Sniktitt

The Crew

Dette kan få meg hekta på bilspill igjen

The Crew byr på en spennende miks av sjangre.

Ubisoft

Nåla på speedometeret danser mellom 200 og 250 km/t. Jeg feier forbi intetanende sjåfører med politiet hakk i hel. De greier ikke å henge med når jeg aktiverer nitroen, sklir mellom to lastebiler med noen centimeters klarering, brekkslædder inn på en grusvei og gasser videre langs den øde landeveien gjennom en varm og utrivelig ørken.

The Crew har gitt meg noen av de aller kuleste bilspill-øyeblikkene jeg har hatt siden jakten på gullmedaljer på førerkortestene i Gran Turismo 2. Blandingen av actionfylt kjøring, rollespill- og MMO-elementer i et åpent amerikansk landskap er deilig, men ikke helt uten sine svakheter.

God miks

The Crew er et massivt online bilspill som blander sammen en spennende miks av flere sjangere. Du kan spille alle oppdragene sammen med venner eller alene, du kan danne egne «crew» eller kjøre løp mot andre spillere du passerer på gata. Du får nytt utstyr til bilen din, på samme måte som en figur i et massivt nettrollespill får gjenstander som gjør den sterkere, alt sammen i en åpen sandkasseverden.

Vi befinner oss i USA, og du trer inn i rollen som en lillebror på jakt etter storebrors drapsmann. Du rekrutteres av FBI, og skal jobbe deg oppover i gjengene på jakten etter de store gutta. Handlingen starter i Detroit, og derfra ligger hele USA for dine hjul. Kartet er naturlig nok ikke en tro kopi, men en komprimert og mindre versjon. Det er fortsatt stort, og med en snitthastighet som hadde betydd åresvis med fengselsstraff i Norge vil det ta rundt 45 minutter å kjøre fra Los Angeles i vest til New York i øst. Det er en imponerende lekegrind utviklerne i Ivory Tower og Ubisoft Reflections er i ferd med å skape.

Variasjonen i områdene er stor, og i løpet av kort tid kan du oppleve alt fra trange bygater, svippe innom breie, lange motorveier og feie over fjellpass eller kjøre offroad over ørkenlandskap, alt uten å se en eneste lasteskjerm. Underveis er det mange postkortøyeblikk der det bare er å stoppe opp og nyte den flotte grafikken i spillet.

Områdene man kjører rundt i, og da spesielt utenfor de mange byene, ser virkelig bra ut. Sammen med til tider meget vakre lyseffekter er The Crew et bilspill som er like slående som de aller fleste andre bilspill på markedet idag, i hvert fall når det gjelder omgivelsene man befinner seg i. Innimellom finner man mange stygge teksturer, og de mange menneskene som tusler rundt gatelangs ser langt fra flotte ut. I tillegg til dette er det trist at Ubisoft låser spillet til 30 bilder i sekundet, og fortsatt sliter med ytelsen på en slik måte som The Crew til tider gjør. Selv med nedjusterte grafikkinnstillinger hakket det for meg, og bildefrekvensen stupte til tider. Dette er definitivt noe som kan gi spillet en real bulk i siden om det ikke rettes opp i.

Litt rotete

Presentasjonen og grensesnittet er også litt vel støyete for min del, men det er kanskje mer personlig smak enn noe annet. Det skjer litt vel mye på kartet på en gang, og det er litt for pyntet, noe som tar fokuset bort fra informasjonen spillet prøver å presentere. Utover dette er det hele ganske godt lagt opp, og jeg liker spesielt godt GPS-funksjonen, og hvordan den viser veien du skal kjøre til punktet du har bestemt.

I tillegg til de mange historiedrevne oppdragene møter man på en rekke utfordringer underveis. Dette er alt fra slalåmkjøring til hopp, og alle oppdrag blir premiert med en medalje, erfaringspoeng, penger og deler til bilen. Til å begynne med er det overveldende mye informasjon, poeng, penger, tall og annet å forholde seg til. Som sjåfør har du ditt nivå som øker med erfaringspoeng, men samtid har bilene du eier også sitt eget nivå separert fra deg.

Du øker bilens styrkenivå ved å skaffe nye deler, noe som nevnt tidligere kan gjøres via oppdrag. Jeg var ikke klar over dette da jeg med en nivå 53 bil prøvde å gjøre et oppdrag som anbefalte et bilnivå på 66. Dermed irriterte jeg meg gang etter gang, og kunne overhodet ikke skjønne hvorfor den ene bilen som vant kjørte så innmari mye bedre enn meg, da jeg de siste rundene kjørte nærmest plettfritt. Forklaringen var enkel, bilen hans var rett og slett mye bedre.

Les også
Anmeldelse: The Crew 2

Vanskelig valg

Når du starter, kan du velge mellom fire ulike biler. Jeg valgte en Ford Mustang, mest fordi den ser helt rå ut, og litt fordi jeg likte balansen mellom kraft og kontroll. Etterhvert forbedres bilen, noe som merkes veldig godt. Du kan også skaffe ulike «specs» til bilene dine, alt etter hva du liker selv. «Full Stock» er en helt vanlig fabrikkversjon av bilen. «Street» er en litt mer altmuligpakke som forbedrer ytelse, akselerasjon, bremser og som fungerer litt til alt. «Dirt» har rallyutstyret du trenger når du skal kjøre på grusen, mens «Raid» kanskje er den morsomste varianten, som gjør om bilen din til en skikkelig offroader som både tåler og gir bra med juling om det trengs. «Performance» er ganske lik «Street», men med enda mer fokus på høye hastigheter, og «Circuit» egner seg best på bane, og er den jeg synes er vanskeligst å kjøre med.

Det finnes også bilforhandlere rundt omkring i landet som har forskjellige biler du kan kjøpe når du får nok penger. Bilene kjennes veldig unike, og alle har sine sterke og svake sider. Mustangen min er rask og har mye muskler, men kan raskt skrense ut av en sving dersom man bommer litt på innbremsingen. En Nissan 370Z svinger imidlertid lettbeint rundt de krappeste hårnålene, men blir parkert når strekningene blir rette.

Jeg spilte med en kontroller tilkoblet PC-en, og det føles riktig. The Crew er nærmere et arkadespill enn en simulator, og er ganske tilgivende til deg som sjåfør. Jeg synes imidlertid bilene tidvis flyter litt over bakken, spesielt gjelder dette de litt tyngre variantene. De har ikke like godt grep som jeg så for meg. Det er likevel en god balanse og fartsfølelse her, og etter et par timers kjøring hadde jeg et godt grep kjøringen.

Kollisjoner er det verre med. Fysikken mellom biler kjennes veldig vilkårlig og uferdig i denne sniktittutgaven, og er en del av spillet jeg håper de pusser på fram mot slippdatoen i november. Noen ganger kunne jeg nesten frontkollidere med passerende biler, for så å bare skli til siden og fortsette nesten uten en skramme. Andre ganger kunne jeg få en voldsom kollisjon når jeg såvidt var borti en annen bil eller en veiskulder.

Konklusjon

The Crew er et meget spennende spill, og det kan fort ende opp med å være det bilspillet som får meg hektet på sjangeren igjen. Blandingen av massivt nettrollespill og bil er spennende, og av det jeg har sett så langt fungerer samarbeid og interaksjon med andre spillere smertefritt.

Den åpne verdenen utviklerne har laget er variert, stor og byr på utallige timer med utforsking. Det er en fryd å cruise rundt med en heftig muskelbil på de mange amerikanske veiene. Underveis finner man mange oppdrag og utfordringer som kan gjøres, som krydrer opplevelsen enda litt til.

Jeg er imidlertid ikke helt sikker på hva som skal holde meg igjen når jeg har gjort ferdig historien. På et eller annet tidspunkt har man kjørt nok rundt omkring, og jeg er spent på å se hva utviklerne gir oss av nytt og spennende innhold. Når alle utfordringer, oppdrag og historie er gjennomført kan jeg ikke per idag helt se hva som skal lokke meg til å spille spillet noe mer, annet enn å cruise rundt i en by eller langs landeveien. Også det blir kjedelig etter hvert.

Historien ser ut til å gi et godt bakteppe og motivasjon til å drive spillerne videre på kartet. Stemmeskuespillet og dialogen holder ikke skyhøy kvalitet, men det er nok til at jeg ønsker å se hvordan den utvikler seg.

I løpet av betatesten har jeg gått fra å være skeptisk til å glede meg til slippdatoen i november.

Siste fra forsiden