Sniktitt

WRC

Endelig får vi oppleve kampen mellom Solberg og Loeb i spillform.

Det er alt for lenge siden vi har fått et skikkelig rallyspill. Colin McRae-serien har blitt forelsket i rallycross og amerikansk «ekstremsport», den tradisjonelle WRC-utvikleren Evolution Studios har fokusert på offroadspillene i MotorStorm-serien, og studioet bak Richard Burns Rally er for lengst historie.

Endelig rally igjen.

Dette er synd, fordi ikke bare er rally en fantastisk bilsport, men ekte rallyspill fungerer helt annerledes enn vanlige racingspill. Her er det kun deg og veien det handler om, altså racing i sin reneste form. Det å stille til start på en ny fartsetappe er alltid spennende. Foran deg har du flere kilometer med svingete veier, og hver sving er en ny og nådeløs utfordring. Konsentrasjonen må være på topp fra start til mål, for trærne står tett langs veikanten, og småfeil får lett store konsekvenser.

I år får vi endelig et offisielt WRC-spill igjen. Denne gangen er det den italienske utvikleren Milestone som står for jobben, og de har lang fartstid innenfor racingsjangeren. Mange nostalgiske gamere husker kanskje nittitallsklassikeren Screamer, og i senere tid har Milestone blant annet stått for SBK-spillene og Superstars V8 Racing. Det å lage et ordentlig rallyspill er imidlertid en ny utfordring for italienerne.

Skal dette forestille Japan?

Skal jeg være helt ærlig, lot jeg meg ikke akkurat imponere av mitt første møte med WRC. I den virkelige WRC-kalenderen var nemlig Rally Japan i full gang, og jeg hoppet umiddelbart på sjansen til å teste spillets utgave. Den var svært skuffende. Mens virkelighetens japanske rally er preget av smale skogsveier og tett vegetasjon, foregår spillutgaven på svært brede veier med god plass. Og den tette vegetasjonen er så godt som forsvunnet. Det virker rett og slett ikke som utviklerne har gjort sin research.

Svevefartøy forkledd som bil.

Saken blir ikke særlig mye bedre at Richard Burns Rally, som kom ut så langt tilbake som i 2004, klarte å gjenskape det japanske rallyet på en utrolig mye mer autentisk måte enn det WRC-spillet gjør. Og ja, jeg installerte Richard Burns Rally på nytt for å sjekke om inntrykket mitt var farget av nostalgi og dårlig hukommelse. Det var det ikke.

Men jeg er kanskje litt urettferdig mot WRC. Problemet er jo at dette spillet skal forsøke å dekke tretten ulike rallyer, over dobbelt så mange som de seks vi fikk i Richard Burns' offisielle spill. Da sier det seg kanskje selv at noen av dem blir svakere enn andre. Det er tross alt mye arbeid å lage gode rallybaner, med tanke på hvor mange lange veistrekninger man faktisk må skape for å få disse spillene til å fungere. Den store arbeidsmengden involvert er nok i seg selv en av grunnene til at sjangeren har blitt så upopulær blant bilspillprodusentene.

Uansett er det heldigvis ikke slik at WRC lever eller dør basert på hvor godt det klarer å gjenskape virkelighetens rallyløp. Nøkkelen ligger som alltid i hvor moro det er å spille. Og selv om det raskt blir klart at WRC ikke er noen høybudsjettsproduksjon, er det ikke til å komme unna at det er moro å spille et fullblods rallyspill igjen. Det tar ikke lang tid før man kommer inn i den gode rallyflyten, og koser seg med å tråkle seg gjennom finske skoger, ørkenområder i Jordan og snøen i Sverige. Kontrollene sitter godt, med massevis av sladding og moro.

Grått vær.

Inspirert av Colin McRae-serien

Realisme er alltid et hett tema i diskusjoner om ulike rallyspill, og det er nok viktig å påpeke at WRC ikke forsøker å ta opp stafettpinnen fra superrealistiske Richard Burns Rally. I stedet følger det mye tettere i de sølete hjulsporene til de gamle Colin McRae-spillene, og det gjør i mine øyner ingen ting. Joda, jeg hadde elsket en virkelig seriøs rallysimulator, men saken er at sjangeren har vært så godt som borte i flere år, og hvis man skal gjøre et alvorlig forsøk på å gjenopplive den kan det neppe nytte å lage noe som kun appellerer til en smal nisje av simulatorfantaster.

Det er ikke dermed sagt at WRC er helt uten realisme. Skademodellen er for eksempel rimelig realistisk, og etter som ulike deler av bilen ødelegges får det tydelige effekter for kjøreegenskapene. I midt første forsøk endte jeg opp med en bil som manglet fjerdegir og konstant svinget mot venstre, samtidig som frontruten var såpass ødelagt at jeg knapt kunne se veien foran meg. Siden vi faktisk får ordentlige rallyløp i dette spillet (og ikke bare individuelle etapper) spiller reparasjoner mellom etappene også en stor rolle, og her må du ofte gjøre prioriteringer.

Les også
Anmeldelse:

Ferskingene kan selvsagt skru ned både skademodell og nivået på datamotstanderne. Man kan også aktivere bremsehjelp (og velge nøyaktig hvor kraftig denne skal være) og en funksjon som hjelper deg å holde bilen balansert. Det er nemlig lett å miste kontrollen i dette spillet, enten fordi du svinger for mye i en sladd eller bremser for kraftig foran en sving. Spillet har også forhåndslagde oppsett du kan velge for bilen, slik at du slipper å tenke på om det er lurt med myk eller hard fjæring på asfalt og den typen ting – men om du setter deg inn i systemet eller har peiling fra før får du selvsagt muligheten til å forbedre ytelsen litt ekstra ved å skreddersy oppsettet selv.

Ikke en synsvinkel du kan bruke i spillet.

Spillet har flere forskjellige moduser. Karrieremodusen er den mest interessante. Her starter du langt nede i rallysystemet, og har en lang jobb å gjøre før du kan stille til start i en skikkelig WRC-bil. Underveis må du vinne løp og skaffe deg sponsorer for å tjene penger, og bruke inntektene på å skaffe deg tilgang på bedre biler. Flerspiller støttes selvsagt også, og opp til fire spillere kan kjøre i turbasert modus. Det skal også være mulig å kjøre mot andre over nettet, litt som i TrackMania-serien (hvor motstandernes biler synes, uten at du kan kollidere med dem).

Som seg hør og bør har spillet alle bilene og førerne fra det virkelige mesterskapet, og det betyr at vi kan sette oss bak rattet på Petter Solbergs Citroén, Henning Solbergs Ford eller Mats Østbergs Subaru. Utenom WRC-klassen finner vi S-WRC, P-WRC og J-WRC, og i disse klassene har vi blant annet Subaru-fører Anders Grøndahl og Skoda-fører Eyvind Brynhildsen, så Norge er ganske godt representert i spillet. I forhold til biler får vi selvsagt ikke den helt store variasjonen i den ypperste klassen (da det for øyeblikket kun er Ford og Citroén som satser seriøst på WRC), men alt i alt har spillet rikelig med fartsmonstre.

Konklusjon

Milestones WRC-spill bærer litt preg av et lavt utviklingsbudsjett, men det er unektelig moro å spille et ordentlig rallyspill igjen. Selv om jeg gjerne skulle ha sett mer autentiske veistrekninger og grafikk som kunne måle seg med andre gode bilspill fra 2010, fanger dette spillet rally-følelsen på en mye bedre måte enn for eksempel de nye Colin McRae-spillene gjør. Her får vi lange og utfordrende fartsetapper, en noenlunde realistisk skademodell og en ekte følelse av å kjøre rallybil. Hvis du likte Colin McRae-serien før Dirt dukket opp, er dette et spill du bør følge med på.

WRC kommer i salg i oktober, for PC, Xbox 360 og PS3. Jeg har kun testet PS3-utgaven.

Siste fra forsiden