Sniktitt

Tiger Woods PGA Tour 13

Kinect viser seg fra en svært vettug side i årets digitale golfsesong.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Det er ingen tvil om at Tiger har hatt en tøff periode etter utroskapsskandalen for knappe to år siden. Det er synd når slike utenomsportslige hendelser totalt skal overskygge den store sportsutøveren, og han har i ettertid fått det svært tøft i en såpass mental sport som golf.

Til tross for at det ikke sitter helt på banen ennå, har Tiger Woods nærmest totalt monopol når det kommer til golf som spilles innendørs på konsoll, og Electronic Arts' serie om det usedvanlige amerikanske talentet har lenge vært golfentusiasters mulighet til å gå et par runder utenfor sesongen.

Med kirurgisk presisjon

Det er flere ting som potensielt gjør Tiger Woods PGA Tour 13 til et av de beste spillene i serien på veldig lenge. For det første har utviklerne gjort en del forbedringer med slagmekanikken. Ved å utnytte stikkene på kontrolleren bedre, får slagene et langt mer naturlig og analogt preg – det kreves en slags harmoni mellom baksving og selve slaget. Dette gjør at det på en naturlig måte plasserer seg nærmere mot virkeligheten, samtidig som det gir en veldig god mestringsfølelse.

Tiger i solnedgang.
Tiger i solnedgang.

– En vanlig utfordring for sportsspillsutviklerne er jo hvordan man skal gi noe ferskt i hvert spill samtidig som man itererer. Teamet så veldig aktivt på en rekke ting de kunne gjøre for å forbedre spillet. Hvis man ser på nyvinninger som Kinect-støtten, «Tiger Legacy» og så videre, er dette vårt største år noensinne, sier Electronic Arts´ Michael Yaeger til Gamer.no.

– Det som er skikkelig kult, er arbeidet teamet har gjort med å modellere banen. På fjorårets Masters-turnering målte og modellerte de Augusta-banen ned til seks millimeter, så det du ser på skjermen er nær en eksakt kopi av banen, legger han til.

Tigers liv og lære

Nytt av året er også en modus kalt «Tiger Legacy», som lar deg gå gjennom Tiger Woods` liv som golfspiller. Dette fungerer som et flott innblikk i hans golfliv, og partiene som omhandler hans første TV-opptreden i en alder av to år, medfører en livaktig og givende opplæringsdel.

Det som derimot står frem for meg som det aller mest interessante med årets Tiger Woods-utgivelse, er spillets gode integrasjon av Kinect-kontrolleren. Av alle spillene (deriblant en haug dedikerte Kinect-titler) som ble vist frem på årets Xbox Spring Showcase i San Francisco, hadde Tiger Woods den kanskje aller beste.

Dette er først og fremst for at Kinect-kontrolleren passer perfekt til den konsentriske og isolerte bevegelsen som til syvende og sist legger føring for hvor god du egentlig er i sporten. Jeg fant glede i Kinect-implementasjonen både som konsollspiller og golfspiller, men ettersom jeg har drevet med sistnevnte i 13 år, er det morsomt å se at symbiosen mellom dem er såpass bra.

Tar golfen seriøst

– Kinect gir spillet en ekstra dimensjon. Med de andre bevegelsesfølsommme kontrollerne kan du i praksis nesten sitte i sofaen og veive med kontrolleren. Her må du stå på gulvet med fjeset mot skjermen, og vi har lagt merke til at folk ser ned mot der ballen skal være og svinger ordentlig, sier Yeager til Gamer.no.

Ivrige tilskuere.
Ivrige tilskuere.

Det forunderlige med Kinect-kontrolleren var først og fremst hvor umiddelbart naturlig det føltes å stille seg med kroppen vendt mot skjermen. Du kan spille gjennom hele spillet uten å bruke Xbox-kontrolleren. Til tross for at faktorer som sikting, navigering i meny og lignende går en liten anelse tregere enn det gjør med kontrolleren, tar det aldri irriterende lang tid.

Det er flere vanskelighetsgrader koblet til ferdighetsnivået som behøves for å få til gode slag. Tøff i trynet som jeg er, ba jeg selvfølgelig også utviklerne om å sette spillet opp på ekspert-nivå før jeg skulle prøve for første gang – ettersom jeg føler meg ganske trygg på min egen sving.

Tegner et bilde av kroppen

Jeg ble ikke så riktig lite imponert av min egen innsats, og jeg klarte så absolutt å holde tritt med spillets egne utviklere, til tross for at jeg havnet i «roughen» ved et par anledninger. Dette forteller meg at spillet er ganske tro mot virkeligheten i den forstand at man kommer seg langt i spillet ved å være god i golf.

Man kan nok selvfølgelig bestride hvor presis dette systemet er, og det skal nevnes at jeg ikke akkurat fikk tid til å prøve å utnytte systemet til eget godtbefinnende.

Det Kinect-kontrolleren gjør, er at den måler hele kroppen din under selve svingen. Herunder hvordan du holder hendene dine under baksvingen, men kanskje enda viktigere hvordan skulder- og hoftepartiet beveger seg gjennom hele svingen. Enda morsommere er det faktum at siden Kinect-kameraet er varmesensitivt, kan de som har litt plass i stua (og ikke er redd for parketten) hente jernet i golfbagen og slå slagene med kølla mellom hendene.

Konklusjon

Det er ingen tvil om at det er flere spennende ting med årets Tiger Woods-utgivelse, men den virkelig store nyheten er hvordan Kinect-kontrolleren integreres i spillet. Vi vet jo at disse spillene har en bunnsolid produksjon med tanke på å levere både innhold, god spillmekanikk og flott, realistisk grafikk.

Tunga rett i munnen nå.
Tunga rett i munnen nå.

Følgene av Kinect-integreringen er for det første at det skapes et mye nærmere bånd mellom spiller og spillet, som manifesterer seg i en ny og taktil spillefølelse. Videre gjør dette at barrieren mellom å være en Xbox-spiller og en golfspiller brytes ned til et nivå vi sjelden opplever i spill. Jeg håper at kontrollen fungerer like godt under litt stresstesting. Det er kanskje mye å be om at du skal kunne videreutvikle din egen sving i spillet, men det blir spennende å se hvordan spillet legger opp til egenutvikling.

I golf kan mental balanse og konsentrasjon være forskjellen på å være god og å være en fiasko. Sjansen for å få til et godt slag er svært liten hvis du mister fokus – klarer spillet for eksempel å oppfatte at du ikke holder skuldrene dine korrekt, og hvor mye har det å si for ballbanen? Det er flere spørsmål som skal bli fint å få svar på, men så langt jeg har sett kan spillet bli det beste utbyttet du noen gang har fått av å investere i Kinect.

Tiger Woods PGA Tour 13 kommer på PlayStation 3 (Move-støtte) og Xbox 360 (Kinect-støtte), den 30. mars. Spillet ble testet på Microsofts Xbox Spring Showcase i San Francisco i forrige uke, hvor reise og opphold ble dekket av Microsoft.

Les også: Anmeldelsen av Tiger Woods PGA Tour 12

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen