Anmeldelse

Space Colony

Hva får du hvis du blander The Sims med Startopia, Theme Park World og Command & Conquer? Firefly fikk i alle fall Space Colony, et spill som tilbyr en ganske unik spillopplevelse selv om det ikke inneholder noe særlig nytt.

Side 1
Side 2
Side 3

Lys
En ting jeg liker med Space Colony er hvordan det forholder seg til hva du kan se og ikke. Planetene spillet foregår på er alle veldig mørke, og for å i det hele tatt kunne bygge må du plassere ut lysposter. Lyspostene er ganske spinkle, og dermed lette å ødelegge for fienden. Det gir faktisk en ganske ubehagelig følelse å se et eller annet monster komme ut av mørket og ødelegge lyspostene dine slik at du ikke lenger kan se hva som foregår. Lyspostene fungerer dermed både som grense og som din metode for å utvide synsfeltet ditt.

I motsetning til i mange andre liknende spill foregår store deler av oppdragene i Space Colony på de samme områdene, og det du bygger i et oppdrag fortsetter å være der når du begynner med det neste. Dette gjør at du får et litt mer personlig forhold til basene dine, og at du ikke føler at du hele tiden gjør de samme tingene ved at du må bygge basen fra grunnen av hver gang du spiller. Samtidig skaper det litt problemer, for i begynnelsen er du for det første lite kjent med hvordan en god base bør designes, og for det andre kan du kun bygge en liten del av de strukturene og fasilitetene spillet inneholder. Etter hvert som spillet blir vanskeligere stilles det større krav til effektivitet, og da er det ikke så morsomt å sitte med en klønete bygd base.

Spillet må sies å ha ganske god varighet. Det inneholder dessverre ingen multiplayer, men du får en hel haug enkeltstående oppdrag på kjøpet, samt et sandboksmodus der du kan gjøre hva du vil. Dessuten kommer det med innebygd editor, og med denne kan du mekke sammen hele kampanjer om du skulle ønske det. Hvis du takler problemene med den kunstige intelligensen kan du få mange hyggelige timer med Space Colony. Det er forøvrig mulig å gi ordre når spillet er på pause, og dette kommer du til å bli svært takknemlig for.

Brukergrensesnitt og presentasjon
Brukergrensesnittet kan være litt klumsete til tider. Du kan ikke zoome eller rotere kameraet, og du kan heller ikke rotere de mange installasjonene og fasilitetene. Dette skaper litt problemer av og til, spesielt i forbindelse med plasseringen av gruveinstallasjoner og slikt. Når det gjelder kontrollen av militære enheter føles også denne litt klumsete, og mangler mye i forhold til de gode spillene i sanntidssjangeren. En siste merkverdighet som må nevnes er at hvis du har valgt en kolonist kan du av en eller annen grunn ikke trykke ESC for å komme inn i spillmenyen. Rart.

Grafikken i Space Colony er helt grei. Det er massevis av forskjellige animasjoner å se på, spesielt i forhold til de mange rekreasjonsapparatene, hvor hver karakter har sin egen karakteristiske måte å bruke dem på. Dessverre er mange av animasjonene også ganske hakkete, da de inneholder litt for få bilder ("frames"). Spillet har også noen små tekniske feil som ødelegger helhetsinntrykket litt. Det hele ser likevel ganske pent ut, om enn på en litt primitiv måte.

Musikken er, med noen få unntak, alt for nøytral. Den forsvinner alt for lett inn i bakgrunnen, men den tilfører i det minste litt atmosfære. Lydeffektene er generelt ganske gode, uten at de egentlig stikker seg ut. Det som imidlertid stikker seg ut er de mangfoldige kommentarene til kolonistene dine. Hver har sin egen stemme og personlighet, og det er faktisk fryktelig mange perler blant de mange utbruddene deres. Alle snakker på et forståelig språk, og selv om de samme kommentarene har en tendens til å gå igjen, tilfører de både humor og atmosfære.

Konklusjon
Space Colony er vanskelig å ikke like, men samtidig virker det som det prøver så hardt det kan for å få deg til å mislike det. Det inneholder så mange kule aspekter, og massevis av humor og godt gameplay. Samtidig ødelegges så vanvittig mye av det faktum at kolonistene er så utrolig dumme. Takket være kunstig intelligens fra steinalderen blir spillet mer frustrerende enn gøy. Når du ikke har særlig store baser (og ikke mange kolonister) å forholde deg til er spillet ganske så flott, men etter hvert som antallet ansatte vokser vil du slite mer og mer med å holde følge. Når det fungerer, så fungerer Space Colony glimrende. Når det ikke fungerer, altså minst halvparten av tiden, så er det bare frustrerende. For ikke å dømme det helt nedenom og hjem får jeg konkludere med at dette kan være et godt kjøp når du finner det til nedsatt pris, men inntil da bør du satse på andre spill. Du kan begynne med det sterkt undervurderte spillet Startopia.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden