Sniktitt

Gears of War 3

Microsoft og Cliff Bleszinski angriper Locust med hele sitt arsenal.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Microsoft har i år valgt å holde sitt regelmessige arrangement X11 i San Francisco bare en liten uke før den gamle gullgraverbyen blir inntatt av spillutviklere og den årlige Game Developers Conference. Det har bare gått noen uker siden deres arge konsollrival Sony viste frem sine kommende spill i London, og det store spørsmålet blir vel da om Microsoft klarer å matche musklene til den japanske teknologisumoen.

Ikke uventet var det kommende Gears of War 3 som fikk det største fokuset på X11, og en hel dag var satt av i maskulinitetens tegn for å vise frem Marcus Fenix´ siste bedrifter. Som vi kunne fortelle for et par dager siden, har skytespillet som opprinnelig ble tenkt lansert kommende april, fått en endelig utgivelsesdato 20. september inneværende år:

– Som en følge av at vi får mer tid til å ferdigstille spillet, ender vi opp med en velfylt kampanjemodus som er morsom fra start til slutt. Vi har i tillegg til dette en flerspillerdel som er en av de beste, om ikke den beste, vi noen gang har laget, sier hoveddesigner Cliff Bleszinski til Gamer.no.

Virker ferdig

Man får på følelsen av at det å utsette spillet til i september neppe er en beslutning som er fattet basert på at de ikke hadde klart å ha det ferdig i april. Gears of War 3 skal ut i en betatest-periode om kun kort tid, men flerspillerdelen virket såpass stram at jeg snarere tror at en utsettelse kommer fra et forretningsmessig ståsted, og flyttes til starten av høsten hvor det tradisjonelt kommer mange storspill.

Det skal selvfølgelig sies at det kun var flerspillerdelen av spillet som var spillbart under messen, og det kan jo da godt tenkes at det ennå gjenstår arbeid på enspillerdelen. Uansett hvordan man velger å tolke dette virker det i alle fall betryggende for skytespillentusiaster, da vi heller venter litt lengre på et godt spill enn litt for kort på et som kunne vært bedre.

Jeg tror nok ikke at noen skal forvente seg for mye nytt av Gears of War 3. Det virker som om Epic Games holder seg til oppskriften – hvilket for så vidt virker ganske rasjonelt med tanke på den gode kritikken de har fått på de tidligere kapitlene i serien. Det store spørsmålet blir vel egentlig om det gjør nok eller om vi ser tegn til utmattelse, slik vi etter mitt syn har sett i både Halo- og Killzone-serien.

Ønsker å lage en bedre opplevelse

Til tross for at Gears of War 3 ligner mye på sine eldre brødre i måten flerspillersystemet er lagt opp på, er det flere ting Epic har forsøkt å forbedre på. Våpenutvalget og variasjonen av ulike type våpen har vært et av seriens sterkeste kort, og det kommer nok derfor ikke som et sjokk at våpenarsenalet får mye oppmerksomhet og pleie:

– Vi har en hel bråte med nye våpen i spillet. Da vi startet utviklingen så vi ganske umiddelbart på hvilke våpen og våpenklasser vi hadde, og gikk gjennom hvordan vi kunne forbedre haglene, automatgeværene, de tyngre maskingeværene og så videre, sier sjefsprodusent Rod Ferguson.

I den grad de er sentrale for opplevelsen, er det flere nye og spenstige våpen. For å tilfredsstille haglebrukerne kommer spillet med en avsagd hagle. Dette er et utpreget våpen for nært hold, men kan til gjengjeld da få selv den største Locusten til å deise i bakken med ett skudd.

I en sky av rosa støv

«One Shot» er på mange måter selve elefantrifla i Gears of War 3, og her kombineres et snikskyttergeværs presisjon med veldig grovkalibret ammunisjon. Som navnet indikerer, vil du også her kunne felle fiender med bare et skudd, og geværet er så kraftig at hvis du blir truffet, pulveriseres kroppen din og du gjøres om til en sky av rosa støv.

«Retro Lancer» er en gammeldags versjon av standard-rifla vi kjenner fra de tidligere spillene. Denne har en bajonett montert foran i stedet for motorsaga vi kjenner:

– I stedet for å sage i stykker andre, kommer du til å løpe inn i dem med bajonetten først. Dette er et våpen som sparker som et muldyr, og hvis du ser noen kommer stormende mot deg med denne, er du nesten garantert å bli plantet i bakken. Et av mantraene med spillet er at vi ønsker å gi folk det de vil ha. Hvis de som liker hagle får noe nytt, må vi passe på at de som spiller med automatvåpen ikke blir værende ute i kulden, men også får noe nytt å gi deng med, sier en svært entusiastisk Bleszinski.

«The Digger» er et annet våpen med en noe morsom og utradisjonell mekanikk. Du skyter ut en slags mekanisk innretning som graver seg ned i bakken og sprenger ved fienden din, og på denne måten omgår dekningen han eventuelt gjemmer seg bak. Det er et våpen som i utgangspunktet er ganske lett å komme seg unna, men hvis du står i en skuddveksling og ser en annen vei, er denne eksplosive muldvarpen din raskeste vei til kista. Man kan også skyte noen i brystet med dette våpenet, og innretningen kommer da til å grave seg opp til hodet for så å sprenges i en veldig makaber og ultravoldelig seanse.

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen