Sniktitt

Star Wars 1313

Er det dette spillet som skal lokke deg over på neste generasjons konsoller?

LOS ANGELES (Gamer.no): Presentasjonen av Star Wars-universet har i mange år hatt en fastsatt lov: Alle figurene er enten veldig snille, eller veldig slemme. I noen tilfeller kan noen endre mening og gå fra den ene ekstreme siden til den andre, men det er også det nærmeste man kommer en moralsk gråsone. Det er dette svart/hvitt-bildet LucasArts nå ønsker å avlive med det nylig annonserte Star Wars 1313.

Han shot first

Satt til nivå 1313 skal vi følge en hittil navnløs dusørjeger på byplaneten Coruscants lumske underverden. Her finnes det ingen jediriddere, ingen som kan manipulerer kraften. Derimot er det fullt av smuglere, banditter og kjeltringer som ikke nøler et sekund med å skyte deg i ryggen for å få kloa i dine sårt opptjente «credits».

«Bullseye»
«Bullseye»

LucasArts utrykker at de ønsker å lage en mer voksen opplevelse enn det man har sett fra Star Wars-spill tidligere. De vil ikke avsløre hvilket anbefalt aldersnivå spille vil ligge på, men forvent deg å komme oppi en rekke moralsk tvilsomme situasjoner. Du skal også møte på en rekke figurer som ikke nødvendigvis er gode eller onde, men som forsøker å komme fremover i en nådeløs verden med de midlene de har tilgjengelig.

«Voksen opplevelse» betyr ikke at blodspruten kommer til å stå i taket og at hoder vil rulle ved en hver anledning. Av det som ble fremvist var det ingen tegn til at kampene var mer blodige enn det vi kjenner fra Star Wars-filmene. Det er de overhengende temaene som skal gjøre dette til et spill for et modent publikum.

Filmatisk opplevelse

Spillet blir utviklet internt hos LucasArts og hele gjengen er i sving for å gi spilleren den gode opplevelsen som forventes av et Star Wars-produkt. Både Industrial Light and Magic, LucasFilm Animation og Skywalker Sound er involvert. Produsentene som presenterte spillet kunne knapt styre sin begeistring når de fortalte om hvor berikende dette ville være for spillopplevelsen.

Dette interne samarbeidet kan se ut til å være ganske smart, for spillet ser virkelig fantastisk ut. Alt fra lyssettingen til lyd og bevegelser var gjennomført lekkert. Det var også praktisk talt umulig å skille på spillbare scener og filmsekvenser. Det er åpenbart et mål for utviklerne at spillet sømløst veksler mellom disse. Slik vil spilleren få en filmatisk opplevelse og innlevelsen vil ikke brytes av unaturlige pauser i spillets gang.

Her gjelder det å klore seg fast.
Her gjelder det å klore seg fast.

Action-sekvensene vi fikk se tok form av klassiske tredjepersonsskytespill. I kjent Star Wars-stil fikk vi en skytescene hvor deltakerne lå i dekning bak kasser og fyrte løs mot hverandre med laserpistoler. En annen scene viste hvordan spillfiguren måtte klatre og bevege seg på utsiden av et fallende romskip. Denne kombinasjonen minner om det vi kjenner fra Uncharted-serien og kanskje er det nettopp denne oppskriften LucasArts ønsker å rendyrke for å gi spilleren følelsen av å være midtpunktet i en av George Lucas’ storslagne romepos.

Alt skuespillet gjøres med «motion capture»-teknologi og når spillfiguren agerer sammen med sin kompanjong ser dette svært livaktig ut. Hovedfiguren vi fikk se er likevel ikke den samme som vil være å finne i spillet. Man kan bare spekulere i hvorfor dette holdes hemmelig, og det er en del som mener at dette har sammenheng med en kommende TV-serie. Noen hevder også at hovedpersonen skal være Boba Fett siden han har brukt aliaset CT-1313.

Et spill for neste generasjon?

I tillegg til skuespillet og den generelt høye produksjonsverdien virket fysikken svært imponerende. Mens spillet pågikk opplevde man eksplosjoner som slengte figurene veggimellom. Romskipet vi var på skjenet frem og tilbake, og de ulike kassene man så gjerne bruker som dekning skled dermed også rundt på gulvet mens man beveget seg mellom dem.

Hva er det med Star Wars og disse endeløse hullene?
Hva er det med Star Wars og disse endeløse hullene?

Presentasjonen avsluttet med en spenstig scene hvor romskipet styrter ned. Mens det krasjer og eksploderer må figuren din klatre rundt på utsiden av skipet. Hele tiden ser du hvordan omgivelsene flakker forbi mens romskipet deiser inn i bygninger og skraper borti konstruksjoner. Alt var i bevegelse og det hele virket så sømløst og flytende at det var vanskelig å ikke la seg imponere.

Utviklerne understrekte at det vi fikk se var en veldig tidlig utgave og at det ville ta lang tid før vi fikk noe i hendene. De ville ikke prate om plattformer og kanskje er dette et spill som ikke er beregnet for denne generasjonen konsoller. Under E3 kjørte spillet på PC på en utgave av Unreal Engine 3, men kanskje var dette det første spillet vi har fått se som først blir å finne på neste Xbox og PlayStation.

Konklusjon

Som stor Star Wars-fan blir jeg alltid litt oppspilt når et nytt spill satt til det kjente universet annonseres. Denne gangen skal det være myntet på et voksent publikum, og det er på høy tid. Star Wars trenger ikke bare være det gode mot det onde, og et spill satt til en underverden fylt med dusørjegere og smuglere kan være akkurat det vi trenger fra LucasArts nå.

Hoppe fra et brennende romskip til et annet; hverdagskost for dusørjegere.
Hoppe fra et brennende romskip til et annet; hverdagskost for dusørjegere.

Produksjonsverdien var svært imponerende, og både fysikk og skuespill var også iøynefallende. Spillet ble presentert som et filmatisk action-eventyr og det hersker liten tvil om at Star Wars-filmene er inspirasjonen til spillfirmaet som tidligere var mest kjent for sine eventyrspill. Det kan virke som om målet er å gi spilleren følelsen av å spille en film. Det er ikke egentlig helt det jeg ønsker at spillene mine skal gjøre, men lages det med nok kvalitet blir det likevel vanskelig å ignorere.

Egentlig var det alt for tidlig for LucasArts å vise frem dette. De hadde lite å vise, og kunne ikke en gang avsløre spillets hovedperson. Vi må nesten betrakte det som en demonstrasjon av den teknologien de arbeider med og tolke noen linjer i forhold til hva slags spill de ønsker å lage. Selv om det var bare en liten brødsmule vi fikk presentert var det likevel nok til å vekke interessen.

LucasArts har ikke avslørt lanseringsdato eller plattformer for Star Wars 1313.

Klarer ikke laste video

Kommentarer (17)

Forsiden akkurat nå

Til toppen