Sniktitt

Steam-kontrolleren

Uvant uten tommelstikker

Vi har testet Valves nye spillkontroller.

Jens Erik Vaaler/Gamer.no

SAN FRANCISCO (Gamer.no): «Endelig!» Det er det første jeg tenker idet det gråsorte plaststykket blir sendt i min retning. Endelig skal jeg få testet kontrolleren Valve mener vil revolusjonere måten vi spiller på. Når jeg til slutt faktisk står der med den i hendene kan jeg ikke si annet enn et tankefullt «hmm».

Det er nemlig ikke til å stikke under en stol at Valves Steam-kontroller er rar i forhold til de andre spillkontrollere vi er vant med å bruke. Da snakker jeg ikke bare om det åpenbare fraværet av tommelstikker. Knappene er plassert på et særs merkelig sted, den mangler et ordinært styrekors, og skulderknappene er analoge og digitale på samme tid.

Likevel er det noe ved den som tyder på at noe nytt og spennende er i gjære.

Hvor gjør jeg egentlig av meg?

Vi tar det åpenbare først. Ja, det er utrolig uvant å bruke en Steam-kontroller når man er vant med de mer tradisjonelle styremetodene i spill. All muskelminne man har opparbeidet seg må nesten bare hives på dynga. Et nytt oppsett skal læres, og dette vil ta tid og krefter.

Spesielt vanskelig er det å vite hvor tomlene skal plasseres. Sirkelformede plater har erstattet de tradisjonelle tommelstikkene og det føles som om noe fundamentalt mangler på kontrollerens overflate. Plastringer forteller deg hvor langt unna sentrum av platen du er, men de glemmes fort med mindre man er veldig obs på dem. Å finne et naturlig hvilested for tomlene tar tid. Senter av skivene er ikke fullstendig jobbet inn enda, og vil nok ta en del tid å vende seg til:

– Den tilbakemeldingen vi hører mest fra de som tester kontrolleren er at den er uvant å bruke og at de må vende seg til den, bekrefter Valve-representanten som står ved siden av meg.

I tillegg til de to sirkelplatene har kontrolleren også tradisjonell A-, B-, X- og Y-knapp. Disse er plassert ned og til venstre for høyre tommel, som er en litt uvanlig plassering, og det kreves titt og ofte en sjekk for å se om man trykker på riktig knapp. På andre side av kontrolleren ligger styrekorset. Denne er også fire separate knapper, fremfor en helhetlig, kryssformet flate. Fingrene glir ikke like lett over dem som et tradisjonelt styrekors, men det gjør egentlig ikke så mye. Storekorset brukes langt oftere til sekundære funksjoner framfor retningsstyring i de fleste spill, så det å gjøre dem til separate knapper er ikke så farlig. Det minsker sjansen for at du aktiverer flere funksjoner samtidig ved en feiltagelse.

Det krevde ofte en ekstra titt for å se om man trykket på rett knapp.

Det føles bra å ha den avrundede plastbiten i hendene. Den ligger fint i begge håndflatene, og ser ut til å være formet for å passe til de fleste hender. På baksiden finnes det ytterligere fire knapper, som du ikke nødvendigvis vil legge merke til med én gang. De går nesten i ett med designet på kontrolleren, og føles mer som ergonomisk design enn separate knapper. For å aktivere dem må du klemme til med langfinger og ringfinger. Å plutselig skulle aktivere fingre som ellers ikke brukes til noe i spillingen er en merksnodig opplevelse. Jeg måtte aktivt bestemme meg for å trykke dem inn, da bevegelsen enda ikke er jobbet inn i spillminnet.

Mye å velge mellom

Valve disket opp med mange ulike spill slik at besøkende kunne teste hva Steam-kontrolleren har å by på for ulike sjangre. Bilspillet Dirt 3, plattformspillet Strider, pek og klikk-eventyret Broken Age og gåtespillet Portal 2 stod på agendaen, og jeg måtte selvsagt ta en tur innom alle.

Strider krever kvikke reaksjoner, hurtige knappetrykk, og et stramt kontrolloppsett for best resultat. .
Les også
Anmeldelse: Strider

Strider krever kvikke reaksjoner, hurtige knappetrykk, og et stramt kontrolloppsett for best resultat. Valves nye kontroller ser ikke ut til å passe optimalt for denne typen spill. Styreplatene fungerer ikke som en erstatter for tommelspakene. Det er vanskelig å få spillfiguren til å lystre uten fysisk tilbakemelding fra det som brukes til å styre spillet med. Når man dytter tommelen i en bestemt retning er det ingenting som spenner imot.

Spesielt det dukke og foreta skliangrep ble ganske vanskelig med mindre man tok seg tid til å stoppe opp, dukke, og så foreta et skliangrep. Dessverre er ikke dette særlig enkelt når man er omringet av fiender som kan gjøre ninjahelten Hiryu om til smeltet sveitserost i løpet av få sekunder.

Det er også overraskende lett å glemme hvor man har knappene sine. Dette er nok fordi de er plassert på et uvanlig sted i forhold til alle andre kontrollere vi er vant til å bruke. Etter litt tilvenning går det greit, men ikke forvent at reaksjonstiden er optimal de første par timene.

Mye å fikle og tukle med

I tillegg til ferdig programmerte styringsoppsett kan du også sette opp dine egne, foretrukne måter å fingernemt manipulere et spill på. Nok en gang lar Valve spillsamfunnet være en naturlig del av produktutviklingen. De har skjønt at mye av makten til å få de store åpenbaringene til å skje ligger hos brukerne, og fortsetter å gi dem mulighet til å leke og pusle med maskinvaren.

Noen som vil spille flerspiller?

De tolv knappene kontrolleren kommer med kan tilordnes ulike funksjoner avhengig av spillet du spiller. Under de to styreskivene er det i tillegg skjulte knapper som kan aktiveres ved et ekstra godt trykk med tomlene. Slikt sett kan Steam-kontrolleren enkelt emulere et styrekors, en åtteveis arkadestikke, en tommelspake eller styrekula i en PC-mus. Responstid og følsomhet kan selvsagt også pirkes på slik at du finner det som fungerer optimalt for deg.

Har du funnet den perfekte konfigurasjonen for spillet du har foran deg kan du laste opp denne til en database og dele den med andre. De ulike oppsettene som brukes vil deretter blir rangert, slik at de mest populære vil flyte til toppen. Dette er en glimrende måte for folk å finne ut av hva som fungerer best for enkelt spill.

Haptisk tilbakemelding

Portal 2 fungerer langt bedre med Steam-kontrolleren enn Strider. Konfigurasjonene er riktignok litt annerledes også, og potensielt litt mer intuitive. Venstre styreskive fungerer fortsatt som erstatter for en tommelspake, men det fungerer mye bedre i tre dimensjoner enn i to. Den store bevegelsesfriheten i tommelen overføres mye bedre til spillfiguren. I tillegg er det langt lettere å gjøre ørsmå og bevisste bevegelser med styreskive enn med tommelspake.

Det føles naturlig å se førstepersonskameraet i spillet bevege seg i henhold til hvor fingeren beveger seg. Akkurat som med i Strider tar det tid å bli vant til, men det føles som om Steam-kontroller i langt større grad er tilrettelagt spill som Portal 2.

Steam-kontrolleren føltes mer tilrettelagt for Portal 2.

Høyre skive etterligner styrekulen fra en PC-mus, og står for vipping og panorering av perspektivkameraet. Slik kan man bla og sveipe med tommelen med korte og raske bevegelser for å kunne bevege blikket i ulike retninger. Det er en helt annen måte å koordinere fingeren sin på enn på venstre side, men etter litt tilvenning føles det naturlig. Litt snubling her og der blir det selvsagt, i og med at finmotorikken ikke sitter helt enda.

Hvert sveip med tommelen genererer en lett vibrasjon fra styreskiven som formidler hvor mye av bevegelsen din som overføres til spillet. Den haptiske tilbakemeldingen fungerer ganske godt, og gir inntrykk av at det faktisk skjer noe under panseret på plaststykket i hendene dine. Du får en langt bedre følelse av hvor mye hver bevegelse har å si.

Selv om tempoet i Portal 2 er langt lavere enn i Strider er det fortsatt mye prøving og feiling som må til før alt sitter. Å se seg rundt krever en ny måte å tenke på, og muskelminnet opparbeidet gjennom årevis med konsollspilling må forkastes.

To ting på én gang?

Neste tilvenningssak blir kontrollerens skulderknapper. Ved første bruk føles de som tilsvarende knapper på en hvilken som helst Xbox 360-kontroller, om ikke litt seigere. Når de trykkes helt inn har de ekstra hakk å gå på. Dette markeres med et velkjent og tilfredsstillende klikk. Skulderknappene fungerer ikke kun som avtrekkere, men også som separate knapper når de trykkes helt inn. De er altså både en analog og digital input på samme tid.

– I et bilspill kan man for eksempel tilegne en fartsforsterker til det siste hakket på skulderknappen, slik at man kan legge til det lille ekstra når det virkelig trengs, forteller den Valve-ansatte mens han gestikulerer med pekefingerne sine.

Dirt 3 har dessverre ikke en turbofunksjon bygget inn i spillet sitt, men jeg får likevel mulighet til å sette meg bak rattet på en rallybil. Det tar ikke lang tid før bilen blir fullstendig totalvrak. Å holde tommelen fastlåst på styreskiven er en oppskrift på å bli slengt ut i grøfta, men lette trykk i retningen jeg vil svinge fungerer langt bedre. Potensialet for stor grad av presisjon er åpenbar. Samtidig virker det som kontrolleren jeg bruker har fått litt hjuling i løpet av demonstrasjonene på messegulvet. Gasspedalen hadde en tendens til å streike, og det satte naturligvis en demper på opplevelsen.

I Broken Age går ting mye lettere, da det er lite koordinering av mange ulike fingre, knapper og styremåter å holde styr på. Her styrer høyre skive musepekeren, og skulderknappen erstatter venstre musetast. Generelt fungerer det ganske bra, selv om litt presisjon går tapt i overgangen fra PC-mus til Steam-kontroller. Det hendte noen ganger at jeg tok i litt for mye med tommelen, slik at pekeren bommet på målet. Med mindre og rolige bevegelser gikk ting langt bedre.

Oppsummering

Om Valves spakeløse kontroller vil sette verden i brann er enda for tidlig å si. Modellene som ble vist frem på GDC var grunnleggende prototyper, knapt mer enn et par dager gamle. Det gjenstår nok en del arbeid på dem frem til Steam-maskinene lanseres senere i år.

Færre styremåter å holde styr på i Broken Age.

Likevel er det ikke å komme bort fra at den føles så annerledes at det er vanskelig å legge den fra seg. Det er noe med å holde den i hendene som gjør at det klør etter å lære de ulike måtene den kan brukes til å spille spill med, og ikke minst hva slags små forandringer du kan gjøre for å skape det ultimate kontrolloppsettet.

Muligheten til å dele dine konfigurasjoner med et større spillsamfunn er en kjempeinteressant funksjon, da det lar brukerne tilpasse og forbedre det grunnleggende kontrolloppsettet i et spill. Få spill vil nok være optimalisert Steam-kontrolleren ved lansering, og dette legger makten til å gjøre dette i brukernes hender.

Den nye Steam-kontrolleren vil ta tid å vende seg til, men dette er bare å forvente i og med at vi er så vant med å bruke spakebaserte kontrollere. Hvordan den store mottagelsen fra offentligheten blir gjenstår likevel å se.

Spent på mer informasjon om Valves Steam-maskiner? Den kraftigste ble kåret allerede i januar.

Siste fra forsiden