Sniktitt

Injustice: Gods Among Us

Batman og Superman fyker i tottene på hverandre.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Det er fem år siden vi fikk banke gørra ut av Superman og Batman sammen med Mortal Kombat-verstingene Scorpion og Sub-Zero. Nå dropper NetherRealm dette blandingsunverset, og fokuserer i stedet helt og holdent på DCs superheltunivers i Injustice: Gods Among Men.

Med tegneserie som forsmak

Vi stakk innom et møterom for å ta en titt på hva vi kan vente oss når spillet lanseres om en måneds tid. Like før vi skal sette i gang testrunden vår er det likevel én ting utvikleren må fortelle.

– Jeg har nettopp fått vite at Injustice-tegneserien ligger høyt opp på topplisten for tegneserier på Amazon, skryter utviklerne.

Tegneserien skal fungere som et preludium for spillet. I likhet med 2011s Mortal Kombat satser NetherRealm på å bruke slåssespillrammene til å fortelle en lang beretning om helter og anti-helter. Likte du de lange og filmatiske mellomsekvensene i Mortal Kombat, kan du vente deg mer av det her. Som forventet er historiedelen delt opp i kapitler, og man spiller som én helt i hver del.

– Spillet har timesvis med mellomsekvenser, og gjennom enspillerkampanjen går vi gjennom så å si alt du kan lære om spillet, forteller produsent Adam Urbano.

Han tuller antageligvis ikke. Før vi fikk legge hendene på enspillerdelen selv, så vi gjennom en fem-seks minutter lang introduksjonssekvens. Joker har sprengt Metropolis i fillebiter, og har samtidig greid å lure en forfjamset Superman til å knerte både Lois Lane og deres ufødte sønn. Stålmannen takler dette dårlig, og etablerer et nytt verdensorgan. Batman er ikke like gira på å være med på notene, og starter et opprør mot denne nye gruppen. Alt er dermed duket for en-mot-en-kamper mellom titanene.

Falleferdige omgivelser

At det er titaner som går i nevene på hverandre skal også være tydelig. Omgivelsene faller fra hverandre rundt de to kombattantene – asfalt sprekker, lyktestolper velter om. Alt er slik det skal være når to supermennesker måler styrke.

Det er ikke bare enspillerdelen som byr på mer enn NetherRealms tidligere spill. Rundt om i brettene finner man også ting man kan utnytte i kampens hete.

– Se nå, sier Urbano, før han får Superman til å løfte en bil og slenger den i trynet på The Joker.

Dette er bare ett av mange eksempler på ting i brettene man kan ta i bruk – tv-skjermer, vannrør og et par andre ting ble vist i de om lag tre brettene vi fikk prøve. Av en eller annen grunn minner dette mye om de ofte hasardiøse, skiftende brettene i Super Smash Bros.-serien, bortsett fra at figurene selv må gå inn for å benytte seg av mulighetene.

Ikke nok med at brettene byr på slike dødelige feller. Om du er ekstra hendig kan du også sparke motstanderen ut av det designerte området og inn i et nytt underområde, ikke ulikt Dead or Alive-seriens skiftende brett eller Mortal Kombat vs. DC Universe. I vår demo kaster vår kappekledte helt The Joker fra Metropolis gater og opp på taket av Daily Planets kontor, gjennom en spektakulær sekvens med mye ramling og tumling.

Stratosfæriske angrep

At heltene kan sparke fra seg med et par spesialangrep burde ikke overraske noen. NetherRealm bygger videre på formelen de har finslipt gjennom årene, men erstatter den uhyre grafiske voldsbalubaen de er kjent for med noe som passer bedre for DC-figurene. Superman drar med seg fienden ut i stratosfæren, før han deiser ned mot bakken igjen i et knusende fall. The Joker kaster en pai i trynet på motstanderen, fiker i vei med kjepp, skyter fienden i fleisen – og avslutter det hele med et bazookaskudd mot den skamslåtte pølen. Voldelig er det jo, men ikke på den grusomme måten.

For de som vil ha litt mer utfordring lover NetherRealm å by på godt over 200 såkalte S.T.A.R Labs-oppdrag. Dette er utfordringer som vil teste alt fra knappetrykkferdigheter til mer sære ting. Her skal utvikleren ha gått ganske lang ut fra komfortsonen, og nevner blant annet et oppdrag der man spiller som en katt. Det nevnes også at S.T.A.R. Labs blir en slags erstatning for Challenge Tower-modusen i Mortal Kombat.

Selv om spillet på mange måter virker ut som Mortal Kombats superheltbror, devierer kontrolloppsettet en smule vekk fra det kjente. Figurene føles fremdeles litt mindre smidige enn Capcoms nylige Street Fighter-spill, men låner desto mer fra knappetrykkingen.

I stedet for å ha en egen blokkeringsknapp, holder man nå stikken bakover. Man kombinerer lette og tunge slag, samt figurspesifikke angrep og ferdigheter. For eksempel kan Batman mane frem en gruppe batarangs og kyle de mot motparten, mens Superman drar frem lasersynet.

Konklusjon

Injustice: Gods Among Us virker å bli et solid slåssespill, særlig om man liker NetherRealms tidligere arbeid. Det er svært tydelig at utvikleren har bygget videre på fundamentet de la med Mortal Kombat i 2011, men nyvinningene er langt fra ubetydelige.

En robust enspillerdel som lover mye eksposisjon kan sikkert fange interessen til de superheltinteresserte, mens de får en introduksjon inn i systemene. Det samme gjelder S.T.A.R. Labs-oppdragene som NetherRealm lover at skal utfordre garvede spillere.

At sofakosen sitter løst med lokal en-mot-en-kamp burde ikke overraske noen, og med et godt utvalg av kjente DC-figurer kan de fleste tegneseriefans finne seg en favoritt her. Det er likevel nettkampene som kommer til å avgjøre om spillet har en lang levetid foran seg.

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen