– Sosiale spill er onde

Mannen bak storsuksessen Braid har ingenting til overs for småspillene.

Amerikaneren Jonathan Blow er mest kjent for å stå bak indie-suksessen Braid. Etter at plattformspillet ble 2008s store moralske vinner, har utvikleren holdt seg opptatt med en rekke prosjekter. Han jobber blant annet med det mystiske eventyrspillet The Witness, i tillegg til at han stadig holder foredrag og deler sine meninger om den digre industrien som omfatter videospill.

Nå har han slått av en prat med spillbladet PC Gamer, hvor han benytter anledningen til å si hva han føler om såkalte sosiale spill

Kommende The Witness.

– Du liker ikke at disse spillene kalles sosiale?

– Vel, de er ikke veldig sosiale. I spill som World of Warcraft og Counter Strike møter du i hvert fall andre mennesker via laug eller klaner. Dere gjør aktiviteter sammen. Med visse sosiale spill handler det om å utnytte folk i en venneliste du allerede har laget. Og det handler ikke om å gjøre noe sammen med de, for dere er ikke pålogget samtidig. De bruker vennene dine som ressurser, snerrer Blow.

Sosiale spill har blitt en milliardindustri de siste årene. Storutvikleren Zynga har for eksempel passert EA - et av verdens største spillselskaper - i verdi. En uheldig konsekvens av dette er at store mengder ekte penger også går tapt når noen velger å utnytte disse systemene.

Senere i intervjuet ble amerikaneren spurt om han fortsatt synes at disse spillene er onde:

– Så absolutt. Det er ikke noe annet ord for det. Du kan debatere hva som helst, men den generelle definisjonen av ondskap i den virkelige verden er egoisme på bekostning av andre eller verden. Tingen med disse spillene er at de er laget for å se lyse og vennlige ut. Noen spill er tydelig ment å gi spilleren noe. Flesteparten av disse sosiale spillene er laget på omvendt vis. De skal ta mest mulig og gi deg minst mulig.

Til tross for hva Braid-skaperen måtte mene så har disse spillene blitt svært populære, og en rask titt på Facebook-spillet Frontierville avslører at det har over 20 millioner månedlige, aktive brukere. Det er flere ganger så mange som ekstremsuksessen World of Warcraft.

The Witness skal utgis i løpet av året, til Xbox 360, PC og PlayStation 3.

Lurer du på hvilke andre spill som er på vei? Ta en titt i Spillkalenderen!

Siste fra forsiden