Sniktitt Star Wars Battlefront

Føles som en frisk og unik versjon av Battlefield

Vi har testet storslagne Star Wars Battlefront.

LOS ANGELES (Gamer.no): «For lenge siden, i en galakse langt, langt borte.» Slik begynner det som betegnes som et av tidenes største filmepos, og selv etter 38 år vil Star Wars' popularitet ingen ende ta. Det at 2015 skulle komme til å bli kjent som et av seriens aller viktigste år var det vel likevel ikke mange som skulle trodd den gang da.

Men slik har det altså blitt. Ikke bare får vi servert en helt ny film i den årelange serien; vi får også et spill på kjøpet. Spillet det er snakk om er selvfølgelig Star Wars Battlefront, laget av DICE, skaperne av Battlefield og Mirror's Edge.

Is og ild

Snø, is og stein så langt øyet kan se. Området foran meg er vakkert og fredelig; urørt og rent, og nysgjerrig på hva som skjuler seg bak horisonten legger jeg på sprang. Det går ikke lang tid før andre stormtroopere dukker opp på min høyre og venstre side, og sammen klarer vi å karre oss opp en diger skråning. Jeg ser utover slettene på Hoth, og får så vidt øye på fiendens base, akkurat idet et laseskudd kommer flyvende.

Den rødlige streken farer over den krystallblå himmelen, bommer på meg, og krasjer inn i AT-AT-en som kommer stampende bak oss. Med ett er kampen i gang, og de neste 15 minuttene er pur Star Wars-drevet, nostalgisk action.

Så godt som alt man ser i spillet er enten hentet fra, eller direkte inspirert av George Lucas' filmer: Figurene man spiller som, våpnene man bærer og omgivelsene man har rundt seg. Dette gir opplevelsen et preg av autensitet jeg sjelden har opplevd maken til, og selv jeg, som er langt fra verdens største Star Wars-fan, blir litt målløs når det røyner på som verst.

Dette er Star Wars; stjernekriging; oppgjør mellom godt og ondt; basketak mellom 40 spillere i noen av seriens mest ikoniske omgivelser — kjært barn har mange navn.

Ikoniske laserskudd

I Star Wars Battlefront spiller man enten som stormtrooper eller rebell, og avhengig av hvilken side av konflikten man havner på, vil oppdraget i kampen variere kraftig. I vår aktuelle batalje, på isplaneten Hoth, handler alt om stormtroopernes to AT-AT-maskiner. De digre robotene laver gjennom snøen på autopilot, stadig på vei mot fiendens base. Stormtrooperne må beskytte disse så godt de kan, mens motstanderne skal kapre radiostasjoner for å kalle inn luftstyrker, og slik prøve å kneble de to beistene.

Det er klare retningslinjer for hva man skal gjøre, og det målrettede fokuset er med på å holde konflikten spennende og i live. I realiteten er det kanskje omtrent som en runde Battlefield, hvor man skal overta ulike områder omkring på kartet, men innpakningen gjør at det føles friskt og unikt. Det at slagmarken stadig beveger seg, sentrert rundt robotenes ferd, er også noe jeg ikke har sett før.

Hvordan kampene kommer til å utspille seg på andre planeter blir likevel spennende å se. Vi har til gode å få tak i virkelig saftige detaljer om hva slags moduser som venter, men jeg håper de klarer å finne på noe nytt fra sted til sted.

Basisen for opplevelsen, selve skytingen, sitter uansett godt. Noe annet hadde jo nesten vært overraskende når det er DICE som står bak. Man får poeng for drap, og spillerfigurene spiser akkurat nok skudd før de faller døde om. Dette kommer også selvfølgelig an på våpnene. I vår demo kunne vi velge mellom fire hovedvåpen, fra langdistanserifler til vanlige lasermaksinpistoler. Felles for de alle er det klassiske Star Wars-preget, hvor alt fra utseende til «PEW, PEW»-lyder oser av originalfilmene.

Må kraften være med deg

Så løper man altså rundt på slagmarken, slik man har for vane. Bruduljene holder et generelt godt tempo, og med 20 spillere på hvert lag er det alltid noe å skyte på. For å holde spenningen ved like krydrer utviklerne også kartet med ulike oppgraderinger med jevne mellomrom. Disse kommer i form av små emblemer som hvem som helst plukke opp, og ved å holde inne to skulderknapper aktiverer man den aktuelle kraften.

Dette kan være så mangt, fra spesialvåpen til kjøretøy, og jeg skvatt litt til idet jeg ble kastet inn bak rattet i en X-Wing for aller første gang. Man kan også ta direkte kontroll over en AT-AT eller en mer manøvrerbar AT-ST. Disse alternative spillestilene virket smått stive da jeg fikk prøve de, men det er godt mulig dette krever mer tilvenningstid enn det en 15 minutters demonstrasjon kan tilby.

Flyet var kanskje det kjøretøyet som føltes aller best, og selv om jeg krasjet jevnt og trutt, var det likevel løst og ledig, og den neste muligheten til å få tak i en oppgradering var aldri langt unna.

Emblemene er en spennende og unik måte å implementere kjøretøy i spillet, som ikke bare hindrer kødanning omkring i hver base, men også belønner bevegelse. Dette er bare én av flere kule ideer her, ideer som tyder på at DICE antagelig er inne på noe virkelig stort med Star Wars Battlefront.

Konklusjon

Jeg sier det allerede nå: Star Wars Battlefront kan bli virkelig, virkelig bra. Potensialet for å lage et godt skytespill har riktignok alltid vært der, helt fra vi fikk vite at det var DICE som skulle stå bak. Er det én ting svenskene kan, er det nemlig det å sette sammen potente skuddvekslinger.

Likevel var mange, inkludert meg selv, skeptiske til hvorvidt dette kun kom til å være Battlefield i ny drakt. Og på noen måter er Battlefront helt klart inspirert av utviklernes tidligere bragder: De store, åpne omgivelsene, spennende kjøretøy og lignende oppdragsstruktur er blant tingene som har blødd over, men alt som omkranser spillets kjerne bidrar samtidig til å gjøre opplevelsen unik.

Å få tilgang på kjøretøy midt på kartet er en spennende vri; de mobile slagmarkene er utrolig interessante, og tempoet er kraftig skrudd opp i forhold til vanlig Battlefield.

Kronen på verket er likevel det konstante preget av Star Wars, med autentiske effekter, herlig nostalgi og stjernekrig for alle penga. Man føler seg som en del av seriens univers, og det er antagelig dette som kommer til å være den viktigste ingrediensen på spillets leting etter suksess.

Se E3-trailer for Star Wars Battlefront.

 

Star Wars Battlefront (2015) PS4

Star Wars Battlefront (2015) Windows

Star Wars Battlefront (2015) XOne

Star Wars Battlefront (2015) PS4 PS4 XOne Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 19. november 2015
  • Plattform: PlayStation 4
  • Utgiver: EA Games
  • Utvikler: Dice

Beste priser

På lager 248,- Til butikk
På lager 249,- Til butikk
På lager 249,- Til butikk
På lager 249,- Til butikk

Star Wars Battlefront (2015) Windows Windows PS4 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 19. november 2015
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: EA Games
  • Utvikler: Dice

Beste priser

Nedlasting 181,- Til butikk
På lager 199,- Til butikk
På lager 227,- Til butikk
På lager 229,- Til butikk

Star Wars Battlefront (2015) XOne XOne PS4 Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 19. november 2015
  • Plattform: Xbox One
  • Utgiver: EA Games
  • Utvikler: Dice

Beste priser

På lager 219,- Til butikk
På lager 219,- Til butikk
På lager 219,- Til butikk
På lager 219,- Til butikk

Kommentarer (53)

Forsiden akkurat nå

Til toppen