Større slag og mer valgfrihet enn noen gang

Dawn of War III blander det beste fra seriens tidligere spill.

LOS ANGELES (Gamer.no): Da Sega kjøpte opp Relic Entertainment i 2013 var det å puste nytt liv i Warhammer 40,000: Dawn of War-serien ett av de første punktene på agendaen. Innen seks måneder var arbeidet i gang med et nytt spill til serien, og i mai i år kunne utvikleren endelig avsløre Dawn of War III.

Etter et avvik fra standardformelen for sanntidsstrategispill i Dawn of War II har Relic denne gangen gått for et noe mer tradisjonelt oppsett. Vi får blant annet et gjensyn med basebygging, som kombinert med flere av de bedre elementene fra forgjengeren danner et godt utgangspunkt for spillet.

Jakten på et supervåpen

Dawn of War III fortsetter historien et ukjent antall år etter hendelsene i forgjengeren, og tar for seg nok et kapittel i den bitre striden mellom rasene Space Marines, Orks og Eldar. Spillet vil spre seg til flere steder i universet, men handlingen fokuserer først og fremst på kampen om planeten Acheron, som etter sigende huser et hemmelig supervåpen.

Som tidligere følger spillets enspillerkampanje en lineær fortelling, men denne gangen skal historien fortelles fra tre ulike sider. I begynnelsen får spillere kontroll over Space Marines-hæren, før de går videre til å spille som orker og deretter må lede Eldar-styrkene i krig.

I stedet for å fremstille en bestemt rase som den snille, forteller kampanjesjef Brent Disbrow at spillere alltid vil være helten i historien, samme hvilken rase man styrer:

I Dawn of War III herjer krigen videre.
I Dawn of War III herjer krigen videre. Bilde: Sega

– Vi ønsket å gi spillere innsyn i for eksempel hva som var Eldar-rasens tolkning av det som skjer, eller hva orkene tenkte om en gitt situasjon. I tillegg har vi spillets heltefigurer, med hver sine mål og motivasjoner som spillere vil kunne sympatisere med, forklarer Disbrow.

At vi får oppleve krigen fra hver rases unike perspektiv er ikke bare interessant for historiens del, men også fordi det åpner for flere måter å spille på. De tre rasene har vidt forskjellige tilnærminger til krigføring, og de ulike enhetene og taktikkene man får ta i bruk legger opp til god variasjon i kampanjedelen.

Mer valgfrihet

Styrkene du får kommandere i Dawn of War III kan deles inn i to kategorier – heltefigurer og såkalte «line units» – og kommer i mange forskjellige fasonger og størrelser. Figurene ser stort sett utrolig tøffe ut, med nøye detaljerte uniformer, våpen og angrepsanimasjoner for både viktige helter og alminnelige fotsoldater.

«Line units» faller under den sistnevnte kategorien, og er generiske styrker tilpasset til hver sine formål i strid. De ulike enhetene gir deg større valgfrihet i hvordan du ønsker å takle motstanderen, noe som var svært viktig for Relic da de designet spillet. Speidere og mindre enheter lar deg snike deg hurtig rundt på slagmarken, mens større, pansrede soldater og kjøretøy passer bedre for frontalangrep mot fienden.

Hæren din vil i hovedsak bestå av «line units», men slagene du utkjemper vil som oftest stå og falle på hvordan du tar i bruk heltene dine. Disse er større og mer utholdende krigere, som med sine kraftige angrep nærmest kan snu en kamp på egen hånd.

Før du legger ut på et oppdrag kan du velge med deg et bestemt antall helter, hver med sine unike egenskaper og tilpasninger. Avhengig av hva oppdraget går ut på vil spillet anbefale hvem du bør ta med deg, men dersom du tror du vet bedre står du fritt til å velge det laget du ønsker å stille med.

Imperial Knight Solaria rydder vei.
Imperial Knight Solaria rydder vei. Bilde: Sega

Da jeg snakket med Disbrow refererte han hele tiden til heltene som «den hemmelige ingrediensen» i Dawn og War IIIs kamper. Det er gjennom disse man virkelig får satt sitt preg på slagmarken, og det å kunne sende av gårde en 14 meter høy supersoldat til å gjøre vei i vellinga ser veldig gøy ut.

Store og åpne slagmarker

Selv om heltene nok har en litt urettferdig fordel over vanlige soldater, får de ikke valse over alt som er av motstand. Fienden har selvfølgelig også sine egne helter, og for å balansere krigen ytterligere har hver enhet én eller flere svakheter som kan utnyttes. I tillegg kan du sikre deg et overtak gjennom taktisk posisjonering av styrkene dine på brettet.

Relic har droppet de innestengte bykartene fra Dawn of War II, til fordel for større og mer åpne områder. Spillere vil fortsatt kunne sende styrkene sine i dekning, men i stedet for å gjemme seg bak bygninger og andre gjenstander finner du nå strategisk plasserte kraftfelt i verdenen. Soldater som oppholder seg inne i et slikt felt er beskyttet fra motstanderens angrep, samtidig som de kan angripe fiender som kommer innenfor rekkevidde.

De større brettene gir deg enda flere muligheter for hvordan du vil utføre hvert oppdrag, og det varierte landskapet åpner for spennende måter å bevege seg rundt på kartet. For eksempel kan du bruke Space Marines-soldatenes «jetpacks» til å forsere alt fra bratte stup til dype kløfter, noe som er hendig i en verden som plutselig kan endre seg rundt deg.

Strategisk plasserte kraftfelt beskytter deg mot fiendenes angrep.
Strategisk plasserte kraftfelt beskytter deg mot fiendenes angrep. Bilde: Sega

Ødeleggelse av brettene er en del av spillet, og vil ifølge Disbrow reflektere spillerens handlinger underveis. Ødeleggelsene skal spenne fra omfattende katastrofer som følge av historiehendelser til små steinras som utløses på grunn av krigens herjinger. Jeg fikk ikke se noen av katastrofene, men bare det å se en liten del av brettet kollapse i det soldater marsjerer forbi gjør at verdenen rundt deg føles levende.

Konklusjon

I Warhammer 40,000: Dawn of War III prøver Relic å introdusere større slag og mer valgfrihet i spillets oppdrag. Resultatet virker lovende, og kombinasjonen av helter, vanlige soldater og bruk av strategi ser ut til å skape spennende og balanserte kamper.

Ved å la oss spille som hver av de tre rasene i enspillerkampanjen gir utvikleren oss et interessant innblikk i hvordan krigen oppleves fra hvert hold. Samtidig åpnes det for større variasjon i valg av spillestil, og for min del gleder jeg meg til å spille som den mystiske Eldar-rasen.

Når det er sagt vet jeg at spillere stort sett har en fraksjon de enten foretrekker eller ikke kan fordra, og jeg håper Relic lykkes i å gjøre hver fraksjons kampanjedel like underholdende. Hvis ikke kan man alltids håpe på flerspillerdelen, men den fikk jeg ikke se noe av på E3.

Warhammer 40,000: Dawn of War III kommer til PC en gang i 2017.

Lyst på mer E3-stoff?
Ta en titt på våre E3-sider, med nyheter, inntrykk og sniktitter fra messa »

Warhammer 40,000: Dawn of War III Windows Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 2017
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: SEGA
  • Utvikler: Relic Entertainment

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen