Sniktitt

Sorcery

Det er slitsomt å være trollmannlærling.

Første gang vi fikk høre om PlayStation 3-eksklusive Sorcery var under E3-messa i Los Angeles i 2010. Den gangen var det et ganske barnevennlig og naivt trollmannspill vi fikk se, men siden den gang har det skjedd ting.

Det er lenge siden denne karen har sett sollys.
Det er lenge siden denne karen har sett sollys.

I fjor ble det meldt at spillet kom til å bli forsinket, nettopp fordi Sony ønsket å gjøre spillet litt mer voksent, og om en drøy måneds tid, 23. mai, slippes trollmannslærlingen Finn ut på markedet. Men allerede nå har vi fått prøvespille deler av spillet. Hvordan er egentlig livet som trollmannslærling?

Rundtur i underverdenen

Eplekjekke Finn er trollmannslærlingen til Dash, en trollmann som ser ut til å passe leksikondefinisjonen av slike magikapable karer – lang kappe, grått og langt hår og ikke minst en bart som kunne hentet seieren hjem i barte-VM. Med andre ord, nettopp en slik trollmann man gjerne vil ha som læremester.

Finn får også selskap av den snakkende katten Erline, som har potene fulle med å holde lærlingen unna potensielle farer.

En dag Dash er ute, finner Finn ut at han er lei av å bare rydde og ordne i tårnet de bor i. Til ivrige protester fra Erline, sniker han seg inn i det låste skapet til trollmannen, hvor han får fatt i en tryllestav. Eureka, moroa kan begynne!

Magi og mestring

Move-kontrolleren blir din tryllestav, og for å kaste trylleformler må du vifte med denne.

Kontrollen er retningssensitiv, og når du sikter på et punkt på skjermen, treffer stort sett fortryllelsene samme sted, så sant du har kalibrert kontrolleren godt nok i forkant. Hvor nøyaktig denne siktingen er, må vi komme tilbake til i anmeldelsen vår, da testeksemplaret vi fikk er basert på en foreløpig uferdig versjon av spillet.

Finn styrer vinden.
Finn styrer vinden.

Du kan også skru fortryllelsene ved å vri litt på håndleddet mens du vipper trylleformelen fremover. Utover i spillet lærer du stadig nye formler, og du kan veksle mellom disse ved å holde inne Move-knappen foran på kontrolleren, mens du utfører en spesifikk gest som hører til den ønskede trylleformelen.

For å velge jordformelen vipper du for eksempel kontrolleren ned mot bakken, mens for å velge vind imiterer du rett og slett en liten tornado. Etter hvert som bevegelsene sitter i håndleddet, blir det også lettere å veksle mellom de ulike trylleformlene.

I tillegg til trylleformler, brukes tryllestaven også til å reparere gjenstander (tenk magisk veiving i lufta, minus «abra kadabra»-messing) samt å åpne skattekister som er spredt rundt i spillverdenen.

Det føles merkelig naturlig å veive kontrolleren rundt på den måten, og disse smådetaljene får Move-kontrolleren til å føles så nære en tryllestav man kan komme.

Idyllisk landsby.. så lenge det varer.
Idyllisk landsby.. så lenge det varer.

Hovmod står for fall

Finn tar ikke livet så alt for alvorlig. Med sin nyvunne tryllestav går det rett og slett litt over stokk og stein, og før han får sukk for seg har han ødelagt en magidrikk Dash hadde forberedt før han stakk avgårde.

For at trollmannen ikke skal fatte mistanke, må Finn og Erline snike seg inn i selveste Dødsriket, for å få fatt i ingredienser til å lage en ny trylledrikk.

Det går jo som det må gå, når man har en overmodig og dumdristig ungfole med nye leker, det går åt skogen så det synger etter. Med ett er hele verden i fare, og det er opp til Finn å bøte på skadene han har gjort.

Skumle saker

Historien i Sorcery er inspirert av irsk mytologi, hvor blant annet alveverdenen spiller en svært viktig rolle.

Mange fiender er hentet rett ut av de gamle fortellingene, og i den delen av spillet vi fikk teste, må Finn blant annet nedkjempe en såkalt «banshee» i Dødsriket, en hylende spøkelsesdame man absolutt ikke vil irritere.

I Dødsriket treffer Finn også på en hel røys med skrømt, lett gjennomsiktige dauinger som ikke er spesielt begeistret for å få besøk. Til å være lysegrønne, luftige hologrammer er skrømtene nemlig ganske så skadelige, og Finn må kaste trylleformler i vilt rundt seg samtidig som han passer seg så han ikke blir truffet av skrømtenes piler.

Stygg sak.
Stygg sak.

Trolleri, trollera

I Sorcery har menneskeverdenen og alveverdenen blitt adskilt etter en bitter krig, og når dørene åpnes igjen, oversvømmes menneskeverdenen av allslags ufyselige beist. Både troll og såkalte «bogeys» – busemenn på godt norsk, gjør sitt for å gjøre livet surt for menneskene.

Bevæpnet med tryllestaven kaster Finn seg ut i kampen, ledsaget av Erlines oppmuntrende tilrop og instruksjoner.

Og det er når tryllestaven stresstestes at Sorcery både viser potensiale og samtidig blir frustrerende. For det er ikke til å komme utenom at frenetisk knappetrykking er vesentlig mindre anstrengende for armmuskelaturen enn hva tilsvarende frenetisk veiving med høyre luffe er (eller venstre, om du er venstrehendt).

Kommentarer (5)

Forsiden akkurat nå

Til toppen