Sniktitt

The Amazing Spider-Man

Det nyeste spillet med nettsvingeren kan bli hans beste.

LOS ANGELES (Gamer.no): Spill basert på større filmlisenser har stort sett vært et sørgelig kapittel i spillhistorien. Korte utviklingstider, uoverkommelige krav, og til tider uspillbare produkter har preget fenomenet, og de fleste spillere har med årene blitt innforstått med at filmlisensspill er fandens verk. Det har på en måte blitt en selvoppfyllende profeti at filmspill skal være dårlige; en slags forbannelse som vedvarer fordi alle tror på den.

I sommer blir Marvels mye eksponerte omstart av Spider-Man-filmene å se på kinolerretet, og som seg hør og bør stiller Activision Blizzard og Beenox med et flunkende nytt spill til filmens lansering. Beenox har tidligere gitt ut Spider-Man: Shattered Dimensions og Spider-Man: Edge of Time, så de har helt klart noen krumspring med trikotmannen under beltet.

Under årets E3-messe fikk vi sjansen til å ta en nærmere titt på hva Beenox ønsker å gjøre med The Amazing Spider-Man, og noe overraskende kan det virke som om utvikleren denne gangen kan klare å unngå filmlisens-forbannelsen.

Det er enkelt å hoppe fra bil til bil.

Egen historie

Noe av grunnen bak optimismen min kan skyldes at teamet har jobbet med spillet i over to år, en sterk kontrast til flere av filmlisensspillene. Samtidig følger ikke spillet filmen slavisk slik de fleste filmspill gjør, men bygger heller sin egen historie ut i fra hva som skjer etter rulleteksten er ferdigrullet. Det blir selvfølgelig tumulter med kjente og kjære skurker, slik som Scorpion, Venom, Rhino, Black Cat og Iguana, i tillegg til horder av småkriminelle tølpere.

Beenox, med studiolederen Dee Brow i spissen, brukte mye energi på å vise hvordan man kan svinge seg rundt i den massive, åpne utgaven av Manhattan.

Du skal kunne ta fatt på flere sideoppdrag og minispill i byen når du ønsker en pause fra hovedhistorien. Vi fikk for eksempel se Spider-Man stoppe flyktende skurker ved å svinge seg mellom skyskraperne, hoppe mellom politibiltakene, før han til sist landet på frontruten til fluktbilen. Det hele endte med at bilen ble fanget som en flue i ett edderkoppnett mellom to bygninger.

Vær en superhelt

Alt dette ble mulig på grunn av utviklerens nye mekanikksystem for kamp og nettsvinging. Systemet heter «web rush», og skal sørge for at du føler du har superkrefter når du gjør disse tingene.

– Husker du scenen fra den første Spider-Man-filmen, der Flash prøver å slå ned Peter Parker, og Peter så vidt klarer å dukke unna fordi han oppfatter tiden som saktegående? «Web rush» er nesten slik, forklarte den entusiastiske studiolederen Dee Brown under visningen.

I et nøtteskall er denne mekanikken en tilstand der tiden sakker nesten helt ned til full stopp. I løpet av den tiden funksjonen er aktiv, kan Spider-Man oppfatte mulige innfallsvinkler til for eksempel hvor han skal slenge de neste dosene med edderkoppvev. På denne måten kan man lenke sammen flere skyskrapersving for å komme seg raskt og smidig frem.

Rhino ville også være med i spillet.

Du kan også bruke egenskapen når du skal denge skurkene. I denne situasjonen fungerer effekten som en kontekstuell kampmanøver basert på hvilke fiender du nedkjemper. Vi fikk for eksempel se Spider-Man hoppe inna i sakte film under en sjefskamp med Rhino, der mutanten løper mot deg som en rabiat tulling.

Les også
Anmeldelse:

Under denne sjefskampen skal du terge Rhino til å løpe mot deg. Så må du hoppe unna i siste sekund, slik at beistet treffer de objektene som er bak deg. Etter at han har blitt ufarliggjort, kan du daske løs på ham.

I tillegg loves det at spillet vil by på et snikeaspekt under innendørssekvenser der det vil være nyttig å benytte seg av egenskapen. Spider-Man skal kunne trippe lydløst rundt og ta ut fiender, én etter én. Vi fikk ikke se eksempler på dette under visningen, men det høres ut som om det kan minne om snikesekvensene fra Batman: Arkham Asylum.

På spørsmål hevdet utvikleren at «web rush»-funksjonen ikke vil gjøre deg uovervinnelig..

– Det er ikke en «win button». Vi har passet på at kombinasjonene er slik at skurken har svake punkt på spesielle tider. Vi har også passet på at hver Marvel-skurk har forskjellige svakheter, og ingen kamper vil føles likedanne.

Kjent kampsystem

Når du går mano-a-mano med skurkene, minner det hele veldig om kampsystemet i Batman: Arkham Asylum. Du spretter rundt mellom fiendene og gjør komboangrep, helt til du får en indikator på at en av fiendene prøver seg på et angrep. Da hamrer du på kontringsknappen for å avverge angrepet.

Og da kunne ikke Scorpion være dårligere.

Det hele virker veldig flytende og dynamisk, men det er vanskelig å unngå å tenke at Beenox låner litt vel mye fra Rocksteadys Batman-spill også her. Til sammenligning virker Spider-Man å være lettere til fots enn det Batman er, og han spretter rundt mellom fiendene som en lynkjapp lucha libre-bryter og sirkusakrobat.

Du kan selvfølgelig også bruke nettklyser til å bekjempe fiendene , og det virker som om du selv stort sett har kontroll over hvordan kampsituasjonene skal håndteres.

Rikt på detaljer

Beenox har også lagt mye arbeid inn i detaljene, og animasjonene er unektelig gode. Spiderman vrir og vender på seg slik du forventer, og det å svinge seg mellom skyskraperne virker å få adrenalinet til å flyte. Manhatten vil også utvikle seg etter hvert som historien utvikler seg, og basert på hvordan historiesituasjonen er vil byen vise ulike stemninger. Foregår det for eksempel noe mørkt og dystert, vil dette representeres på en audiovisuell måte.

Utvikleren lokker også med at du kan spille som Spider-Man-skaperen Stan Lee, skjønt hvordan det vil bli å hoppe rundt som den gamle ringreven er litt uklart. Som eksempel på ett oppdrag nevnte Dee Brown at legendens tegneseriesider har blitt spredd over alle vinder, noe som fører til at han må tråle Manhattan for å samle sammen tegneserien.

Apropos tegneserier er det også spredt andre tegneseriesider rundt om i byen når du spiller som Spider-Man. Sanker du inn disse vil det etter hvert låses opp hele ordentlige Marvel-tegneserier som du kan lese inne i spillet.

Manhattan har aldri vært penere.

– Dette er aller første gangen Marvel har latt noen putte tegneseriene sine i ett spill. Du låser opp hele hefter, slik som Amazing Fantasy 15 der Spider-Man dukket opp for første gang, kunne en stolt Brown fortelle publikummet.

Konklusjon

Det er bare et par uker igjen til The Amazing Spider-Man blir å finne i butikkene, og slik det ligger an nå kan dette vise seg å bli ett av de beste spillene med edderkoppmannen på plakaten. Manhattan har aldri vært penere eller mer innbydende, og jeg gleder med til å svinge edderkoppnettet mellom skyskraperne.

Når det er sagt er det litt vel mye som minner om Rocksteadys megasuksesser Batman: Arkham Asylum og Batman: Arkham City her. Spillet balanserer hårfint på grensen mellom det å være inspirert av Batman-spillene og det å kopiere deler av de, men om dette er positivt eller negativt er det litt vanskeligere å si noe om før vi får klørne i selve spillet.

Det ser helt fantastisk ut, og Spider-Man svinger seg troverdig rundt om i byen, mens trafikken suser rundt. Kampsystemet virker dynamisk, og det velkjente kontringssystemet virker enkelt og intuitivt. Hvordan variasjonen i kampene blir er det litt vanskeligere å se, men vi kan håpe at Beenox skjønner at det å denge skurker kan bli slitsomt i lengden uten forandring av formelen.

Med et stort fokus på detaljer virker det i hvert fall som om utvikleren har en forkjærlighet til tegneseriehelten som det er vanskelig å tangere. Om denne forkjærligheten endelig får utløp i kvalitet med The Amazing Spider-Man får vi vite allerede om et par uker, og for første gang på lenge kjenner jeg at jeg gleder meg til å ta på meg edderkoppdrakten i ett spill.

The Amazing Spider-Man slippes 29. juni, og kommer til Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS og PC. En utgave til DS blir utviklet av Other Ocean Interactive.

Les også: – Det er for lite kreativitet i spillbransjen
Les også: LEGO-figurene inntar Midgard

Klarer ikke laste video

Siste fra forsiden