Sniktitt

The Elder Scrolls Online

Kan rollespillserien ta steget inn i MMO-markedet?

LONDON (Gamer.no): Rollespillutviklerne i Bethesda har i lang tid vært viden kjent for sin omfangsrike flaggskipserie, The Elder Scrolls. Med fem spill under beltet har de tatt for seg massive områder snappet ut av fantasy-kloden Tamriel. Hvem har vel ikke hørt om Skyrim i nord, Daggerfall i vest og Morrowind i nord-øst? En hel verden med en lang mytologi ligger der, klar til å utnyttes. Hva er da mer naturlig enn å utvikle et gigantisk nettrollespill som limer sammen de oppstykkede provinsene?

Bethesda fikk nok først idéen om å lage et nettrollespill basert på The Elder Scrolls for en seks-syv år siden, da verden gikk bananas over World of Warcraft. Som de fleste av sine konkurrenter har prosjektet dog blitt møtt med skepsis, særlig etter at BioWare og EA ikke greide å holde på abonnementsordningen i det som virket som World of Warcrafts argeste konkurrent, Star Wars: The Old Republic. Alt tegner på at gratisspill er veien å gå for sjangeren.

Ønsker å være Elder Scrolls

Elder Scrolls sammen.
Elder Scrolls sammen.

Kanskje er det derfor Bethesda fremdeles ikke har fortalt hva slags forretningsmodell de ønsker å benytte i The Elder Scrolls Online. Basert på det lille vi fikk spille virker det som om nettrollespillet ønsker å tevle med gigantene om abonnementspengene – mest fordi vi ikke kunne spore underliggende gratissystemer slik som i Guild Wars 2 eller Star Wars: The Old Republic. Det er viktig å påpeke at dette er ren spekulasjon fra min side, og at ZeniMax sikkert ikke har bestemt seg helt enda.

Det jeg derimot kan si med sikkerhet er at The Elder Scrolls Online har ambisjoner om å være et Elder Scrolls-spill, først og fremst – noe som gjennomsyrer alt fra presentasjon til enkelte systemer. Problemet er bare at det er noe som skurrer i gigantiske Tamriel.

At kampsystemet ikke føles like presist er kanskje det største og mest forutsigbare problemet. ZeniMax prøver så godt de kan å lage noe som ligner seriens direkte kampsystem, der våpen svinges i sanntid og treffer ut i fra om man har fienden i siktet.

Til en viss grad klarer de det, og prøver så godt de kan å holde på de dynamiske og direkte aspektene ved seriens førstepersons actionsystem. Særlig er blokkering av angrep sentralt. Men det hele føles for løssluppent og fantastisk når fiender utfører litt vel livlige spesialangrep rundt deg. Tyngden jeg forbinder med sverdslagene mine i The Elder Scrolls V: Skyrim er det dessverre ikke spor av.

ZeniMaz Online gjør sitt beste for å nærme seg Elder Scrolls-stilen.
ZeniMaz Online gjør sitt beste for å nærme seg Elder Scrolls-stilen.

Planer om førstepersonsvinkel

Det er verdt å nevne at den tidlige prøveutgaven jeg spilte var fra tredjepersons synsvinkel. ZeniMax Online har planer om å implementere en førstepersonsmodus som etteraper seriens vante synsvinkel, for eksempel med samme krysshår som i Skyrim. Men det vil aldri bli det samme.

Derimot greier det nyoppstartede studioet på en god måte å fange utforskingsessensen i serien. Naturvandring ute i skogen fører ofte med seg en haug med sideoppdrag, akkurat slik man forventer av et Elder Scrolls-spill, og det er spennende å for eksempel utforske grotten under et forlatt tårn.

Samtidig savner jeg å plukke med meg alt jeg finner. I god nettrollespilltradisjon er du nemlig ganske så låst når det kommer til å påvirke verdenen utover de planlagte handlingene. Her nytter det ikke å sanke inn all verdens ostehjul, eller snappe opp ildfluer mens du vandrer gjennom natten.

The Elder Scrolls Online prøver å ha et mer actionpreget kampsystem.
The Elder Scrolls Online prøver å ha et mer actionpreget kampsystem.

Klokt nok har ZeniMax Online valgt å sette historien litt tilbake i tid i forhold til de andre spillene i serien, slik at man kan slippe unna med litt geografiske endringer og referanser. 1000 år før drageflommen i Skyrim prøver Daedra-prinsen Molag Bal å dra Tamriel inn i sin demonverden, bokstavelig talt. Med en slik felles fiende er det lett å skape samhold, og det er et perfekt oppsett for et nettrollespill.

Fraksjoner og kongemord

I det endelige spillet skal man kunne velge mellom tre fraksjoner – Aldmeri Dominion, Daggerfall Covenant og Ebonheart Pact – som fordeler verdenens ulike raser mellom seg. Vi ble i vår prøvesesjon begrenset til området rundt Daggerfall City, der vi avslørte et komplott for å myrde kongen, samt kverket beist som hadde utslettet en nærliggende landsby.

Det er spennende å utforske verdenen.
Det er spennende å utforske verdenen.

Oppdragene virker å ha en struktur som minner om spillets sjangerfrender, med en del gjenstandssanking og ærend. Det som skiller The Elder Scrolls Online fra massen her, er fokuset på dialog og stemmeskuespill. Det er selvfølgelig mulig å hoppe over praten, men utvikleren prøver tydelig å engasjere og dra spilleren inn i verdenen.

Det er tydelig at det vi fikk prøve var en tidlig utgave av spillet, og regissør Matt Firor var tydelig på å understreke at teamet nå var kommet seg mye lengre enn det demoutgaven bydde på. Her og der manglet det stemmeskuespill, og jeg snublet også over noen uferdige tekstsnutter.

Derfor er det også så utrolig vanskelig å gjøre seg opp en grundig mening om det vi fikk se. ZeniMax Online har mye arbeidstid igjen før The Elder Scrolls Online skal dyttes ut døren neste år, og de kan finslipe og finpusse spillet til perfeksjon på den tid.

Konklusjon

Se mot horisonten.
Se mot horisonten.

Som med alle andre nettrollespill er det vanskelig å få et godt grep om The Elder Scrolls Online etter en knapp time. Joda, vi har fått se konturene av noe, men det er så mange ukjente faktorer at det blir vanskelig å forme seg et skikkelig inntrykk.

Det jeg fikk se virket i bunn og grunn som et veldig vanlig nettrollespill som har ambisjoner om å gjenskape den innlevelsen mange får av de robuste enspillereventyrene til Bethesda. Så langt har jeg ikke sett noe som tyder på at de kan lykkes helt og fullt med det, selv om de har god tid igjen til lansering neste år.

Nå er det heller ikke til å komme unna at nettspillmarkedet har endret seg mye de siste årene, og at det virker mer risikabelt enn noen sinne å satse på sjangeren nå – særlig om de også muligens tenker å satse på en abonnementsordning. Store deler av markedet virker å ha gått lei. Om ZeniMax Online likevel klarer å ro i mål en suksesshistorie her, blir jeg svært imponert.

Les også: Nytt Warhammer 40,000-MMO er på vei
Les også: Sniktitt på Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

The Elder Scrolls Online E3 2013-trailer.

The Elder Scrolls Online kommer til Windows, Mac, PlayStation 4 og Xbox One. Vi prøvde spillet i London. Reise og opphold ble betalt av Bethesda.

Kommentarer (32)

Forsiden akkurat nå

Til toppen