Sniktitt Lead & Gold: Gangs of the Wild West

Krutt og kuler

Cowboy-livet blir aldri det samme igjen etter dette.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Svensker kan det med oppslukende flerspillertitler. DICE har utvilsomt vært den fremste eksponenten, med flere variasjoner av sin Battlefield-franchise. De er imidlertid ikke alene. Gamer.no fikk over en time ren spilletid med actionfylte Lead & Gold: Gangs of the Wild West under årets Game Developers Conference. Westernskyteren er signert Fatshark fra nabolandet i øst, og vi ble overraskende engasjerte der vi plaffet løst.

Noen i teltet, mon tro?
Noen i teltet, mon tro?

Allerede nå er det bare å slå fast at dette kan bli en nedlastbar klassiker på både Xbox 360, PC og PlayStation 3.

Hei, som det går

Hele meningen med spillet er at det skal være rask og relativt ukomplisert moro med fokus på lagarbeid. Det merkes allerede fra start, prosessen med å finne spill og logge seg inn tar sekunder. Du har fire klasser å velge mellom: «Blaster», «Deputy», «Gunslinger» og «Trapper». Alle gir en markant ulik opplevelse, takket være våpenutvalget og hver enkelts unike spesialegenskaper.

«Blaster» er en mester i nærkamp, med sin kraftige avsagde hagle. Samtidig er det jo en aldri så liten bonus at man kan kaste dynamittkubber etter fienden – men husk at det er fire sekunders forsinkelse på lunta. «Deputy» er mer en allrounder, med både pistol og gevær – mens «Gunslinger» er en mester med revolveren, og kan skyte uhyre kjapt. Til sist har vi den kvinnelige snikskytteren, «Trapper». Hun er en stor fare fra avstand.

Du kan imidlertid gjøre mer enn å bare skyte vilt rundt deg. Fatshark er klar over at det ikke er alle som «kan» det å spille denne typen spill. Enkelte ender opp som ensomme ulver, som gjerne gjemmer seg til det rette drapsvinduet dukker opp. Dette vil man unngå ved hjelp av synergieffekter. Disse effektene gjør seg gjeldende når man holder sammen, og hver enhet har ulike synergiutstrålinger. Eksempler her er at «Deputy» utstråler mer skade, mens «Blaster» øker gruppens treffsikkerhet – men det gjelder altså å holde sammen, noe som igjen øker sjansen for at flere blir drept i samme sleng.

Død og blod.
Død og blod.

Vi har nevnt de forskjellige enhetene, men det er selvsagt også flere ulike moduser man kan kose seg med. Her har vi «Conquest», «Greed», «Powderkeg» og «Robbery». Vi testet «Conquest» først, og ble frelst. Her må du nemlig heise 3–5 kontrollflagg i en gitt rekkefølge (for eksempel A–C). Akkurat dette er nøkkelen til hvorfor denne modusen blir så interessant. Man slipper denne hvileløse virringen rundt etter kontrollpunkter, og har begge lagene har som regel et felles mål. Dette åpner for skikkelig harde barrikadekamper, gjerne med en stasjonær Gatling i hovedrollene. Intensiteten er stor, og kaoset kontrollert – du smiler bare fra øre til øre når laget ditt er i flytsonen.

Den andre modusen vi testet var «Powderkeg». Her skal det ene laget finne to krutt-tønner, for så å sprenge to bygninger på kartet. Det andre laget er selvsagt forsvarere. Dette er mer kaotisk enn det høres ut til, og modusen fremsto egentlig som mer forvirrende enn morsom da vi testet. Det ble litt rotete med tønner på avveie over hele kartet, men det er kanskje litt av poenget?

Nivåhevning

Rene drap er naturligvis ikke nok for at vi skal føle fremgang, derfor stiger hver enkelt klasse i nivå utover i spillet. Erfaringspoeng deles ut for drap, med bonuspoeng om du dreper med spesialegenskaper eller fullfører oppdrag (slik som å erobre et kontrollpunkt). Jo mer opp i nivå du går, jo bedre blir du – og erfaringspoeng er også en viktig måleenhet når alle skal rangeres etter endte brett. Her må man trone i toppen i mer enn bare rene dødstall.

Miljøene er varierte.
Miljøene er varierte.

Når man først dør er det tid for å gjenopplives, og i Lead & Gold er mulighetene mange også her. Hver gang du dør slipper du et såkalt «respawn»-flagg, slik at du alltid kan vende tilbake der du falt på kort tid. Den kjedelige virringa rundt etter gjenoppliving er dermed en saga blott. Nå er det slik at fienden kan kontre dette trekket ved å plukke opp flagget ditt, men igjen: du har flere muligheter. En av disse er at du kan komme tilbake rett ved en alliert om han plukker flagget ditt – en overraskende effekt i jevne kamper.

Noe av det vi likte aller best med testen er den aktive bruken av topografi i spillet. Her kan du utnytte nesten hver kvadratcentimeter, både inne og utendørs, når fienden skal kverkes. Brett med høye bygninger og naturlige bakker og berg er spesielt interessante, for du vet aldri hvor fienden kommer fra. Ingenting er deiligere enn å overraske en tulling fra et hustak – fyren vil aldri vite hvor døden kom i fra.

Visuelt beskriver Fatshark selv Lead & Gold som tegneserieaktig i stilen, og vi kan ikke annet enn å være enige. Selv om bygningene og detaljene er mange er det grafiske enkelt og konsekvent, uten komplikasjoner. Det legger til rette for raskt gameplay, uten at man fjerner den westernstemningen alle som spiller dette er ute etter. Du ønsker jo å føle deg som en skikkelig konge i det Ville Vesten, og akkurat der lykkes dette spillet.

Flagget skal fanges.
Flagget skal fanges.

Til tross for at spillet bygger på fart opplevde imidlertid vi en del hakking og forsinkelser under vår test. Hva dette skyldes vet vi ikke, men vi krysser i hvert fall fingrene for at slikt blir minimalisert når spillet slippes. Raske spill må jo nødvendigvis også være responsive, hvis ikke faller litt av poenget bort.

Konklusjon

Nøkkelordene for Lead & Gold: Gangs of the Wild West er hurtig, lettfattelig og solid. Det vi fikk teste av kart, moduser og enheter lover veldig godt, dette kan bli en ny lagbasert flerspillerklassiker fra söta bror. Jeg vil gjerne gi honnør for synergieffektene, som belønner lag som holder sammen i tykt og tynt. Dessuten gjør høydeforskjellene og bygningsmassene på kartene sitt til at du aldri føler at du har kontroll på noen av de fine kartene, og den følelsen er viktig i et spill som dette. Her skal det kjempes til siste slutt, eventuelt til solnedgang.

Spillet kommer til PC og Steam allerede 8. april, mens det gis ut på Xbox 360 og PlayStation 3 en gang i løpet av årets andre kvartal.

Kommentarer (10)

Forsiden akkurat nå

Til toppen