Space Rangers 2

Space Rangers 2 har tatt Russland med storm, og det er ikke uten grunn. Dette er nemlig et fabelaktig lite spill vel verd oppmerksomheten din.

Et univers i 2D
Størsteparten av gameplayet i Space Rangers 2 er turbasert og foregår på todimensjonale gjengivelser av de mange solsystemene i spilluniverset. Ved hjelp av et enkelt pek-og-klikk-system kan du legge inn kursen din eller kjempe mot fiendtlige romskip. Kamp kan foregå manuelt eller ved hjelp av autopiloten, som vanligvis gjør en god jobb, men som har litt å lære i forhold til effektiv manøvrering. Når det virkelig teller blir du med andre ord nesten nødt til å ta kontroll over spakene selv. Når du reiser fra et sted til et annet (og ikke er i kamp), foregår spillet i "sanntid", slik at du slipper irriterende pauser.

Når du går til kamp på planetoverflatene går spillet over i sanntidsstrategi-modus, hvor gameplayet minner om det vi for eksempel finner i Command & Conquer-serien. Det spesielle her er at i stedet for å produsere ferdige robotmodeller må du velge "kropp" til roboten og montere komponenter på denne. Dette går rimelig kjapt, og når du har designet en robot kan du bygge flere av samme type uten å måtte designe den på nytt. De ulike komponentene har ulike kostnader, og spillet har tre typer ressurser, som skaffes ved å ta over og kontrollere baser rundt om på kartet.

Sanntidsstrategidelen i Space Rangers 2 fungerer helt greit, sett i sammenheng med resten av spillet. Hadde den stått på egne bein som et selvstendig spill, ville det relativt enkle gameplayet raskt blitt gammelt, men som en liten del av et mye større produkt er det egentlig ikke så mye å utsette på den. Selv om den kunstige intelligensen ikke er helt på topp, er mange av kampene rimelig vanskelige og krever at du starter dem på nytt flere ganger før du finner en god strategi å bruke. Dette kan være irriterende til tider, men er ikke noe stort problem. Hvis du ikke har sansen for denne typen oppdrag er det forøvrig bare å si nei når du blir spurt - ingen tvinger deg til noe som helst i Space Rangers 2.

Frihet på godt og vondt
Denne valgfriheten er kanskje det som gjør Space Rangers 2 så involverende. Du har hele tiden full kontroll over din egen skjebne i spillet, og du kan fokusere på akkurat det du selv vil. Utviklerne har bare lagt inn en rekke spennende muligheter som du kan utnytte deg av om du ønsker det. Dessuten føles det faktisk som om du kun er en liten brikke i en veldig stor konflikt, og det er en uvant og appellerende følelse i en spillverden som alltid slenger deg inn i begivenhetenes sentrum. Når du så opplever at du faktisk klarer å spille en rolle i den store sammenhengen, er dette svært tilfredsstillende.

Slike åpne og frie spill som dette er imidlertid ikke for alle, og hvis du er avhengig av fastsatte ordre og instruksjoner, bør du holde deg langt unna Space Rangers 2. I begynnelsen vil nok de fleste føle seg litt forkomne, for selv om spillet starter med en liten øvingsdel kommer "hva i huleste gjør jeg nå?"-følelsen raskt snikende. Det tar faktisk en stund før spillet virkelig griper fatt i deg, men du først har blitt hektet gir det heldigvis ikke slipp så lett heller. Et enkelt spill tar lang tid, og spillet skilter med flere funksjoner for å øke gjenspillingsverdien (slik som et tilfeldig genererte spillunivers og flere mulige løsninger på konflikten).

Pent og rent
Space Rangers 2 er langt fra noe teknisk vidunder, men grafikken glir lett ned, og er funksjonell samtidig som den generelt er veldig pen. De aller fleste skjermbildene er fulle av små animasjoner, og bakgrunnene er fargerike og fine. Sanntidsstrategidelen foregår forøvrig i 3D, og selv om grafikken her er enkel, ser det ikke direkte ille ut. Lyden domineres av elektronisk musikk som passer perfekt til spillets stil, og som holder en høy kvalitet. Lydeffektene forøvrig gjør jobben sin helt greit, uten å imponere.

Som en ekstra liten godbit kommer DVD-platen også med det originale Space Rangers, som aldri tidligere har vært tilgjengelig i engelskspråklig versjon. Spillet regnes som en av de største kultklassikerne i den russiskspråklige spillverdenen, og er absolutt verd en titt. Enkelte tilhengere mener det er nødvendig å spille gjennom originalen før du tar fatt på toeren, men personlig vil jeg anbefale å hoppe rett på Space Rangers 2, da dette er større, penere og bedre enn originalen, samtidig som det grunnleggende gameplayet (og mye av presentasjonen) er det samme. Space Rangers er likevel en fin bonus og vel verd noen timer av ditt liv.

Space Rangers 2 er nok et prakteksempel på at det ikke bare er de store studioene som kan lage knallgode og fantasifulle spill. De forskjellige komponentene spillet består av er hver for seg relativt enkle, men sammen skaper de en unik og flott spillopplevelse med mye frihet, mange overraskelser og en liten porsjon dårlig oversatt humor. På overflaten virker det ikke som noe toppspill, men skinnet bedrar og Space Rangers 2 tilbyr mer moro for pengene enn de fleste "store" konkurrentene. Ta en sjanse, og sats på Space Rangers 2.

NB: Space Rangers og Space Rangers 2 selges i en samlepakke som enkelt og greit heter Space Rangers.