Sniktitt

Gran Turismo 5

Her lukter det svidd gummi og rusten kjærlighet.

TOKYO (Gamer.no): Noen synes vel det er drøyt hvor lenge produsent Kazunori Yamauchi har fått lov av Sony å leke seg med biler, digitalt og i virkeligheten. Millioner av fans over hele verden har smurt seg med tålmodighet i åresvis og konkurransen har spisset seg til.

Polyphony Digital ser likevel ut til å ta det med ro. De har modellert, målt og testet i nærheten av 900 biler og du kan kjøre disse på godt over 70 forhåndslagde baner. Nylig kunne de også føye til nok en utsettelse på listen. Tålmodigheten begynner å vise tegn til rust.

Her finner man detaljer ned til minste nivå, men det har tatt lang tid å komme hit.
Her finner man detaljer ned til minste nivå, men det har tatt lang tid å komme hit.

GT vs. Forza

Millimeterpresisjon. Perfeksjonisme. Det er dette som har gjort at Gran Turismo 5 drøyer så lenge. Yamauchi har personlig funnet fram sagnomsuste kjøretøy, noen det bare finnes én av i verden (f eks Lamborghini Miura P400 Bertone Prototype og Jaguar XJ13), og lagt disse inn i spillet. Slikt tar tid, jeg ser det. Samtidig kan man spørre seg om dette ikke er noe man kan legge til i ettertid, som en patch eller tilleggspakke. Er det ikke snart på tide at selve grunnspillet kommer ut?

Microsoft har utgitt – tre – hele spill i Forza-serien siden forrige fulle Gran Turismo kom på markedet. Med tanke på lovordene Forza 3 fikk, samt oppslutningen det fortsatt har, kan man ikke lenger avfeie denne serien som noe mindreverdig. I tillegg har Microsoft skjønt at det er penger å tjene på oppdateringer i form av nedlastbare pakker på Xbox Live. Dette kunne da Sony også gjort over PSN?

Nesten ferdig versjon

Selv om vi var der under pressedagene på Tokyo Game Show, måtte jeg fortsatt stå i kø for å få prøve spillet. Litt av grunnen var nok at pressen fikk frie hender til å teste ut storspillet i den mest komplette versjonen så langt. Nyhetene var også mange. Selv om det så ferdig ut, bedyret Yamauchi at det fortsatt sitter 140 japanere og jobber på kontorene i Tokyo. Med tanke på at spillet nå er utsatt igjen, håper jeg de holder på 24/7. Spesielt hvis det skal være klart til jul.

Banene ser bedre ut enn noen gang. Regn, tåke og vind påvirker kjøringen din.
Banene ser bedre ut enn noen gang. Regn, tåke og vind påvirker kjøringen din.

Nok om alt styret rundt, hvordan var selve kjøringen? Sony hadde rigget opp ratt, pedaler og store flatskjermer, så forholdene kunne knapt vært bedre til å svi litt digital gummi. Selv om setet ikke var laget for en norsk viking - jeg forsøkte forgjeves å stille på beinlengden - gikk dette raskt i glemmeboken da motorlydene startet. På menyen valgte jeg først en av produsentens favoritter – en gammel Samba Van fra 1968. Mange synes nok dette var et kjedelig valg, da den store fartsfølelsen åpnebart uteble, men jeg ville se på bredden i spillet. Hva skal man med 900 biler hvis det bare er morsomt å kjøre med en håndfull?

Det starter bra. Når løpet først kom i gang, fikk vi se de nye grafiske effektene Yamauchi har skrytt så mye av. Jeg kjørte på natten i regnvær. Det var fascinerende å se hvordan lyset ble reflektert i støtfangeren til bilen foran, samtidig som regnværet la et glinsende teppe over kjørebanen. Det så unektelig pent ut, men Polyphony Digital er ikke lenger alene om dette.

Kjøring i tre dimensjoner

På 3D-fronten skiller spillet seg likevel litt ut. Gran Turismo 5 blir, i følge Sony, det første spillet som virkelig viser at denne teknologien kan brukes til mer enn film. Yamauchi lover oss at dette ville endre hvordan vi opplever å kjøre bil på konsoll. Etter å ha tatt et blikk på 3D-versjonen under vår test, kan vi delvis se hva de snakker om. Jo da, det er litt stilig hvordan speedometeret står ut av skjermen og den ekstra dybdefølelsen man får under løp. Avstandsbedømmingen blir definitivt noen hakk bedre.

Det er moro å kjøre i 3D, men teknologien har definitivt forbedringspotensiale. Dette blir nok enda bedre i neste del.
Det er moro å kjøre i 3D, men teknologien har definitivt forbedringspotensiale. Dette blir nok enda bedre i neste del.

Likevel er det er par haker ved teknologien slik den er for øyeblikket. Man får fort vondt i hodet og øyne, og grafikken blir ikke like skarp som den er i 2D. Når det videre er det kjent at ca 10% av befolkningen ikke er i stand til å se 3D, bunner dette ut i at dette blir for de spesielt interesserte. Nei, du trenger ikke løpe ut å kjøpe ny TV helt ennå.

Først ut av svingen?

Polyphony Digital har også brukt mye tid på å finjustere hele kjøremotoren sin. Her snakker jeg ikke bare om grafikk, men også fysikk, veigrep og kunstig intelligens er kraftig forbedret. Spesielt den kunstige intelligensen har fått et etterlengtet løft. Måten de andre bilene legger seg foran deg, henter seg inn igjen når du har dyttet dem av veien og hvordan de håndterer de forskjellige underlagene, er tidvis imponerende. Dette skal visstnok gjelde også i B-Spec – de bilgales svar på Fotball Manager – der du i tillegg vil se hvordan de andres kjøring påvirker din sjåfør mentalt.

Bilene sitter bedre på veien og man kjenner i større grad forskjell på de forskjellige biltypene. Regn, tåke og varme solskinnsdager har innvirkning på føret, akkurat slik man forventer seg. Dette resulterer i bilsimulering på høyt plan. Likevel spør jeg meg om man ukritisk skal akseptere dette som det beste bilspillet på markedet? Forventninger tatt i betraktning, hvor moro er Gran Turismo 5 som underholdning i 2010?

Mye er bedre enn tidligere, uten tvil. Også konkurransen. Need for Speed ser minst like pent ut på nattestid.
Mye er bedre enn tidligere, uten tvil. Også konkurransen. Need for Speed ser minst like pent ut på nattestid.

La meg komme med et konkret eksempel. Polyphony Digital har brukt mye tid på vær og lyssetting i det nye spillet sitt, samt skademodellering. «Det beste man har sett i et bilspill så langt» lyder det fra produsenten. Lenge hadde jeg vært tilbøyelig til å tro blankt på dette.

Nå er jeg litt mer avventende. Dagen før jeg satte meg ned med Gran Turismo 5, fikk jeg teste Need for Speed: Hot Pursuit. Med en konstant bildeoppdatering, fantastisk lyssetting og skademodellering som lettsindig kastet dekk, bildører, støv og gnister i været, ble listen lagt veldig høyt når det kom til å nyte bilkjøring av den mer aggressive typen. Det var faktisk så bra at selv Polyphony Digital kan plukke opp en ting eller to.

Urettferdig sammenlikning?

Her vil mange hevde at det å plassere disse spillene opp mot hverandre blir helt feil, da det ene er et arkadespill og det andre en seriøs bilsimulator. Jeg ser kritikken, men stiller samtidig spørsmålet: er realistisk simulering alltid viktigere enn oppslukende kjørefølelse?

Blir farten høy nok her, går det fort galt. Litt i alle fall.
Blir farten høy nok her, går det fort galt. Litt i alle fall.

Er svaret ditt ja, blir nok Gran Turismo 5 akkurat så fantastisk som du vil at det skal bli. Grafikken er pen, innstillingsmulighetene mange og variasjonen stor. Realismen er der i større grad enn i andre bilspill, uten tvil.

Er svaret nei, spørs det om det ikke finnes andre bilspill der ute som gir deg mer kjøremoro for pengene.

Konklusjon

Til tross for steget over på PlayStation 3 er det ikke lenger kun grafikken som er det største trekkplasteret i Gran Turismo 5. Etter fem år med venting, er det omfanget som imponerer mest. Dette er og blir kongen med tanke på mengden kjøredoninger, baner og diverse innstillinger.

For mange er dette nok. Selv savner jeg en bedre kjørefølelse. Dette er noe som er vanskelig å beskrive, men selve kjøringen i Gran Turismo 5 blir litt for klinisk for meg. Yamauchi kan vise til all verdens matematiske formler og grafer, men hvis kjøregleden ikke er der, spiller disse ingen rolle. Her mener jeg Polyphony Digital har noe å lære av konkurrentene fram til neste del i serien.

Kommentarer (44)

Forsiden akkurat nå

Til toppen