Sniktitt

XCOM: Enemy Within

Kan robotdrakter og genmanipulering gjøre XCOM enda bedre?

KÖLN (Gamer.no): Firaxis' nyversjon av taktikkerspillet XCOM: Enemy Unknown var et spill som nektet å gi slipp det øyeblikket jeg satte meg ned med det. Bunnsolid taktisk spillmekanikk og en velbalansert vanskelighetsgrad fikk meg til å kåre det til fjorårets beste spill..

Dermed var det med visse forventninger jeg satte meg ned hos 2K og Firaxis for å teste utvidelsespakken Enemy Within på Gamescom. Utvikleren har allerede gjort stor suksess med utvidelsespakker til Civilization V, og vet hva som skal til for å skape godt ekstrainnhold. Ville den samme magien som fungerte i Civilization fungere i XCOM? Det var bare én måte å finne ut det på.

Nye ressurser

Enemy Within bygger videre på kjernekonseptet i originalspillet, og introduserer samtidig en stor mengde ekstrainnhold man kan leke seg med på tvers av 47 nye kart. Et par av disse fikk jeg muligheten til å sjekke ut i Köln. Mest interessant er den nye strategiske ressursen Meld som kan brukes til å utføre nye forskningsprosjekter og finne frem til nye oppgraderinger.

Genmodifiserte soldater bærer kroppspanser i helsetrøyestil.
Genmodifiserte soldater bærer kroppspanser i helsetrøyestil.

Meld finnes spredt rundt omkring på de forskjellige kartene i spesielle beholdere som etter hvert vil selvdestruere. Dermed tvinges spilleren til å ta nye taktiske valg og kanskje ikke alltid spille like konservativt. En stor del av det originale spillet gikk ut på å ta riktige taktiske valg slik at man fikk mest mulig utbytte ut av ett oppdrag. Ved å legge til en ny ressurs å holde styr på skapes det langt mer dybde i spillopplevelsen, samt litt mer spenning i de forskjellige oppdragene.

Du kontrollerer fortsatt bare seks soldater ute på oppdrag, men utvalget av dem har blitt langt større. Du kan konstruere en kybernetisk kampdrakt til utvalgte soldater, eller bare tukle med genene deres for å gi dem ekstraordinære evner. Tanken er at den omvendte ingeniørkunsten fra originalen tas et skritt videre. I stedet for å bygge om eksisterende våpen har nå XCOM-prosjektet begynt å sette romvesenteknologi direkte inn i soldatenes kropper. Hva dette vil si for soldatenes menneskelighet er også noe spillet forsøker å utforske. Kyborgene snakker utelukkende med hul, mekanisk og følelsesløs stemme, mens gensoldatene blir ikledd nye uniformer for å skille dem fra de andre.

Så hva kan de egentlig gjøre?

Akkurat hvordan de nye enhetene vil fungere i spillet er vanskelig å si. På Gamescom fikk jeg kun testet ut ett oppdrag. Der hadde jeg tilgang på to kyborger, to genmanipulerte soldater og to vanlige soldater til disposisjon. Kyborgene spesielt var utrolig spennende å få lekt seg med. I motsetning til de fleste andre soldatene tåler de en skikkelig trøkk og bærer på ekstra tung skyts for å hamle opp med fiendens tropper. Blant annet kan de benytte seg av en diger mitraljøse for å knuse fiendens dekning, eller grille dem levende med en kraftig flammekaster.

Grilla alien til lunsj?
Grilla alien til lunsj?

Om en kyborg går tom for ammunisjon kan den benytte seg av et velrettet slag for å sende romvesnene på dør. Akkurat det å dælje til små grå utenomjordiske menn med en svær robotarm var ganske tilfredsstillende. Kyborgene er absolutt en spennende tillegg til spillet, men det ble aldri avslørt om det begrenses hvor mange man faktisk har lov til å ta med seg. Jeg ser for meg at et helt seksmannslag med robotsoldater kan bli litt for ubalansert.

De genmanipulerte soldatene er det litt verre med. De fungerer stort sett som vanlige soldater, men med et par ekstra evner som kan komme godt med i en krisesituasjon. Disse tildeles på samme måte som oppgraderingene i originalspillet, men denne gangen velger du én av to evner som forsterker ulike kroppsdeler. Hjernen, øynene, hud, bein og brystkassen kan påvirkes med genmanipulering på ulike måter. Disse genetiske evnene kommer i tillegg til de soldatene allerede har tilgang på i sin spesifikke klasse.

Dermed kan man ha en skarpskytter som kan hoppe opp på hustak med ett enkelt byks, eller en nærstridsoldat som kan kaste psykiske angrep tilbake på fienden. Det skaper enda et taktisk lag til spillet, men det var vanskelig å få et godt grep om hvordan jeg skulle bruke de nye mulighetene. Evnene mine soldater kom ferdig utstyrt med var passive og krevde spesifikke situasjoner for å aktiveres, situasjoner som ikke alltid stemte overens med min spillestil. Det vil nok være lettere å få grep om hvordan de spesielle evnene fungerer når man får velge dem selv. Det er bra at Firaxis fortsatt åpner for mange ulike taktiske muligheter med tanke på soldatenes ferdigheter og spesielle evner.

Kyborgsoldatene er en helt ny klasse.
Kyborgsoldatene er en helt ny klasse.
Slik velger du genmodifiseringer.
Slik velger du genmodifiseringer.

I tillegg til nye kart, våpen og soldattyper kommer også Enemy Within med nye fiender du skal få lov til å bryne deg på. Det eneste Firaxis så langt har valgt å vise frem er de nye «Mechtoid»-vesnene. Disse fungerer for å motvirke kyborgsoldatene dine og er i besittelse av både ildkraft og slagkraft. En ekstra fiendetype ble nevnt under presentasjonen i Köln, men ikke navngitt. Jeg ser ikke bort fra at disse vil være et motstykke til dine genmodifiserte tropper.

Kun en utvidelse

XCOM: Enemy Within er en ren utvidelsespakke og kommer ikke med en separat kampanjemodus. Det nye innholdet blir plassert inn i den eksisterende kampanjen fra originalspillet. For nye spillere er nok ikke dette et problem, men for de av oss som allerede har gjennomført historien blir det som om Firaxis tråkker opp gammel grunn.

Tittelen ser ut til å antyde at nye ting vil skje innenfor XCOM-programmet, og selv om Firaxis ikke utelukker at dette kan skje, må vi likevel gjenoppleve innhold vi allerede har erfart tidligere for å komme til det nye. En slik utvidelse fungerer i Civilization fordi ingen gjennomspilling er lik den forrige. I XCOM, som allerede har en ganske rigid spillflyt fungerer det ikke like godt.

Oppdagelsen av Meld, hvordan du høster det inn og hvordan det brukes får sine narrative tråder, men dette virker mer som en bihistorie med litt ekstra innhold. Jeg hadde foretrukket å se Enemy Within bli en fullverdig kampanjemodus som potensielt kan utdype og fortsette historien der Enemy Unknown sluttet.

Nye motstandere byr på mye trøbbel.
Nye motstandere byr på mye trøbbel.

Konklusjon

XCOM: Enemy Within gir mye ekstra innhold til et spill som allerede er ganske stort og omfattende. Med over førti nye kart, en hel del nye våpen og nye soldater å tilpasse slik man ønsker får man tilsynelatende mye ekstrainnhold for pengene. Jeg er glad for at Firaxis fortsetter den gode praksisen med sine utvidelsespakker. Dessverre betyr det ikke at det som fungerte i Civilization V vil fungere i XCOM.

Det nye innholdet vil garantert forandre hvordan man går fram i spillet, men jeg savner ekstra narrativt innhold. Enemy Within trenger å være noe mer enn bare en bihistorie som påføres originalfortellingen. Tilleggspakken utvider universet på visse måter, men en sann fortsettelse av handlingen hadde vært å foretrekke. Dette spares kanskje til en eventuell helhetlig oppfølger.

Samtidig tror jeg det kan bli gøy å gå tilbake til XCOM med nye taktiske muligheter. Kyborgsoldater og genetiske modifikasjoner er et ganske stilig tillegg til spillets scifi-univers, og de tas akkurat seriøst nok til at det ikke blir for tullete og rart. Følelsen av et vel gjennomført oppdrag er like tilfredsstillende som før, og det er enda mer tilfredsstillende å se en kjemperobot dæjle til et lite romvesen så han kastes tre meter bakover.

XCOM: Enemy Within lanseres 15. november til Windows, Xbox 360 og PlayStation 3.

Les også: Ny invasjon i XCOM: Enemy Within
Les også: Anmeldelse: XCOM: Enemy Unknown

Spillscener fra XCOM: Enemy Within.

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen