Sniktitt Red Steel 2

Ekte sverdkamp

MotionPlus kan gjøre dette til en minneverdig spillopplevelse.

KÖLN (Gamer.no): Husker du det første Red Steel til Wii? Spillet kom som en del av Wii-slippet i 2006, og fikk en noe blandet mottagelse. Det var imidlertid ikke vanskelig å se potensialet der man fokuserte på sverdkamp og pistolbruk – komboen burde jo være perfekt til Wiis kontrollsystem. Noe av kritikken den gang var imidlertid at nettopp kontrollene sviktet, de ga oss ikke den type sverdkamp vi drømte om før spillet kom ut. Vel, MotionPlus ser ut til å rette opp i dette i Red Steel 2.

– MotionPlus var faktisk det som gjorde dette spillet mulig, det ville definitivt ikke vært det samme uten, sier kreativ sjef på spillet, Jason Vandenberghe, til Gamer.no.

På vei til den ville vest.
På vei til den ville vest.

Uhyre presist

Det er nemlig slik at Wiimoten nå etterligner dine bevegelser i forholdet 1:1, noe man tydelig ser på sverdet når spillet testes – den minste justering med hånden merkes. Man har dermed full kontroll, og da blir også mulighetene for hva man kan gjøre med våpenet langt flere. I tillegg har du skytevåpen til din disposisjon, så her er det mer enn nok å ta seg til under kamper.

Symbiosen mellom Wiimote og Nunchuck sementeres etter noen minutters spilling, og det er spesielt godt å oppleve hvor bra kontroll man har over sverdet. Her skal du finne åpninger i fiendens blokk, og angripe lynkjapt! Det hele gjøres uten forsinkelser, uten hakking, uten at sverdet forsvinner motsatt vei av det du prøvde på. Dessuten kan du kjøre et mylder av kombinasjoner, slik som 360 graders angrep og sverdslag fra luften. Men ikke vær pinglete når du skal angripe, da kommer du ikke langt!

– Du må svinge skikkelig til, bruk albuene, her nytter det ikke å være fislete! Da får du bare til lette treff, flirer Vandenberghe.

En aggressiv ninja er ingen spøk.
En aggressiv ninja er ingen spøk.

Stikking rett frem er også dødelig effektiv, og du kan selvsagt glede deg med spektakulære avslutningsangrep. Et annet fiffig triks er at du kan lade opp sverdet ditt, for så å sende en sjokkbølge mot fienden. Dette er ikke ulikt den dytteteknikken vi har sett Jedier bruke i Star Wars, og fungerer meget godt i kombinasjon med andre angrep. Som en liten bonus kan du også bruke eksploderende tønner i din konflikt med slemminger, samt blokkere skudd (!) med sverdet.

Den gamle skole

Likevel presiseres det at du vil få langt mer ut av spillet, rent belønningsmessig, om du er en spiller av «den gamle skole». Hvis du kun bruker tradisjonelle sverdtriks, og holder deg unna spesialangrep, loves det at man vil få langt flere godsaker å hygge seg med på slutten av brett.

Når det kommer til fiender virker disse kapable til å gi deg god kamp, de kan både blokkere, hoppe unna og parere dine angrepsforsøk – men du kan bruke akkurat de samme tjuvtriksene. Slikt skaper dybde i gameplayet, og sikrer at kampene er moro og har god varighet – selv om omgivelsene er litt smårare.

Spillet er nemlig satt til et litt skrudd Western-univers, og du spiller ganske enkelt som «The Swordsman», den siste i klanen «The Protectors». Ja, det høres corny ut, men det passer med den litt corny stilen Red Steel 2 har peilet seg inn på. Det er jo ikke alle steder man møter ninjaer med pistol, som til alt overmål kan manøvrere seg unna kuler. Disse fiendene er både tøffe og utfordrende, og stiller krav til at du vet hva du driver med når du svinger Wiimoten.

Visuelt er Red Steel 2 sterkt stilisert.
Visuelt er Red Steel 2 sterkt stilisert.

Nytt ansikt

Visuelt representerer Red Steel 2 et sterkt brudd med forgjengeren. Realistiske, mørke miljøer og grafikk er byttet ut med vakker og funksjonell cel-shading. Dette fungerer svært godt, og suger heller ikke så mye krefter av Wii-en. Dessuten passer den litt urealistiske stilen bra med spillets øvrige innhold, her handler alt om å ha det moro – og man tar seg selv svært uhøytidelig. Videre fungerer det fint med «fartsstriper» og andre effekter i kamp, det gjør det hele mer snappy og arkadeaktig.

– Vi ville at det skulle se ut som et spill, med en mer spennende og fantasifull setting. Vi har også en ganske lys fargepallett, som vi gjerne vil skal signalisere at dette er ren moro, sier Vandenberghe.

Selv om spillet først og fremst handler om voldsomme kamper, er det ikke noe blod i Red Steel 2. Det er heller ikke slik at man kan kutte folk i stykker på din vei mot heder og ære.

– Nei, det er ikke noe blod, ingen hoder som flyr av. Jeg skal ikke lyve og si at vi ikke tenker på salgstall (med tanke på aldersmerkning). Likevel, vi har en skikkelig helt i hovedrollen. Da passer det seg ikke at han flyr rundt og hakker folk i småbiter, sier spillets kreative sjef.

En real sjokkbølge klargjøres.
En real sjokkbølge klargjøres.

Før han understreker:

– Fokuset har vært på å få til en skikkelig sverdopplevelse, da klarer vi oss uten ekstremvolden.

Konklusjon

Jeg var en av de som likte det første Red Steel ganske godt, til tross for et kontrollsystem som ikke holdt helt mål. Noe av det jeg forelsket meg i var den bisarre settingen, og det blir spennende å se hvordan det sammensuriet Ubisoft har kokt i hop med Red Steel 2 faktisk vil fungere.

En ting som er soleklart er at sverdkampene har et potensial til å bli en drøm. Det lille vi testet virket veldig lovende og man fyller også på med skytevåpen og flere spesialangrep. Less på med kombinasjoner oppå der igjen, så har du kanskje et av de beste enspillerfokuserte kampspillene vi har sett på Wii.

Red Steel 2 vil kreve MotionPlus når det kommer i butikkene nærmere jul.

Kommentarer (5)

Forsiden akkurat nå

Til toppen