skapte større mengder frustrasjon i forrige års utgave. Foreløpig synes jeg det ser lovende ut.

Håper de finner en litt bedre måte å presentere kampstatistikken på for dette får jeg vondt i hodet av.

Den nedstrippede og tidsbesparende «Classic»-modusen er åpenbart et stort satsingspunkt. Med denne ønsker de nok å gjenvinne en del av spillseriens tapte tilhengere og jeg vil ikke bli overrasket om denne dukker opp til håndholdte og mobile plattformer etter hvert. Et ekstra argument for å velge denne fremfor hovedmodusen er muligheten til å ta på seg utfordringer som utviklerne har laget for deg. Her kan du også trekke Visa-kortet ditt hver gang du ønsker at klubben din hadde litt mer penger. Jeg har ikke noe problem med at man ønsker å tjene penger på ekstrainnhold, men å betale for å øke noen sifre i spillet er i mine øyne forkastelig.

Når den nye fotballsesongen er i gang i Europa kommer det alltid en barnslig glede over meg. Denne fortsetter gjennom seriestarten og kulminerer hvert år i utgaven av et nytt Football Manager. Det er ikke lenge til vi for alvor kan spille årets utgave, og jeg er svært spent på hvilke flere endringer som lurer under panseret. Førsteinntrykket er at hovedmodusen har fått en del småforbedringer som kan bedre opplevelsen, men at fokuset i år er de andre modusene spillet kan tilby. Det gjenstår da å se om dette er måten Sports Interactive kan hanke inn flere spillere på.

Football Manager 2013 kommer til salgs 2. november til Mac og PC. Gamer.no kommer selvsagt tilbake med en fyldig anmeldelse rundt lanseringsdatoen.

Siste fra forsiden