Sniktitt

Mafia 2

Mye nytt om gangsterspillet

Vi er overbevist. Dette blir et av de beste spillene på flere år.

1: Side 1
2: Side 2

Sniking og eksplosjoner

Det blir altså mer farting omkring i byen med bil, og nå har regnværet ankommet. Vi har tidligere snakket om gode og realistiske kjøreegenskaper i dette spillet, og dekkene reagerer selvsagt på regnet. Svingene og hastigheten må kalkuleres i større grad enn vanlig for at rumpa til bilen ikke skal glippe daske inn i en lyktestolpe, en annen bil eller, gud forby, en fotgjenger.

Bilene oppfører seg realistisk, og det er en prøvelse å styre når veien blir våt.

Etter litt dekkhvining er vi fremme ved garasjen hvor vi skal hjelpe bilselgerkompisen vår ved å pulverisere inventaret. Som forventet er området de eksklusive luksusbilene befinner seg i tungt bevoktet av et privat sikkerhetsselskap, og vi får se hvordan også sniking er en del av Mafia 2. Å buse inn som Rambo her hadde vært selvmord, og vi lusker heller i skyggene og tar de ned en etter en.

Snikingen er ikke mer avansert enn at man trykker på en knapp og lusker av gårde på huk, og det er ingen indikator på hvor synlig du er i brukergrensesnittet. I stedet, forklarer Denby, skal det være noe man naturlig forstår. Det fungerte godt under presentasjonen, og jeg tror dette kompromisset gjør mer godt for innlevelsen enn det ødelegger for spilleren i form av frustrasjon.

Man kan selvsagt prøve å skyte seg frem til garasjen også, men er det ikke mye lekrere å leke litt Solid Snake når man først har sjansen? Når man overrasker fiender bakfra kan man bruke et hemmelig Steven Seagal-triks, klemme de rundt nakken og drepe de umiddelbart. Jeg er ikke sikker på om dette er noe mafiaen nødvendigvis gjorde, men det ser i hvert fall kult ut.

Når de viktigste vaktene har blitt tatt ut er det fri vei inn til garasjen, hvor vi blir oppdaget av en liten attpåklatt av en sikkerhetsvakt som trekker batongen sin mot oss. Et håndgemeng oppstår, og resolutte Vito slår batongen ut av hendene til vakten før han deler ut nok en solid kombinasjon av slag avsluttet med en uppercut. Etter at all motstand har blitt uskadeliggjort og vi har fritt leide til bilene er det bare én ting å gjøre – kaste en Molotov cocktail i klynga med biler. En gigantisk kjedeeksplosjon oppstår, og alt innholdet i garasjen raser sammen i en flott ildkule akkompagnert av intense lydeffekter. Store deler av inventaret i spillet skal visstnok kunne ødelegges, og selv om det helt sikkert ikke blir i Red Faction-stil så er det selvsagt flotte greier.

Eksplosjonene i Mafia 2 er fantastiske, og mye av inventaret kan ødelegges.

Flust av oppgraderinger

En gigantisk eksplosjon midt i byen går selvsagt ikke ubemerket hen, og politiet er kjapt på hælene våre. Heldigvis (og definitivt ikke ved uhell) står det en lekker sportsbil parkert rett utenfor garasjen, og vi fiser kjapt mot en ny garasje hvor vi kan omlakkere bilen og skifte skiltene.

I likhet med signalementsystemet til fots vil nemlig også bilens beskrivelse spres blant politifolk. Er det veldig lyst så kan de opplyse om både farge og skiltnummer, og er det veldig mørkt så er det ikke sikkert at de får med seg noe i det hele tatt. Hvis de kommer tett innpå kan de faktisk også videreformidle hvordan du ser ut, slik at du heller ikke er trygg til fots, uavhengig om du har greid å gjemme bilen et sted. I vårt tilfelle er det heldigvis bare skiltene de har lagt merke til.

Vel inne i garasjen er det en ting man kan gjøre med bilen sin. Felles for de alle er at de er rådyre. Utviklerne har gjort det veldig klart at «bruk og kast»-mentaliteten fra andre sandkassespill ikke er noe de ønsker å videreføre i Mafia 2, og får man tak i en sjelden bil så investerer man gjerne mye penger i den og bruker den som hovedkjøretøy i lange tider. Det er en ting jeg er veldig, veldig glad for. Jeg har ikke ord for hvor mange ganger jeg har forsøkt å ta vare på en spesiell bil i andre spill bare for å se den forsvinne sporløst når jeg tar et oppdrag eller parkerer den i garasjen. Tusen takk, 2K Czech!

Bilene kan oppgraderes på mange måter, og det er nesten bare lommeboka som setter begrensninger.
Les også
Anmeldelse:

Blant de tilgjengelige oppgraderingene finner man ny fjæring, bedre dekk, større motor, knæsje farger, nye skilter og mye mer. Mange av disse utgjør også en synlig forskjell, og når vi triller ut av garasjen med nye skilter, ny farge og nytrimmet motor så merkes det, særlig med tanke på motoren som nå har fått et innsug på panseret og lager mer leven. Vi rekker dessverre kun å frese av gårde i den tilnærmet nye bilen i et par øyeblikk før det dessverre er på tide å si farvel til Empire Bay for denne gang. Vi kommer definitivt til å savne deg.

Konklusjon

Allerede etter turen til Tsjekkia for et halvt år siden var jeg overbevist om at Mafia 2 kom til å stå som et av 2010s aller beste spill, og jeg trodde det var en urokkelig uttalelse. Jeg tok så feil, så feil. Mafia 2 kommer til å stå som et av de beste spillene på flere år, det kan jeg si med all verdens sikkerhet. Den siste lille skepsisen min har blitt erstattet med lengsel, og jeg gleder meg som et barn til å få stifte et skikkelig bekjentskap med Empire Bay som jeg allerede har lært meg å elske. Gled dere!

Mafia 2 utvikles for PC, Xbox 360 og PlayStation 3.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden