Sonic & Sega All-Stars Racing

Fargerik fartsfest

Sega-gjengen kjører så det griner.

Etter å ha hørt bokstavelig talt ingenting om spillet Sonic & Sega All-Stars Racing grunnet ikke-eksisterende markedsføring, dalte spillet ned på pulten min. Etter å ha lest litt om spillet fant jeg fort ut av at det jeg hadde mellom hendene skulle være vårens feelgood-racingspill med et bredt spekter av karakterer fra Sega-universet. Og for en tur det skulle bli.

Sonic, du kjenner Shadow.

Som ethvert godt bilspill med utgangspunktet i kjente og kjære maskoter som originalt er fra forskjellige spill, har Sonic og gjengen et arsenal med forskjellige brett parat. Brettene varierer fra å være Mexico-inspirerte til skumle herskapshus til innsiden av maskineri. Spillet disker altså opp med alskens varierte baner.

Løypene kan du gi gass på i flere forskjellige modi; oppdrag, Grand Prix, enkeltløp, eller med andre spillere – enten på samme skjerm eller over internett.

Helsprø gjeng.

Grand Prix er det nærmeste du kommer en karrieremodus her, hvor du må fullføre de forskjellige turneringene i tur og orden for å låse opp flere. Hver turnering består av fire løp, hvor den totale poengsummen avgjør om du havner på pallen eller må stå og juble ved siden av resten av ensemblet.

Lydsporet i spillet er temmelig kjedelig, men frykt ikke – spillet har en løsning som spriter opp låtutvalget litt. For hver "Sega Mile" du kjører mottar du én mil, logisk nok. Disse milene fungerer som spillets valuta, og med dem kan du kjøpe 32 musikkstykker, 12 spillbare karakterer og 16 brett. Alle brettene er allerede tilgjengelig i Grand Prix-modusen, men hvis du kjøper dem kan du også benytte dem i løp hvor du selv bestemmer hvor du vil kjøre og hvilke regler du vil benytte.

I Xbox360-versjonen får du også spille som Banjo Kazooie.

Karakterene du kjøper er imidlertidig ikke tilgjengelig fra før av, og blir lagt til i det allerede brede spekteret av spillbare moromenn (og kvinner!) fra Sega-universet. I tillegg kan du på Xbox 360- og Wii-versjonen av spillet bruke din egen avatar som sjåfør, skulle du ønske det.

Kjente mekanikker

I All-Stars Racing finner du også diverse bonuser og "power-ups", slik som i blant annet Mario Kart. Det er vanskelig å ikke trekke denne sammenlikningen da alle bonuser du finner i Mario Kart finner du også her, men med et annet ikon og et annet navn. Soppen i Mario Kart for eksempel, er byttet ut med Sonics sko og gir deg en kortvarig økning i hastighet. De berømte - og fatale - skjellene fra Mario Kart har både grønne og røde versjoner også her, i form av boksehansker. De grønne går rett fram mens de røde er hakket mer dødelige, nemlig fordi de er målsøkende.

I tillegg finnes det blant annet skjold og et type bilhorn som gjør skade på alle rundt deg samtidig og det "ultimate" våpenet All-Star Move. Dette er kun tilgjengelig for spillere som ligger helt bakerst i feltet og trenger en hjelpende hånd. Trikset gir deg ekstremt høy fart og styrer for deg, og animasjonen er unik for hver karakter.

Alle biler og doninger i spillet føles gode å håndtere, og fartsfølelsen er upåklagelig. De svevende fartøyene føles litt tunge å svinge med, men slik er de også designet. Kontrollene er enkle, og sitter meget godt.

Sprudlende grafikk

Animasjoner og grafikkstil er noe utviklerne Sumo Digital definitivt har lykkes med her. Animasjonene er morsomme og lekne, mens tegneseriegrafikken er fargerik og ekstremt velpolert. Spillet kjører rett og sett svært stabilt.

Mange lekre verdener.

Varierte og morsomme brett gjør at spillet konstant skifter stemning, mens de mer fargerike banene er et friskt pust i forhold til banene inspirert av maskineri og industri. Jeg kunne kanskje tenkt meg flere fargesprakende baner, i motsetning til disse. Jevnt over får du servert en veldig god og variert pakke med kjøreruter, med flust av hopp og snarveier som er morsomme å finne.

Det finnes ingen historie eller forklaring på hvorfor alle karakterene kjører rundt sammen for moro skyld, men det er kanskje like greit. Sonic & Sega All-Stars Racing er et spill hvor flerspillerdelen er lett å hoppe rett inn i og holder seg godt hvis du har nettilgang eller flere kontrollere. Hvis du spiller alene har spillet en vanskelighetsgrad som stiger fortere enn Sonic løper, så utfordringer er ikke mangelvare her. Frustrasjon kan også spores når du er på vei over målstreken og plutselig lukter dine svidde rumpehår, hvor gjerningsmannen er konkurrentens rakett. Spillet kan potensielt utløse noen krangler hjemme i stua, altså.

Jevnt over er Sonic & Sega All-Stars Racing verdt sin pris hvis du ikke har tilgang til Nintendo Wii. Hvis du har en Wii er det kanskje like greit å investere i Mario Kart, ettersom dette nesten er mye av det samme. Det er ikke dermed sagt at spillet er dårlig, fordi det er det så absolutt ikke. Utviklerne har definitivt hentet mye inspirasjon fra regjerende verdensmester over maskot-samlespill, nemlig Nintendo. Heldiggvis er det lett å overse dette på grunn av det rike persongalleriet, perfekte kontroller og fargerike verdener hentet fra en rekke forskjellige spill.

Spillet leverer uten tvil en solid pakke, og selvom det er uoriginalt og velkjent, fungerer oppskriften som alltid før. Sonic & Sega All-Stars Racing er i bunn og grunn gøy.