Sniktitt

LEGO Minifigures Online

Funcom og LEGO lager Diablo for barna.

KÖLN (Gamer.no): De aller fleste har nok et forhold til LEGO-klossene. Disse danske lekene har vært tilgjengelige siden slutten av 50-tallet, og har siden vokst seg store nok til å omfatte mer enn bare enkle byggeklosser. I nyere tid har klossene blitt storforretning, med temaparker, barneklær, brettspill, filmer og dataspill på merittlisten. De fargerike fotanglene har vært innom de aller fleste spillsjangre, fra racingspill til strategispill og superhelteventyr.

Norske Funcom står nå i spissen for utviklingen av LEGO Minifigures Online, et nettrollespill som baserer seg på serien om de individuelle figurene du kan kjøpe, samle på og leke med. Spillet skal være rettet mot yngre brukere og fremstår som en ganske forenklet variant av Diablo-spillene til Blizzard. Det er ingen tvil om at dette kan være forlokkende for barn, men jeg tror ikke eldre spillere finner mye vedvarende innhold her.

Samle alle figurene

På Gamescom blir vi vist en fargerik og familiær spillverden basert på gresk mytologi. Ifølge utvikleren vil spillet bestå av flere slike temabaserte verdener som spillere kan oppleve slik de vil. Alle kommer selvsagt med spesielle huler og fangehull man kan utforske. Her kan du også bekjempe en rekke forskjellige fiender, samle erfaringspoeng og styrke figuren din. Særlig dypt er det ikke, men er det én ting vi har lært av Pokémon-spillene er det at å samle forskjellige typer figurer og spille med dem er en tilfredsstillende opplevelse.

«Spis laser, skjelettsvin!»

Alle spillere vil til enhver tid ha tre minifigurer til disposisjon og kan bytte fritt mellom dem. Disse kommer selvsagt med spesielle egenskaper og evner man kan benytte seg av. En svær kyklop kan gjøre kort prosess på motstanderne med sin enorme styrke, mens DJ-en kan kaste vinylplater på fienden. LEGO vil lansere en ny serie figurer ved spillets lansering, så her vil det være mye å samle sammen fra første stund.

Ytterligere figurer kan låses opp i løpet av spillets gang eller ved å kjøpe flere i en lekebutikk. Et lignende konsept tas også i bruk i Skylanders og Disney Infinity. Der må du imidlertid kjøpe figurene separat.

– Å samle minifigurer er spillets sentrale tema. Figurene er kule og har forskjellige egenskaper, slik at du oppfordres til å samle så mange som mulig, og alle kan samles kun ved å spille spillet. Det vil kanskje ta en stund, men det er mulig, forteller sjefsprodusent hos Funcom Lawrence Poe under presentasjonen på Gamescom.

Noen ytterligere detaljer om forretningsmodellen i Minifigures Online ville ikke Funcom avsløre, men spillet vil være gratis helt fra begynnelsen av. Funcom sikter seg inn mot et yngre publikum og ønsker ikke å gjøre ting for komplisert. I tillegg til å være tilgjengelig som et nedlastbart program, kan spillet like enkelt spilles i en nettleser på PC-en, eller på Android- eller iOS-brett. Personlig tror jeg dette er en god løsning, da spesielt nettbrett har blitt en morsom og enkel underholdningsplattform for mange barn. Kontrollen virket likevel optimalisert for tastatur og mus, så opplevelsen på nettbrett kan bli litt avstumpet grunnet manglende styringsmuligheter.

Trodde aldri jeg skulle få se dette.

Knus og bygg

Det sentrale konseptet med LEGO, i likhet med mange andre byggeklosser, er muligheten til å rive alt fra hverandre og sette det samme på nye måter. Dette gjenspeiles også i de mange spillene som finnes ute på markedet. LEGO Minifigures er selvsagt bygget over samme lest. Du vil stadig finne hauger med klosser som kan bli til noe nytt.

Vi ser spilleren bygge et helikopter som kan frakte ham til et skurkereir der det hviler et sjefsmonster. Hvor raskt man får bygget noe varierer fra figur til figur. Den tidligere nevnte kyklopen er kanskje stor og sterk, men særlig smart er han ikke. Dermed er det lurere å bytte til DJ-en, som er veldig kreativ, slik at man får bygget helikopteret mye raskere. Det oppfordrer til eksperimentering med de ulike figurene, men virker samtidig litt overflødig. Målet blir nådd uansett, det er bare tiden det tar som varierer, så jeg stusser litt over hvorfor ikke alle bare kan bygge i samme hastighet.

Rørleggere er vant med å redde dagen.
Les også
Månedens ti anbefalte mobilspill

I skurkereirene vil LEGO-bygging være meget viktig når man forsøker å bekjempe sjefsmonsterne. I området vi blir vist, Gudenes Smie, møter man til slutt et kjempetroll som blant annet kan angripe med lynnedslag. Strødd omkring på kamparenaen finnes det klosser man kan bruke til å bygge en lynavleder slik at angrepene blir annullert. For erfarne spillere er nok ikke slike taktikker særlig vanskelige å tenke ut, men for langt yngre spillere vil det forhåpentligvis gi en passende utfordring.

Kampsystemet har også blitt gjort så enkelt som overhodet mulig, med muligheten for en viss dybde for eldre og mer erfarne spillere. All bevegelse, angrep og interaksjon med spillet utføres med musepeker og det skal ikke mer enn få klikk til for å bytte figur eller utslette hva enn som står foran deg. Mer taktisk anlagte spillere kan kombinere prosjektilangrep og bytting av figurer på forskjellige måter uten å bruke særlig mer innsats enn et par tastetrykk.

Barnevennlig er det absolutt, da det ser ut til at man kan komme seg gjennom de fleste møter ved å hamre løs på venstre musetast. Det er ikke særlig mye taktikk som skal til, så jeg tror ikke at noen over tolv kommer til å ha det særlig vanskelig i kamp. Voksne spillere bør nok se til eksisterende LEGO-spill fra Traveller's Tales for å få en givende spillopplevelse. Da får man også muligheten til å spille i fellesskap på samme skjerm. Det er ikke like enkelt når man må sitte på to forskjellige maskiner i Minifigures Online.

Til og med skyene er av LEGO.

Alt skapes av klosser

Etter hvert som demonstrasjonen beveger seg lenger og lenger innover i skurkereiret forandrer også omgivelsene seg betraktelig. Det som opprinnelig så ut som en enkel hule går etter hvert over til å bli et stort og omfattende fjellpass som må forseres. Tidvis spretter det ulike typer slemminger opp fra bakken som må nedkjempes slik at man kan gå videre. Hvert skurkereir vil ha forskjellige oppdrag man kan utføre, men man er aldri tvunget til å gjøre dem. Funcom har derfor valgt å kutte ut oppdragsgivere. Alt man trenger å gjøre er å entre et område og gjøre de oppdragene man vil.

Dette virker ganske lurt, da noe av det kjedeligste med nettrollespill er den stadige løpingen mellom oppdragsgivere og oppgaven man skal løse. Forhåpentligvis klarer Funcom å lage en litt mer strømlinjeformet opplevelse av denne grunn.

Jeg er spent på hvordan oppdragene kommuniseres. LEGO er et internasjonalt leketøy nettopp fordi det ikke har språk, men Minifigures: Online er full av engelsk tekst. Om denne ikke oversettes til norsk vil nok de fleste småbarn som ikke forstår språket slite om de ikke har en forelder som kan oversette i nærheten.

Pent er det absolutt.

Omgivelsene i seg selv er flotte å se på, muligens på grunn av et ganske ukomplisert design. Klossenes sterke farger brukes til å sette ulike stemninger avhengig av hvor man befinner seg. Utenfor skurkereiret var alt lyst og koselig, men med én gang vi tok skrittet inn i smien ble lyset langt mer dunkelt og skummelt. Tonen er likevel barnevennlig og mottagelig, og minner i stor grad om det vi har sett i tidligere spill fra Traveller's Tales. Mens vi beveger oss oppover fjellet kimer kunstnerisk sjef, Gavin Whelan, inn og forteller at det meste man kan se i Minifigures: Online er mulig å bygge med ekte Lego-klosser:

– De ulike stedene og områdene man kan besøke er basert på forskjellige typer byggesett. Det var veldig viktig for LEGO-konsernet at hvis noen ser et byggverk i spillet skulle det være mulig å bygge denne i den virkelige verden, gitt at man har de riktige klossene, forteller Whelan entusiastisk.

Selv om mange av omgivelsene er skapt av LEGO er det ikke planlagt at spillerne kan skape sine egne konstruksjoner og putte dem inn i spillet:

– Kjernen i spillet er et actioneventyr om utforskning og innsamling av minifigurer. LEGO betyr forskjellige ting for forskjellige mennesker, men for de aller fleste betyr det først og fremst kvalitet. Vi ønsker å gjøre spillet så polert og solid som mulig til lansering, og det er hovedfokuset. Alt som faller utenfor dette utsetter vi til senere, forteller Poe.

Han påpeker samtidig at barnesikkerhet er noe som har vært veldig viktig under utviklingen. Funcom har jobbet tett med LEGO for å skape en barnevennlig og sunn spillverden. Med tanke på hva de mer lugubre og lyssky delene av samfunnet kan finne på er nok dette et viktig salgsargument for mange foreldre.

LEGO Minifigures Online bugner av personlighet og sjarme. Humor har alltid vært en stort del av spillene basert på klossene, spesielt i nyere tid, og figurene viser frem sine personligheter gjennom antrekk, gester og bevegelser. For å skape en mer universal opplevelse er figurene nok en gang stumme, en beslutning jeg personlig setter stor pris på. Figurene var alltid morsomst da de kommuniserte gjennom overdrevet slapstick-humor. Det tillater også utviklerne å skape et spill som er tilgjengelig for mange forskjellige mennesker, på tvers av språkbarrierer. Et lurt grep når man lager et nettrollespill.

Konklusjon

LEGO Minifigures Online virker som et interessant tillegg til MMO-sjangeren og jeg gleder meg til å se hva mer Funcom har å by på fram mot lansering. Om dette vil bli en kjempestor hit blant absolutt alle gjenstår å se, men et nettrollespill myntet på barn kan vise seg å være en genistrek. Jeg husker selv flere timer tilbragt med spilling på LEGOs nettsider i mine yngre dager.

Eventyrlandet virker spennende.

Spillet byr på ganske enkel moro, men den grunnleggende LEGO-formelen er morsom nok til at man kan lage gode spill av det. Slapstick-humoren er i tillegg universell nok til å treffe både store og små. Spørsmålet er om innholdet vil være givende og variert nok til å holde på brukerne. Det å samle figurer du kan putte inn i et spill fungerte godt for Activision med Skylanders, og kan også gi god uttelling for Funcom. Minifigures-figurene er generelt ganske billige, og det er foreløpig ikke for mange av dem til at markedet virker overveldet.

Det er likevel trangt om plassen når man skal forsøke å bryne seg på en spilltype som både Activision og Disney allerede har forsynt seg av. Det faktum at man kan låse opp alle figurene uten å betale en krone for dem kan være nok til å skille LEGO Minifigures Online fra Skylanders og Disney Infinity, men Funcom har enda ikke sagt noe om spillets finansieringsmodell. Gratisspill-markedet har så langt vist seg å være litt vaklevorent og de fleste ser ut til å mislike at visse typer innhold gjemmes bak en betalingsvegg.

Om Funcom ønsker å tiltrekke seg så mange spillere som mulig må det også satses stort på god oversetting av spillet. Barn som ikke kan engelsk vil nok ha problemer med å forstå mye av det som foregår, uansett hvor mye personlighet det stappes inn i både omgivelser og figurer.

Les også: World of Warcraft fortsetter å miste spillere Les også: LEGO Universe legges ned

Trailer for LEGO Minifigures Online.

LEGO Minifigures Online skal lanseres tredje kvartal 2014.

Siste fra forsiden