Sniktitt Warhammer 40,000: Space Marine

Blod og gørr

Strategi blir til ren, bloddryppende action i Relics neste storspill.

KÖLN (Gamer.no): Relic Entertainment har allerede samlet godt med erfaring om Warhammer-universet. Dawn of War og Dawn of War II, med tilleggspakker, har gitt oss fantastiske strategiopplevelser med orker og gigantiske marinesoldater i kamp. Nå får vi et helt nytt spill basert på samme universet, men denne gangen snakker vi om et hardtslående skytespill i tredjeperson. Warhammer 40,000: Space Marine blir litt av et show.

Disse kara er tøffere enn toget.
Disse kara er tøffere enn toget.

– Vi har hatt stor suksess med Warhammer-universet, og til nå har spillene våre solgt rundt fem millioner eksemplarer. Dette er helt nytt for oss, og vi har alltid hatt lyst til å lage et stort og skikkelig actionspill. Spillet er mye større enn noe vi har lagd tidligere, sier produsent på prosjektet, Raphael van Lierop, til Gamer.no.

Én i mengden?

Så hva skal skille Space Marine fra de mange andre science fiction-spillene med en muskelbunt i hovedrollen? Vel, om vi skal tro Relic blir kampene helt unike:

– Det handler om å gi dere den harde tredjepersons actionopplevelsen. Kampene skal føles veldig distinkte, og det tror jeg vil skille denne tittelen fra andre i sjangeren.

Vi fikk se akkurat dette i aksjon, og det er ingen tvil om at valgmulighetene i hvert fall er mange. Her flommer det over av kule og kraftige våpen – samtidig som du kan bruke nærkampangrep på orker som kommer helt innpå deg. Miksen mellom skyting og slik kamp er sømløs og fin, du trenger ikke stresse eller bruke tid mellom det å fylle én ork full av bly og sage en annen i to. Dette blir intenst og raskt, men om det er mulig å kalle Space Marine en kamprevolusjon i spillform er jeg usikker på.

Brettene jeg fikk se levner imidlertid ingen tvil om at dette blir en heisatur uten like. Det er vakkert, stygt og blodig på én og samme gang. Vi fikk se vår helt, Titus, i kamp både alene og sammen med andre på «Imperial Forge World». Dette er en industriplanet, der en orkesjef har tatt med seg en hær på én million «mann» for å få fingrene i et supervåpen som produseres her. Det må selvsagt du stanse, men ved ankomst oppdager du at orkene allerede har begynt å forme verdenen i sitt bilde. Kaos er et faktum, og masseslakten kan begynne.

Hvem trenger dekning? Man har da gigantiske våpen.
Hvem trenger dekning? Man har da gigantiske våpen.

– Ekstremt høyde produksjonsverdier skal selge ideen om at du er en marinesoldat i rommet, slår van Lierop fast.

Humorvold

Som marinesoldat er det bare å kjøre på mot de grønne orkene med cockney-dialekt. Fiendene er en herlig humoristisk kontrast til de seriøse romsoldatene vi styrer, det er kanskje derfor det er så fornøyelig å slakte dem i tusentall. Skytevåpnene vi fikk se hadde skikkelig kraft og alle virket distinkte og interessante. Relic har nærmest gjort enkelte våpen til karakterer i Space Marine. Vi fikk blant annet se en situasjon der en gruppe romsoldater var malt opp i et hjørne, og nærmest endeløse bølger av orker angrep. Her fant du selvsagt en Heavy Bolter, og eksplosjoner i blod ble et faktum.

– Vi må alltid ha med en slik «kjøttkvern» i alle Relic-spill, sånn er det bare. Vi forsøker for øvrig å bygge deler av brett rundt visse våpen, for slik å skape minneverdige situasjoner i spillet, sier van Lierop.

Vi fikk se et par situasjoner som var oppsiktsvekkende actiontunge. Når Titus skyter, kaster granater og går i nærkamp i tett rekkefølge gjelder det å henge med i svingene. Relics visjon er som nevnt at kampsystemet skal være kjapt og sømløst, og akkurat her spiller nettopp nærkamp en sentral rolle.

– Nærkamp er en viktig del av vår kampmotor, det er faktisk like viktig som skyting. Hvis du vil kan du spille med sterkt fokus på nærkamp. Likevel ligger magien i Space Marine i kombinasjonen mellom skyting og blodsprutene kamp med bare never eller sverdet, sier produsenten.

Orkene er morsomme, på en skrudd måte.
Orkene er morsomme, på en skrudd måte.

Rollespillelement

Interessant nok kan man også utvikle egenskaper til skytevåpen og nærkampangrep ved å bruke dem, slik sett får vi et aldri så lite rollespillelement – ikke helt ulikt det vi hadde i Dawn of War-spillene.

– Vi har et omfattende system for at både våpen og egenskaper hele tiden utvikler seg når du bruker dem. Her snakker vi om progresjon i nivåer og ferdigheter, og du kan dermed skape dine egne favoritter, sier van Lierop.

Det er nærkamp som kan dra aller mest nytte av din utvikling:

– Systemet er faktisk dypest når det gjelder nærkamp, det skal friste å kjempe på denne måten. Likevel er det opp til hver enkelt å velge sin egen stil, og det har vi sett at folk gjør under testingen hos Relic.

Generelle egenskaper kan også gjøres bedre, og annerledes, men akkurat her holder Relic mer eller mindre tyst for øyeblikket.

– Du kan også utvikle egenskaper som «bull rush» (kroppsangrep) og sprint, men det vil vi ikke snakke så mye om akkurat nå, smiler Lierop.

Variasjonen i brett og kamper er god.
Variasjonen i brett og kamper er god.

Dekning er for pyser

I de fleste spill av denne typen er det å finne dekning viktig, noe som har blitt gjort med suksess i blant annet Gears of War. En marinesoldat i rommet er imidlertid ikke spesielt redd for kuler, og variasjonene i kampstiler gjorde at Relic tenkte seg veldig nøye om:

– Vi brukte mye tid på å få skikkelig flyt i spillopplevelsen og gameplay-elementene. Vi bestemte oss for å ikke ha autocover, det passet ikke inn i at alt skal gå raskt og sømløst.

Og van Lierop fortsetter:

– Dessuten handler det å være Space Marine om å møte på slagmarken med skyhøy selvtillit. Kulene skal regne fra alle sider, uten at man behøver å gjemme seg bak en boks.

Vi så både kjemping alene, og sammen med data-kompiser. Disse gir ikke bare skuddkraft, men er med på å bygge opp rundt historien. Her er det ingen separate mellomsekvenser, historien fortelles på direkten i selve spillet gjennom dialog og radiokommunikasjon. På denne måten skal du guides gjennom det som blir en 8-10-timers enspillerdel, og vi loves detaljer om nettflerspiller og samarbeidsdelen senere.

Konklusjon

Selv om Warhammer 40,000: Space Marine unektelig virker spennende, tror jeg Relic overvurderer sitt eget kampsystem en smule. Sømløsheten virker solid, men den overhengende spillbarheten er veldig lik mye av det vi har sett tidligere i sjangeren. Du har skriptede avslutningsangrep (med hodetråkking og partering), sjefskamper mot ekstra slemme fiender, nedslakting fra stasjonære ildposisjoner og et obligatorisk brett på et slags tog i høy fart. Her har man utvilsomt latt seg inspirere tungt av andre.

Nærkamp og blodsprut blir viktig.
Nærkamp og blodsprut blir viktig.

Likevel loves vi en helt fersk historie, på nye steder i Warhammer-universet.

– Titus er en helt ny helt for oss, som alle andre sentrale personligheter i Space Marine. Historien er separert fra Dawn of War, selv om vi vurderer å gi Blood Ravens en gjesteopptreden helt på tampen av spillet, avslutter van Lierop.

Totalt sett er gleder vi oss til å få testet dette skikkelig, jeg er ganske sikker på at Space Marine blir et adrenalinrush så lenge det varer – likhetstrekk med andre titler eller ei.

Warhammer 40,000: Space Marine kommer i salg neste år, for Xbox 360, PlayStation 3 og PC.

Kommentarer (18)

Forsiden akkurat nå

Til toppen