Sniktitt

Project Spark

Microsofts ambisiøse prosjekt lar deg designe ditt eget spill.

LOS ANGELES (Gamer.no): Har du noen gang tenkt at du har en brilliant idé til et dataspill? Eller kanskje spilt et middelmådig spill og tenkt at dette kunne du ha laget bedre? Det er akkurat disse tankene Microsoft vil at du skal holde på. Med Project Spark ønsker de nemlig å la deg designe ditt eget spill, og målet er å gjøre det så brukervennlig som mulig.

Dave McCarthy presenterte Project Spark på Microsofts Xbox Show under E3. Foto: Marius Kjørmo.
Dave McCarthy presenterte Project Spark på Microsofts Xbox Show under E3. Foto: Marius Kjørmo.

Flotte omgivelser på null komma niks

Microsoft presenterte spillmakerspillet sitt under E3, og det tok litt tid før jeg klarte å få grep om hva dette egentlig var. Spark gir deg muligheten til å lage din egen verden baserte på grafiske elementer som Microsoft på forhånd har designet. Vi fikk se hvordan man med et enkelt pennestrøk kunne tegne fjell, skoger og blomsterenger over et landskap. Man kan selv stille inn størrelsen på pennen, og dermed velge om man vil tegne hver enkel blomst, eller en stor eng.

Det fremstod som veldig enkelt å lage grunnleggende omgivelser. Store fjellkjeder, tunneler og innsjøer var designet på få sekunder, og vi fikk se at man brukte både håndkontrolleren og en trykkskjerm. I hvilken grad man kan bruke Kinect er foreløpig usikkert, men man vil i hvert fall kunne benytte seg av stemmekommandoer.

Den grafiske stilen som ble vist frem så ganske tegneserieaktig ut, og det vi fikk se var en munter og litt barnslig fantasiverden. Samtidig virket verktøyene såpass dynamiske at det ikke burde være noe i veien for å lage andre stiler også. Dersom man kan få til mer moderne settinger, eller stiler som fremstår som litt mindre tøysete så ville jeg bli svært interessert.

Programmering for idioter

Etter at du har tegnet opp et landskap skal dette fylles med innhold. Microsoft har laget et utvalg av skapninger som du kan gi intelligens, eller det de kalle «en hjerne». Vi fikk se hvordan en liten fyr ble spillets helt i kamp mot et par slemme gobliner. Microsoft har laget en rekke ferdigprogrammerte hjerner for deg slik at du raskt og enkelt kan lage fiender som oppfører seg slik du vil forvente.

Ser ut som om vår ridder er i trøbbel.
Ser ut som om vår ridder er i trøbbel.

Vi fikk også demonstrert hvordan du lager din egen hjerne, og hvordan du kan gi intelligens til nær sagt hva som helst. Produsenten plasserte en stein ved siden av helten. Deretter kunne han gi den enkle kommandoer om hvordan den skulle oppføre seg. Dette gjøres i en egen meny, og kort fortalt sier man at hvis X skjer skal steinen gjøre Y. Altså kan man gjøre steinen til en følgesvenn ved å si at steinen skal følge etter helten når de møtes, eller man kan gjøre steinen til en fiende ved å gi den ordre om å angripe helten hvis han kommer nær.

Tankemåten er på mange måter lik slik spill vanligvis programmeres, men veldig forenklet og lett å forstå. Det virket som om man hadde svært mange muligheter, og Microsoft var opptatt av valgfrihet for spilleren. Man skal kunne fordype seg i detaljene, og man skal også ha muligheten til å velge forhåndsinnstilte hjerner med spesifikke innstillinger.

I mørke ser selv de koseligste omgivelser mye skumlere ut.
I mørke ser selv de koseligste omgivelser mye skumlere ut.

Hva kan man lage da?

Etter å ha sett presentasjonen av verktøyet var det fortsatt vanskelig å se for seg hva man egentlig kunne bruke det til. Hvordan blir dette et spill? Her gjelder også mantraet til prosjektet, du kan gjøre hva du vil, eller du kan la spillet gjøre det meste for deg. Vi fikk se konstruksjonen av et actioneventyr hvor man tegnet opp en satt sti som helten skulle følge. Langs denne stien møtte han på fiender på forhåndsbestemte steder, og man kunne også møte på spesifikke områder som et tårn eller en gravplass. På disse stedene kan man så legge til oppdrag som helten må gjøre. Klarer han oppdraget vil han få en belønning.

Du kan hele tiden spille og teste det du lager, og det så også ut til at spillet hadde en egen modus hvor du lagde eventyret mens du spilte. Hver gang helten din møtte på noe fikk du tre valg om hva som skulle skje. Dette lagres så, og på denne måten kombineres byggingen og spillingen.

Det var fortsatt vanskelig å forstå hva som var begrensningene i spillet. Microsoft har hatt et panel med brukere som lenge har lekt seg med Project Spark for å komme opp med ulike bruksområder. Det var først når jeg fikk et glimt inn i disse at jeg virkelig ble imponert over potensialet i prosjektet.

Slik ble prosjektet presentert for de besøkende på messegulvet. Foto: Marius Kjørmo.
Slik ble prosjektet presentert for de besøkende på messegulvet. Foto: Marius Kjørmo.

Ved å endre kameravinkelen og fargetonene hadde noen laget et plattformspill i svart/hvitt som lignet veldig på Limbo. Noen andre hadde brukt søyler fra spillet som pianotangenter og klart å lage et fungerende piano. Andre igjen hadde laget racingspill, Space Invaders-kloner, og en hel rekke svært forskjellige spill som indikerer at friheten er mye større enn det man fikk inntrykk av gjennom demoen til Microsoft. Med tanke på hvilke suksesser vi har sett med spill som LittleBigPlanet og Minecraft som lar spillerne få slippe løs sin kreativitet, kan Project Spark bli en braksuksess.

Gratis, men…

Project Spark kommer til både Xbox One, Windows 8, og til Xbox 360. Det benytter seg også av Smart Glass-funksjonen slik at du lett kan bruke et nettbrett eller en smarttelefon til å bistå med spillmekkingen din. Du vil også kunne dele fritt på tvers av plattformer, og hvis du finner noe stilig som noen andre har laget står du fritt til å kikke bakom kulissene. Du kan studere hvordan de har bygget opp spillet sitt, og du kan gjøre endringer som du selv vil. På denne måten kan du lære av de som er virkelig flinke. Brukerne kan også lage egne ferdiglagde hjerner som kan deles fritt med andre.

Da jeg spurte produsenten om det ville være mulig å lage egne grafiske elementer til Project Spark svarte han at man måtte klare seg med det som Microsoft puttet inn i spillet, men at man sto fritt til å sette dette sammen på kreative måter. Han åpnet derimot for muligheten om å kunne spille inn egen lyd. Han avslørte også at Microsoft kommer til å slippe nedlastbare pakker med nytt innhold, og hintet til at selve spillet kanskje blir gratis, men at man må betale for innholdspakker.

Det er tilsynelatende svært mange muligheter i Project Spark.
Det er tilsynelatende svært mange muligheter i Project Spark.

Det blir spennende å se hvor mye man må ut med for å skaffe seg kult innhold, og om vi kommer til å ende opp med masse sponsede innholdspakker. Personlig har jeg ikke så veldig lyst å lage en Coca Cola-verden eller et Toyota-bilspill. Hvis prisene på innholdet blir noenlunde fornuftig kan dette ende opp med å bli en skikkelig hit for Microsoft, men de må bli bedre på å formidle hva dette egentlig er for enda er det masse spørsmål som er ubesvart.

Konklusjon

Det er vanskelig å få skikkelig grep om hvilke muligheter man har, og hva slags begrensninger som ligger i Project Spark uten å ha fått leke med det selv. Microsoft har forsøkt å vise det frem på en håndgripelig måte, men samtidig virker det som om de underkommuniserer potensialet. Det de har vist frem så langt er hvordan man lager et barnslig lite actionspill, men små glimt fra hva andre har fått til tyder på at mulighetene er mye større.

Vakkert kan det bli.
Vakkert kan det bli.

Det er kanskje ikke uventet at den amerikanske IT-giganten også ønsker å høste av suksessen andre har hatt ved å la spillere selv få lage ting. Projekt Spark virker til å ta brukermulighetene et par skritt lenger enn LittleBigPlanet, og kanskje til og med kunne utfordre selveste Minecraft. Muligheten til å benytte seg av både konsoll, pc, og smarte dingser med trykkskjermer om en annen er et lurt trekk som lar spillerne få muligheten til å lage ting på sin måte.

Spørsmålene er likevel mange. Hvor begrenset blir egentlig Project Spark? Kommer Microsoft til å støtte spillet med masse utvidelsespakker? Hvilke muligheter får man til å produsere egen tekst, tale og musikk? Uten å ha prøvd det selv er det vanskelig å slå fast om dette har nok dybde til at man vil investere tid i det, eller om det bare er gøy en liten stund. Min interesse er i hvert fall pirret, og jeg følger spent med på utviklingen. Dette kan bli noe veldig spennende.

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen