Sniktitt

Ratchet & Clank: All 4 One

Underlige konstellasjoner oppstår når Ratchet og hans hjelper Clank nok en gang er i trøbbel.

LONDON (Gamer.no): Ratchet & Clank er Insomniac Games´ mest vellykkede spillserie. Den vesle kattelignende Ratchet og hans evig medsammensvorne robot Clank rager i mine øyne ganske klart over Spyro- så vel som Resistance-spillene. Jeg har alltid fått følelsen av at all kreativ galskap og lekenhet innenfor studioet rettes mot disse titlene, som jeg har hatt et godt øye til siden det første spillet kom til Playstation 2 i 2002.

Captain Qwark til unnsetning!
Captain Qwark til unnsetning!

Etter å ha sett det kommende Ratchet & Clank: All 4 One under Playstation-messen i London i forrige uke tviler jeg på at dette kommer til å endre seg. Spillet ser ut til å holde i hevd den kreative lekenheten jeg alltid har likt med serien, og nå ser det ut til å bli ennå mer lek og moro.

Når gode fiender blir venner

Ratchet & Clank: All 4 One er et plattformeventyr og på så måte fremdeles tro mot serien og dens fans. Det handler fremdeles om skrapmetall, mengder av morsomme våpen og sinnrik oppgaveløsning. Det er likevel noen ting som ikke er helt som ved det gamle.

Undertittelen All 4 One peker på at det i dette spillet er muligheter for å spille opptil fire stykker sammen og samarbeide om å gå gjennom spillet. Dette er en gledelig nyhet, og med denne muligheten både lokalt og via internett, kan små barn i alle aldre leke seg i lystig lag. Et ekstra pluss er at man kan hoppe inn og ut når som helst i spillet, hvilket igjen gir en brukervennlighet man sjelden ser i spill om dagen.

Vik fra meg, storkjeftede beist!
Vik fra meg, storkjeftede beist!

Ettersom det nå er mulighet for å spille fire stykker, blir spilluniverset formelig nødt til å introdusere flere spillbare figurer. Den onde Dr. Nefarius har (som alltid) gjort et iherdig forsøk på å fjerne Ratchet og Clank en gang for alle, men som så mange ganger før sliter mannen som kanskje ikke engang har legelisensen med utførelsen av sin plan. Ting skjærer seg, og Dr. Nefarius blir fanget i en parallell verden sammen med kvasi-tøffingen Captain Qwark og våre kjære hovedfigurer. Dette legger grunnlaget for spillets overordnete tema: Samarbeid.

Lekent og lett

Etter å ha spilt gjennom en verden fra spillet, er det vanskelig å ikke la seg imponere. Som plattformspill har Ratchet & Clank kanskje aldri vært blant de smarteste, men det er helt klart et av de mest visuelle. Verdenen er stemningsfull, variert og full av herlig galskap. Dette gjør at du blir interessert i det som skjer rundt deg, og tar vekk fokuset fra plattformgåtene som av tilgjengelighetsmessige årsaker aldri har vært blant de vanskeligste.

Etter å ha spilt gjennom verdenen er det flere ting enn bare det visuelt interessante som slår meg. For det første er brettdesignet og oppgavene snedig utformet, og sender tankene mine til de eminente Mario-spillene Nintendo Wii er velsignet med. Det andre poenget, som kanskje veier enda tyngre, er måten Insomniac skaper gode plattformbrett for de fire spillerne som er tilstede.

Sving deg fra A til B.
Sving deg fra A til B.

Du får følelsen av at dette er et spill som er skapt for flere spillere. De har startet i rett ende, og dette gjør at du får et spill som er morsomt i flerspiller, snarere enn et enspillerspill som noe motvillig kaster inn en figur eller to ekstra på skjermen. Man må samarbeide og kommunisere for å løse flere av oppgavene i flerspillermodus. Et eksempel er kamper mot sjefsbeist, hvor en av spillerne må kaste en annen opp på det sårbare hodet til fienden. Andre eksempel finner man rent plattformtekniske løsninger, hvor man må skyte selvklebende lianer for å komme seg fra ett punkt til et annet. Her må spillerne feste seg i hverandre og samarbeide i skjønn geometrisk forening for å nå målene.

Kunne ha spilt på flere strenger

Jeg synes kanskje at Insomniac Games kunne gått ennå lengre i utformingen av dette samspillet. Per i dag ser det ikke ut til å være noen helt konkrete forskjeller mellom de fire figurene, og man har for eksempel ikke en som leger andre, slik som normen er i rollespill. Våpnene er sentrale, men så langt jeg kan se, kan alle erverve og benytte seg av de samme. Det er nok nærliggende å tro at dette gjøres først og fremst for å holde kompleksiteten nede, slik at spillet fremdeles kan spilles av barn. Dette til tross, jeg føler at spillet kunne dratt stor nytte av å benytte seg av gruppedynamikken vi ser i spill som Left 4 Dead, Alien Swarm eller det kommende Diablo III.

Tro det eller ei, det er faktisk flere ting med Ratchet & Clank: All 4 One som sender tankene mine til Blizzards kommende rollespillbauta. Som Diablo III er også dette spillet flink til å benytte seg av farger for å skape visuelt imponerende kamper. Det er noe flott over å se at alle fire spillerne bidrar til å skape en tordensky som nærmest spruter lyn ned over en gruppe fiender mens bolter, fjærer og annet skrapmetall spruter veggimellom.

Store våpen, store gleder!
Store våpen, store gleder!

Det skal bli spennende å se hvordan spillet blir når det en gang kommer til utgivelse. Det som har vært litt av problemet og gjort at de andre spillene aldri helt har nådd klassikerstatus, er at man fort havner i et mønster hvor man gjør de samme tingene om og om igjen. Nøkkelen her blir å unngå akkurat dette, og hvis hodene som sitter i Insomniac Games har vært bløtlagt lenge nok, klarer de kanskje å fylle spillet med givende, morsomme og varierte gåter på mange plan.

Konklusjon

Ratchet & Clank: All 4 One er det fjerde PlayStation 3-spillet i den populære serien om den kattelignende figuren Ratchet og hans medsammensvorne superrobot Clank. Denne gangen har omstendighetene gjort det til at tidligere fiender, nærmere bestemt Captain Qwark og Dr. Nefarius, blir nødt til å samarbeide med våre trofaste følgesvenner om å komme seg ut av en lei knipe.

Spillet fokuserer i all høyeste grad på flerspilleropplevelsen, hvor inntil fire spillere kan spille samtidig, enten lokalt eller over internett. Samarbeid er det store stikkordet, og dette kreves for å løse en rekke konkrete plattformgåter så vel som sjefskamper.

Ratchet og Clanks verden er både fargerik og godt designet, og det nivået jeg spilte var en opplevelse. Slik spillet fremstår i sniktittversjonen vil jeg si at jeg føler en slags morbid blandingsvibbe mellom Super Mario Galaxy-spillene og det kommende Diablo III, med lekne og intrikate oppgaver smeltet sammen med og konstruert for samarbeid. Jeg håper at Insomniac Games klarer å variere på oppgavene, da ensformighet ofte er fellesnevner når problemene til de tidligere spillene i serien skal summeres opp. Hvis de klarer dette, sitter vi meget mulig fire stykker i sofaen og spiller det beste spillet denne veletablerte serien noen gang har sett.

Ratchet & Clank: All 4 One kommer eksklusivt til PlayStation 3 en gang i løpet av tredje kvartal i år.

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen