Sony: – Xbox One-responsen var en nyttig ressurs

Nettresponsen påvirket Sonys PlayStation 4-markedsføring.

Etter Xbox One-avdukingen i mai haglet det kritikk fra iltre spillentusiaster verden over på grunn av konsollens krav til brukeren. For å spille måtte man opprinnelig være koblet til Internett minst én gang hvert døgn. Man kunne heller ikke låne bort og selge spill helt fritt, og måtte benytte partnerbutikker til bruktsalg.

Forrige uke snudde Microsoft på flisa og droppet disse kravene. Konsollen vil dermed i praksis stille samme krav som dagens konsoller gjør. Innen helomvendingen ble gjort har konkurrent Sony smidd godt på den negative responsen, særlig under sin E3-konferanse der de så å si gikk rett i strupen på Microsoft.

I et intervju med Famitsu (via Polygon) forteller PlayStation-toppen Shuhei Yoshida at Internettresponsen hadde en finger med i bildet når selskapet bestemte seg for hvordan de skulle gå frem med markedsføringen av PlayStation 4.

PlayStation 4 kommer i høst.

– Det var svært mange som fortalte meg hva de mente om situasjonen på Twitter før E3. Det er ikke det at brukerreaksjoner alene bestemmer hvordan vi tilnærmer oss maskinvareretningslinjer, men da vi tenkte på hva vi hadde å fortelle og hvordan vi burde presentere det, var responsen en svært verdifull ressurs, forteller Yoshida til bladet.

Tidlig respons

Dette er ikke første gang vi har fått hint om at Sony tar til seg forbrukerreaksjoner. Mot slutten av mai hadde flere Sony-ansatte anerkjent den massive resonsen på Twitter, men kunne av åpenbare grunner ikke si stort mer enn at klageropene ble hørt.

– Er overveldet av flommen av beskjeder fra lidenskapelige PlayStation-fans og at de vil snakke med oss direkte. Vit at vi hører dere, kvitret for eksempel Sony-produsent Nick Accordino.

Les også: Sony: – Vit at vi hører dere Les også: Dette skjedde på Sonys E3-presentasjon

Siste fra forsiden