Sniktitt

God of War: Ascension

Barsk og blodig moro i flerspiller.

Av og til kan det være deilig å få ut litt aggresjon. Det beste er selvsagt å la det gå ut over andre, og heldigvis er vi velsignet med muligheten til å gjøre dette gjennom videospill slik at ingen kommer fysisk til skade.

God of War har alltid vært maskulint, tøft og veldig voldelig. Et godt alternativ hvis man har gått rundt og vært irritert over lengre tid. I det nyeste tilskuddet i serien vil vi også få muligheten til å barke sammen med andre spillere fra hele verden i en egen flerspillerdel.

Det første som skjer i flerspillerbetaen er at man må velge en av fem guder som man hengir seg til. Til gjengjeld får man forbedret en egenskap avhengig av hvilken gud man vier livet sitt til. For eksempel er det én gud for krigerne som får mer rå styrke, og én for de som heller vil ha litt sterkere magiske krefter. Når man har valgt sin gud (ateisme er ikke noe alternativ her) må man gjennom en opplæringsdel. Her blir kontrollene, diverse angrep og triks presentert og utprøvd på en gjeng med passive datastyrte figurer. Det er ikke veldig mange forskjellige angrep i flerspillerdelen til God of War: Ascension, men man lærer noen kombinasjonsangrep som både ser kult ut og som gjør ganske mye skade.

Kaotisk alle mot alle

Overgangen fra teori til praksis kan bli brutal. Bokstavelig talt. Kombinasjonsangrepene er ikke like lett å få inn mot ordentlige, tenkende spillere. Det tar et øyeblikk å utføre disse angrepene, og det er akkurat den tiden en motspiller som er kjapp i avtrekkeren trenger for å få inn et spark som avbryter kombinasjonsangrepet.

Men får man det til er det meget tilfredsstillende. Fiendene flyr veggimellom og man får et øyeblikks følelse av å være overlegen. Det jeg ikke liker med at det er alle-mot-alle er at du kan være i full sving med å grisebanke en av de stakkarslige motstanderne dine, men før du får satt inn det siste kombinasjonsangrepet dukker en tredje spiller opp og avbryter deg.

Den ene banen vi fikk teste i alle-mot-alle-modusen i betaen er sterkt inspirert av de gamle gladiatorkampene. Spillerne plasseres i en sirkel, og slåss mens en gud overværer slagsmålet. Av og til kjeder denne guden seg og slår i bakken så en trykkbølge feier over banen. Da gjelder det å hoppe eller å bli feid over ende, og i verste fall utenfor banen.

Reglene vil være velkjente for de fleste; forsøk å ta livet av så mange som mulig før du selv blir tatt av dage. Bli gjenopplivet og gjenta det overnevnte steget til tiden går ut eller en spiller har fått en gitt poengsum. Poeng blir et nøkkelord i flerspillerdelen av God of War: Ascension. Det handler ikke nødvendigvis om å drepe flest fiender, men man må nå en poengsum først. Det gis selvsagt poeng for å drepe andre spillere, men det gir enda mer poeng om du utfører en brutal henrettelse eller om du får slått motstanderen ut av banen.

Jo flere vi er sammen

Lagmodusen synes jeg var langt morsommere. Her barker to lag bestående av opptil fire spiller sammen på en langt større bane. Også her er det første lag til en gitt poengsum. Et morsomt moment på vi fikk teste er at det er feller overalt som hvert lag kan aktivere og forsøke å lure fiendene til å tråkke rett uti. Fellene gjør mye skade og kan fort gi laget ditt mye enkle poeng.

Flerspilleren er en blanding av mange flerspillerregler vi kjenner fra før. Det handler om å drepe spillerne på det andre laget, men på grunn av at det er poengsanking som fører til seier, handler det også om å holde forskjellige punkter på banen. Fra tid til annen dukker det også opp kister som spillerne kan åpne for å få små midlertidige oppgraderinger i egenskapene sine, pluss noen poeng til laget.

I bakgrunnen står det et monster som er lenket fast i et fort enda lenger inn i bakgrunnen. Monsteret rekker akkurat fram til ytterkanten av banen og kan være minst like farlig som en motspiller om du skulle komme for nære. Det vanker masse poeng til laget som klarer å ta livet av denne skapningen. På et tidspunkt underveis i hver runde kaster en gud ned spydet sitt som et hjelpemiddel. Spydet er veldig kraftig og gjør jobben med å drepe monsteret rimelig enkel. I alle rundene jeg spilte fikk det laget som nådde spydet først drepe monsteret i fred. Det er nok ikke det som er Santa Monica Studios’ intensjon med dette elementet. Jeg ser for meg at det kan bli noen rimelig heftige slag om spydet og poengene etter hvert når hvermannsen slipper til.

Les også
Anmeldelse:

Belønning som fortjent

Jeg synes hele flerspilleren er rimelig godt balansert. Med mindre man blir utsatt for et av de kraftige kombinasjonsangrepene har man har alltid muligheten til å rulle unna eller blokkere slagene. Får man inn en blokkering kan man gjøre et motangrep og overta initiativet i slåsskampen.

Etter hver runde får man erfaringspoeng og man kan nå nye nivåer. Å være på et høyt nivå har ingen annen hensikt enn at man får tilgang til å kjøpe litt bedre rustning og våpen. Selv om jeg i løpet av betatesten spilte mot folk på lavere nivå og med dårligere utstyr enn meg, følte jeg aldri at jeg hadde noe stort fortrinn bare på grunn av rustningen med bedre egenskaper.

Bedre utstyr kjøpes for mynter man får når laget vinner en kamp. Man får bare en mynt per seier, men utstyret er også forholdsvis billig. Og som nevnt merket jeg ikke særlig forskjell med eller uten hjelm på. At det er spillerens egne ferdigheter og ikke figurens klær som er den avgjørende faktoren får i hvert fall tommel opp fra meg. For alt jeg vet, kan det hende at forskjellene blir større på høyere nivå. Dette kommer nok for en dag når noen blodfans får spilt fra seg.

Konklusjon

Flerspillerdelen til God of War: Ascension er så langt ganske morsom. Det tar tid å mestre kontrollene og jeg setter pris på at ferdigheter veies tyngre enn lett anskaffet virtuelt utstyr. Omgivelsene er lyse og realistiske og grafikkmessig ser det veldig bra ut. Det er faktisk ganske vemmelig å se på når en motspiller snitter opp magen din så innvollene henger ut.

Personlig likte jeg lagmodusen best. Den store banen, mange muligheter for å hjelpe laget med å sanke poeng og ikke minst tilfredsstillelsen når en motstander løper rett i fella man har gjort klar. I all-mot-alle-modusen synes jeg utvikleren har et godt utgangspunkt. Men jeg kunne godt tenke meg at de tar gladiatorinspirasjonen et skritt videre og lager en modus hvor man kun har ett liv og siste mann i live vinner. Vi får bare håpe og anta at det i fullversjonen også dukker opp flere baner.

Flerspillerdelen kommer nok til å gi mange flere timer med underholdning utover historiempdusen, men jeg tror ikke at God of War: Ascension dytter gigantene som Call of Duty ned fra onlinetronen.

God of War: Ascension kommer i salg 12. mars, kun for PlayStation 3.

Siste fra forsiden