Sniktitt

Knack

Har potensiale til å bli Sonys neste store maskotspill.

KÖLN (Gamer.no): Det var med vennlig fremtoning og et rolig stemmeleie spilldesigner Mark Cerny viste frem Knack under årets Gamescom-messe. Knack gis ut som lanseringstittel til Playstation 4 og følger en velfungerende tradisjon ved å forene et søtt og fargerikt ytre med lettfattelig og utfordrende mekanikk.

Cerny, som har erfaring fra utviklingen av maskott-titler som Crash Bandicoot, Ratchet and Clank og Jak and Daxter, fikk inspirasjon til spillet da han så på de ulike lanseringstitlene til Sonys kommende maskin:

– Jeg la merke til at det var utrolig mange titler rettet mot voksne menn. Det var ikke noe som virket rettet mot yngre spillere eller foreldre som kanskje vil spille med barna sine. Knack er et slikt spill, fortalte en smilende Cerny før han rullet i gang første trailer under sin presentasjon.

Mennesker mot gnomer

I en alternativ fantasiverden er menneskerasen i krig mot ville og brutale tusser, som står i fare for å utslette menneskene. For å få has på de fæle monsterne har en briljant vitenskapsmann skapt Knack, en søt liten robotaktig kar som kan vokse seg større ved å trekke til seg ulike materialer. Dermed kan han gå fra en liten maskottaktig skapning til stort troll på få sekunder og få has på tussenes krigsmaskiner.

Når Knack blir stor bør man holde seg unna.
Når Knack blir stor bør man holde seg unna.

Cerny beskriver Knack som en blanding av en Pixar-film og et figurdrevet actionspill, en beskrivelse som virker passende ut fra hva vi får se. Det grafiske uttrykket er trygt plassert i det stiliserte, med mye fokus på humor og moro. Ansikter og øyne virker uttrykksfulle og velanimerte, med livlige øyne og store neser. Perfekt for de som ønsker å dele hobbyen sin med yngre familiemedlemmer.

Til tross for den fargerike og snurrige grafikken virker handlingen til tider litt for dramatisk og alvorlig. Dette er selvsagt kun basert på hva jeg har blitt servert gjennom trailerne, så det kan være at dramatikken har stått ekstra i fokus i disse. På spørsmål om spillets forhold mellom handlingsbaserte filmsekvenser og interaktivt gameplay kunne Cerny bekrefte at Knack ikke er spesielt historietungt. En ordinær gjennomspilling ville nok ta omtrent ti til tolv timer avhengig av ferdighetsnivå. Av disse ville bare to være filmsekvenser.

Eksplosiv vekst

Ved å absorbere forskjellige typer materialer kan Knack også ta til seg ulike evner og egenskaper for å løse gåter. Absorberer han glass blir han gjennomsiktig og kan unngå laserbaserte feller, mens treverk gjør han mer utsatt for ild. Hvordan dette brukes blir spennende å se, men det ser ikke ut til at gåteløsning blir en kjempestor del av opplevelsen. Fokuset virker i langt større grad rettet mot enkle plattformer-sekvenser og God of War-aktige slåsskamper.

«Hei, kompis!»
«Hei, kompis!»

Det Knack ser ut til å gjøre meget godt er å formidle følelsen av å stadig vokse seg større. Knacks vekst er i første omgang ganske subtil og lite åpenbar, men før du aner ordet av det er han stor nok til å hamle opp med selv de seigeste gnomer. Hvor stor han kan bli ser ut til å være bestemt av nivået du beveger deg gjennom. I et angrep på gnomenes fort ble Knack aldri større enn gnomene selv, men i et senere hulenivå var han omtrent dobbelt så stor som sine fiender.

Vi ble også vist et nivå lenger ut i spillet der Knack er på størrelse med en boligblokk og må bekjempe stridsvogner og kamproboter midt i menneskebyen. Fienden som en gang bød på store problemer er nå små som maur og kan lett trampes ihjel. Jeg håper virkelig at det er mange slike sekvenser i Knack. Muligheten til å leke Godzilla er bare for god til å la være å gripe.

Ønsker du å ta med deg en venn på eventyr har Knack en lokal samarbeidsmodus for to personer. Cerny omtalte denne samarbeidsmodusen som et bonustillegg for foreldre, søsken, eller andre som vil delta i moroa. Spiller nummer to inntar rollen som en metallversjon av Knack. Denne kan blant annet helbrede den andre spilleren og samle sammen erfaringspoeng. Samarbeidsmodusen har ingen påvirkning på historien, men Cerny håper det vil bidra til at foreldre kan spille sammen med barna sine.

SVK kan ta seg en bolle
SVK kan ta seg en bolle

Konklusjon

Knack har absolutt potensiale til å bli en av Sonys neste store maskot-titler, spesielt med en mann som Mark Cerny bak seg. Hans lange erfaring med serier som Crash Bandicoot og Jak and Daxter virker skreddersydd for å bringe Knack til storhet. Fokuset ligger i stor grad på å skape en inkluderende opplevelse som passer for unge, gamle, erfarne og uerfarne. Hvorvidt de klarer dette gjenstår å se, men de ser ut til å være på rett vei.

Det feiende flotte grafiske uttrykket er som tatt rett ut av en moderne animasjonsfilm, men om man vil hoppe over alt som heter handling kan man tilsynelatende gjøre det uten å gå glipp av særlig mye. Akkurat dette tror jeg er et smart grep, spesielt for yngre entusiaster som heller bryr seg om en morsom opplevelse framfor å bli fortalt en historie. Cerny lovet også at kontrollene vil være enkle nok til at man kan knappehamre seg gjennom hele spillet og klare seg ganske bra. Så lenge opplevelsen er variert og utfordrende nok for et eldre publikum kan dette virkelig bli en skikkelig spillsuksess.

Les også: Sniktitt på Killzone: Shadow Fall

Knack Gamescom 2013-trailer.

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen