Sony kjøper inFamous-studio

Sucker Punch Productions blir en del av familien.

Bellevue-baserte Sucker Punch Productions fyller 14 år i år, og debuterte med Nintendo-utgivelsen Rocket: Robot On Wheels i 1999. Siden den gang har de utviklet spill til Sony-konsoller. Merittene deres inkluderer den populære plattformspillserien Sly Raccoon og actionspillene under inFamous-fanen.

Samarbeidet mellom Sony og Sucker Punch har utvilsomt vært lukrativt, og nå ser det ut til at de ønsker å fullbyrde partnerskapet. CVG melder at Sony har kjøpt det amerikanske spillstudioet for en ukjent sum.

inFamous 2 det her, da.

– Dette har vært et så produktivt og fornøyelig samarbeid for oss at de eneste vi seriøst vurderte å inngå et sånt forhold med var Sony, sa studiosjef Brian Fleming ifølge VG247.

Dette innebærer blant annet at alle de fremtidige spillutgivelsene til utvikleren blir eksklusive for Sony-konsoller. Dette er nok likevel en formalitet, ettersom de ikke har laget spill til andre maskiner enn PlayStation 2 og PlayStation 3 siden 1999. Desto viktigere er det nok at det kvalitetsbevisste studioet får nye økonomiske muskler.

–Sucker Punch Productions er et av de beste spillstudioene i industrien, og vi har hatt et strålende forhold til dem i over 12 år. Vi er stolte over å offisielt ønske dem velkommen til Sony-familien.

– At vi kjøpte Sucker Punch bekrefter hvor hengitt vi er til å utvikle spillopplevelser i verdensklasse, som kun finnes på PlayStation-plattformen. En av PlayStation 3-historiens sterkeste oppstillinger kombinert med nytt, forskjellig innhold til PlayStation Vita har spillere mye å glede seg over i år, sier Sonys spillsjef, Shuhei Yoshida.

Gjengens foreløpig siste spill er inFamous 2, som kom ut den 8. juni til PlayStation 3. Det fikk god kritikk av vår anmelder.

Siste fra forsiden