Sniktitt Need for Speed World

Stort potensiale

Et bilspill for Facebook-generasjonen.

LONDON (Gamer.no): Hjertet pumper ikke akkurat raskere av Need For Speed-serien lenger. Med nylig unntak av Need For Speed Shift, er seriens flørt med møkkafilmen The Fast and The Furious og alskens bilpornoshow fra MTV heller kvalmende. Jeg mener, hva er den umiddelbare reaksjonen din når du hører Need For Speed Underground, Most Wanted, Carbon, Pro Street og Undercover? Guilty pleasure? Jeg tenkte så.

Vrom, vrom, vrooooom! Men denne gangen sitter ikke Tila Tequila i passasjersetet.
Vrom, vrom, vrooooom! Men denne gangen sitter ikke Tila Tequila i passasjersetet.

Ønsk så velkommen til Need For Speed World – en gratis MMO-racer bare til PC utviklet av en samlet EA-tropp fra Canada og Singapore. Det nyeste spillet på stammen kan best beskrives som en Burnout Paradise eller en Test Drive Unlimited i Need For Speed-drakt, med litt Farmville-dryss på toppen. Muligens er det flere som rynker på nesa nå, da dette virker som et skritt bakover for serien etter suksessen fra i fjor.

Men har vi egentlig rett til å klage når det er gratis? Nei, jeg syns ikke det. Det koster deg ingenting mer enn litt harddiskplass (til å begynne med). Jean-Charles Gaudechon, spillets produsent, håper å reise kjerringa og gjøre Need For Speed World like populært som verdens samlede Toyota-salg:

– Dette er Need For Speed i sin aller reneste og klassiske form. Vårt oppdrag har vært å destillere essensen i serien og ikke minst fremheve fansens yndlinger fra nesten et tiårs Need For Speed-spill. Vi tar biter fra hver av seriens høydepunkter og blander dem sammen på en større arena.

Massivt kjøreområde

På det enorme kjørekartet kan spillere delta i en myriade billøp i byene Rockport og Silverton. Eller så kan de bare slappe av og chatte med vennene sine og samtidig sikk-sakk-kjøre i motgående trafikk, kanskje spontant konkurrere med sine nærmeste om hvem som klarer å utholde den lengste politijakten. Jepp, onkel snut er tilbake, og vi blir fortalt om scenarioer der politiet kan forfølge deg i episke jaktscener i hele 45 minutter.

Hot Pursuit-aktige politijakter er tilbake!
Hot Pursuit-aktige politijakter er tilbake!

Miljøene er både urbane og rurale, og for en som hadde sin gamer-oppvåkning med Need For Speed I (1994) og II (1997), samt Hot Pursuit (1998), er gjensynet med politijakter i grisgrente fjellstrøk særs nostalgisk. Jeg begynner saktens å få troa på spillet.

Need For Speed World byr på enkelte nye baner, men slik Gaudechon antyder brukes også store deler av seriens eget kartotek. Først og fremst vil nok Most Wanted- og Carbon-fantaster kjenne igjen en god del løyper. Nytt innhold vil imidlertid komme ved månedlige oppdateringer, ofte i form av retrospektive baner fra tidligere utgivelser. Kjøreområdet vil bare vokse og vokse, kan Gaudechon forsikre oss.

Målet har også vært å lage et spill tilgjenglig for folk flest, noe som kommer godt med når modellen er gratis-MMOer lik EAs egen Battlefield Heroes. Need For Speed World bruker derfor ikke den fantastisk vakre grafikkmotoren til Shift, men går heller for de litt mindre krevende Most Wanted/Carbon-motorene. («Ingen kommentar» og et smil er svaret jeg får på spørsmål om Shift får en direkteoppfølger).

For å favne om flest mulige spillere er derfor systemkravene temmelig lave. De fleste nye laptoper skal kunne kjøre spillet, som ifølge Gaudechon bare krever datamaskiner med 2 GHz-prosessor, 2 GB minne og et 512 MB-grafikkort. Den påståtte internetthastigheten for å kjøre spillet er også rimelig moderat. Du kan sjekke ut hele listen her.

Til å kontrollere spillet kan du selvfølgelig benytte ratt og pedaler, eller, slik jeg fikk prøve, Xbox 360-stikke koblet til PC-ens USB-port. De fire WASD-tastene er imidlertid mer enn nok til å nyte spillets arkadeaktige racing, spesielt med tanke på all høyreklikking du kommer til å måtte gjøre: Hente opp vennelister, kommentere tidligere løp, rangere biler, såkalt «fast travel», og så videre. Need For Speed World er nemlig ment til å spilles på tastatur – hjemme, på café, på reise, eller på jobben.

Facebook-status: «Står bare og venter på at kompisene mine skal dukke opp i NFS WO»
Facebook-status: «Står bare og venter på at kompisene mine skal dukke opp i NFS WO»

Bilspillenes Facebook

Gaudechon kan fortelle oss at Need For Speed World gjør jobben svært enkelt for deg, og kobler deg automatisk opp mot alle vennene dine via «Facebook Connect». For øvrig integreres alle tenkelige former for sosiale medier, med hint om statusoppdateringer og invitasjoner gjennom Twitter, skrytevideoer på Youtube og musikklister fra Spotify- eller Last.fm-lignende nettsider. Arbeidsdagen står virkelig i fare.

Ikke minst skilter spillet også med ledertavler du selv kan modifisere etter alder, kjønn, lokasjon og biltype, for å nevne noen parametre. Du kan i tillegg velge selv hvilke personer du vil se på kartet du kjører rundt på – om disse bare skal være vennene dine, eller de selvsamme folkene på den modifiserte ledertavla. Kanskje du bare ønsker å se Volkswagen Golf-biler kjøre rundt i landskape?

– Facebook er den mest voksende spillplattformen for tida, og det ville vært galskap om vi ikke prøvde å gå for et slags symbiotisk forhold de sosiale mediene når vi lager dette påkostede og gratis online-spillet, slår produsenten fast.

Jeg er enig med ham. Mulighetene er mange, om du bare tenker stort nok. Kan du ikke se for deg en Top Gear-episode som utspiller seg i Need For Speed Worlds online-verden, der Jeremy Clarkson og Richard Hammond kjører rundt i splitter nye doninger og prater drit seg imellom, med en skare av publikums kjøretøyer hakk i hel? Liten konkurranse mot The Stig, kanskje? Eller bedømming av publikums konebiler i kategoriene «sub zero», «cool», «uncool» og «seriously uncool»?

Ta en testrunde. Du vil kanskje like det du ser.
Ta en testrunde. Du vil kanskje like det du ser.

Det eksisterer ingen grunn til å ikke ta ut Need For Speed World for en testrunde. Spillet lanseres med en gratisklient hvor du kan gå opp ti nivåer før du i det hele tatt må betale noe. Hvert løp, til og med hver eneste solohandling belønner deg med erfaringspoeng – såkalt «Rep» – som du kan bruke til å låse opp nye biler, eller nye oppgradering fra et ferdighetstre.

Etter at du har nådd tiende nivå kan du fortsatt kjøre rundt i spillet, men du kommer ikke til å kunne gå opp flere nivå uten å lufte litt på pengpungen. Ved å betale 20 amerikanske dollar sikrer du deg en «Starter Pack» og alle tilgjengelige goder opp til nivå 50. Et mikrotransaksjonssystem blir ifølge Gaudechon også «sydd inn i stoffet», der du med ekte penger kan kjøpe litt av spillets valuta, «Boost», til å betale for lån av biler utilgjengelig på ditt nåværende nivå, eller til å hyppigere skaffe deg oppgraderinger uten å måtte vinne dem selv.

Mario Kart light?

Doningene du får styre i Need For Speed World er typiske for serien: Stive biler med übersensitive kontroller og høy, høy fart, samt sladdingen som ble såpass populær i popkornversjonene Most Wanted og Carbon. Du får mange biltyper å boltre deg på – personlig fikk jeg for eksempel teste en sort Lamborghini Gallardo, med skinnende, vakre frontlys, sensuelle former, overdimensjonerte eksosrør, og mmm … ehm, host, ja. Hvor var vi?

Siden dette er lisensierte biler skulle du kanskje tro at alle former for bilramponering er en saga blott. Men neida, firhjulingene får stygge riper og andre overfladiske skader rett som det er. All skade forsvinner derimot etter at løpene er fullført. EA vil ikke ta sure penger av deg for bulkeoppretting. Foreløpig er også skadene bare på bilenes fysiske modell, så du kan fint kjøre lynraskt rundt med en totalvraka Dodge Viper. Jeg oppdager likevel til min store overraskelse at det ikke er noen kollisjon mellom spillerne i frimodusen. Gaudechon forklarer:

Velg din favorittdoning.
Velg din favorittdoning.

– Ja, det er riktig. Du kan ikke skulderbølle med motstanderne, eller krasje inn i dem som på et tivoli mens de kjører rundt i fred og fordragelighet i byene. Vi skulle likt å implementere dette, men vi kom til et punkt der vi måtte gjøre et valg, sier produsenten og fortsetter:

– Dette har vi gjort slik at ingen kan gjenge seg opp mot andre spillere, og sperre inne deres kjøretøy i hushjørner. Se for deg at en bil står fastklemt mellom noen betongvegger, og fire andre biler gasser inn mot ham slik at han ikke kommer seg av flekken. Slik unngår vi denne formen for «bilmobbing». Du vil jo heller ikke at noen skal ødelegge ditt perfekte løp ved å krasje inn i deg. I racene er selvfølgelig saken en helt annen, legger Gaudechon til.

Under løpene får vi også tilgang til Mario Kart-aktige våpen. Du arrangerer disse på talltastene 1 til 4, med flere forskjellige sett å velge mellom. Skal du være offensiv eller defensiv? Solidarisk eller egoistisk i spillets samarbeidsmodus?

For eksempel brukes «Emergency Evade» til å endevende alle politibiler om du skulle være omringet. «Traffic Magnet» putter du på bilen i front, slik at vedkommende tiltrekker seg all innkommende trafikk rett i sin egen kjørebane. Ekstra «Nos» og «Perfect Start» er ganske selvforklarende. Litt Mario Kart-aktig kanskje, men på en subtil og underholdende måte.

Du får kanskje ikke hakeslepp av grafikken, men den funker helt optimalt.
Du får kanskje ikke hakeslepp av grafikken, men den funker helt optimalt.

Konklusjon

Konkurranseinstinktet tykner når du spiller Need For Speed World, og siden du allerede er tilkoblet med alle Facebook-vennene dine er det svært lett å finne nye motstandere å kjøre om kapp med: Bare én til, og én til, og enda en… Sett under det hele oppleves spillet likevel ørlite nakent, tidvis blottet for sjel og sjarm. Det er kanskje den sjela og sjarmen utvikleren forventer tilstedeværelsen av vennene dine skal bringe?

Spillet er uansett bare i startfasen – selv når det offisielt lanseres 20. juli. Det er mye potensial å bivåne i tittelen, og jeg håper på like nostalgiske øyeblikk som jeg fikk av de Hot Pursuit-aktige politijaktene i fjelløypene. Den fulle sommeranmeldelsen leser du selvfølgelig på Gamer.no når den tid kommer.

En lukket beta har vært ute siden i fjor vinter, og en åpen versjon av denne ventes å være i gang innen 2. juni. Toyota Corolla er også bonusbilen du får med på kjøpet om du er kjapp nok ute med forhåndsbestilling på spillets «Starter Pack». Møter vi deg på banen?

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen