Soccer Manager

Managerspill er noe som ligger meg nær. Vet ikke om jeg engang tør tenke hvor mange timer utover natten jeg har brukt sammen med Championship Manager. Seneste skudd på stammen er Soccer Manager, et spill utviklet av JoWooD i samarbeid med Heart-Line Software. "For fans of the beatiful game" er slagordet til spillet, og jeg anser meg for en stor entusiast.

Null engasjement
Lyden i spillet består av en rekke lydeffekter når du trykker på knapper i spillet, lydeffekter under kamp og bakgrunnsmusikk. Lydeffektene skrudde jeg av relativt fort, da de rett og slett ble irriterende i lengden. Lydeffektene under kampen er greie, men på ingen måte bra og ender til slutt med å bli overhørt. Bakgrunnsmusikken høres ut som heismusikk tatt fra et annenrangs hotell og fenger overhodet ikke. For å si det på en veldig enkel måte: Skru av lyden på PC-en og sett på en CD. For å strø salt på såret, og skape en unødvendig mengde irritasjon klarte spillet å henge seg en gang rett etter startup, skjermen ble hvit og jeg måtte skru av PC-en for å komme noen vei. Når jeg da igjen skulle starte opp spillet gikk det ikke. Fikk et par feilmeldinger uten noen spesiell informasjon og satt der med skjegget i postkassa. Jeg måtte avinstallere og installere på nytt for å komme inn i spillet igjen. Og da uten alle mine savegames.

Hva er bra i dette spillet? Taktikkdelen i spillet er ganske så variert og fin, med en del valgmuligheter. Minuset er at heller ikke denne delen av spillet holder mål mot for eksempel Championship Manager. Andre pluss er at de har forsøkt å sprite opp en veldig tekstsbasert spillsjanger med å gi deg muligheten til å se på dine egne kamper. Dessverre for spillet er dette et dårlig stykke arbeid levert med et så dårlig resultat at det å se kampene fullt ut blir kjedelig. Trening av en enkelt spiller er og et lite pluss, men spillet ender opp med å skuffe stort på de fleste områder. Du spiller lett gjennom en sesong i dette spillet uten at spillet verken engasjerer eller gleder.

Følelsen av å sitte i sjefsstolen i en europeisk toppklubb finnes ikke, og de avgjørelser du tar ser ikke ut til å gjøre noen som helst forskjell på spillerne dine. De løper rundt på banen som en gjeng kuer gjør på jordet, og om du spiller 4-4-2 eller 3-5-1 ser ikke ut til å ha noen betydning. Og det er nettopp her Championship Manager har klart det unike ved å skape en spilleglede og et engasjement i et tekstbasert spill, noe denne sjangeren i bunn og grunn er. I og med at Championship Manager er det største og beste managerspillet må Soccer Manager finne seg i å bli sammenlignet med det. Mange vil nok synes at dette er urettferdig, men sånn er det nå en gang bare. Alle sjangere har sine klassikere som vil bli husket, Championship Manager er det i denne.

Soccer Manager prøver å få seg en posisjon i markedet sammen med spill som Championship Manager og Total Club Manager 2003. Førstnevnte er som sagt en klassiker og en målestokk for alle spill i denne sjangeren, nummer to er nyskapende på veldig mange områder. Hvor havner Soccer Manager oppi alt dette? Langt nede. Et så dårlig spill er det lenge siden jeg har hatt liggende på min PC. Grafikken er dårlig, selv til et managerspill å være, lyden skrur du av fortere enn en 3. divisjons damekamp på TV-en, og spillet fenger rett og slett ikke på noen områder. Dette kommer av at du aldri får følelsen av å være sjef, spillet flyter av gårde uten at du trenger å gjøre noe. Spillet er dårlig gjennomført på alle områder, og hvis det er noen som kjøper det, er jeg redd for at det blir avinstallert like fort som det blir glemt i bunken av bomkjøp og ødelagte CD-er. Styr unna, gå for Championship Manager i stedet.