Space Rangers 2

Space Rangers 2 har tatt Russland med storm, og det er ikke uten grunn. Dette er nemlig et fabelaktig lite spill vel verd oppmerksomheten din.

Space Rangers 2 foregår i en fjern fremtid, hvor menneskeheten og deres allierte trues av en utrettelig fiende som kalles dominatorer - en stadig voksende gruppe roboter som ødelegger alt på sin vei, tilsynelatende uten noe fornuftig motiv eller ønske om å kommunisere. Du er en ranger - et medlem av en løst organisert intergalaktisk styrke bestående av lykkejegere og leiesoldater. Organisasjonens hovedmål er å hjelpe militæret med å bekjempe dominatorene, men den har ikke noen fast kommandostruktur, og hver ranger er sin egen sjef.

Hva har vi så her?
Kort sagt er Space Rangers 2 en blanding av flere spillsjangere. Det inneholder litt action, litt sanntidsstrategi, litt handel, litt turbasert taktisk romkamp, litt rollespill, litt utforskning og litt tekstbasert oppgaveløsing. Egentlig er det en ganske merkelig blanding, og en kan trygt si at Space Rangers 2 er ett av de mer unike spillene på markedet i dag. Det hele foregår i et levende spillunivers som hele tiden er i forandring, hvor du får fullstendig frihet til å gjøre hva du vil.

Kampen mellom dominatorene og de allierte rasene vipper frem og tilbake for hver dag som går, og det meste foregår uavhengig av det du foretar deg. I starten er du bare en liten spirevipp som ikke har særlig store muligheter til å påvirke noe som helst, men etter hvert kan du spille en avgjørende rolle i kampen mot dominatorene om du ønsker det. Om du foretrekker kampen for personlig vinning i stedet, går det helt greit - det kan riktignok tenkes at dominatorene tar over hele det kjente universet og dreper deg i samme slengen, men det er like sannsynlig at andre rangere fullfører spillet for deg og redder dagen.

Det hele starter med at du velger hvilken av de fem siviliserte rasene du vil representere og hva slags yrke du skal ha. Når dette er gjort får du et lite romskip utstyrt med et pinglete våpen og litt startkapital, og så slippes du løs. Det mest sentrale i den tidlige delen av spillet er å skaffe penger, slik at du kan kjøpe nytt og bedre utstyr og avanserte oppgraderinger. Penger kan du tjene ved hjelp av handel (hver planet har en dynamisk økonomi styrt av tilbud og etterspørsel) og asteroidemining, eller - hvis du er klar for å takle følgene - piratvirksomhet.

Intergalaktisk altmuligmann
Alternativt kan du utføre oppdrag for de mange planetene i spillet, om ryktet ditt er godt nok hos de som bor der til at de stoler på deg. Mange av disse oppdragene går ut på å transportere ett eller annet merkverdig fra en planet til en annen, men du blir også bedt om å ta ut spesifikke skip (oftest pirater, men av og til kan du bli bedt om å gjøre ting som vil skade ryktet ditt), eskortere viktige romskip i en viss periode, utkjempe slag på planetoverflaten (i sanntidsstrategimodus) eller utføre unike tekstbaserte enkeltoppdrag.

De tekstbaserte oppdragene er de mest interessante, og disse tar det en stund før du får tilgang til. Konseptet her er i utgangspunktet veldig enkelt, og går ut på at du får en serie skrevne situasjonsbeskrivelser og medfølgende valgmuligheter. For å lykkes må du naturligvis gjøre de riktige valgene. Noen av scenariene er som hentet fra typiske eventyrspill, mens andre minner mer om logiske puslenøtter og atter andre igjen kan beskrives som tekstbaserte strategispill. Du får gjøre alt fra å infiltrere hemmelige baser til å drive ditt eget ferieparadis, og selv om konseptet er enkelt, er det alltid et høydepunkt å få slike oppdrag.

Pengene du tjener kan du investere i utstyr for skipet ditt. Dette inkluderer nye og bedre våpen, radarsystemer, skannere (som kan gi deg info om motstandernes skip), skjoldsystemer, reparasjonsdroider, raskere motorer (som også kan foreta lengre "hyperjumps" mellom solsystemene) og større bensintanker. Dessuten kommer spillet med flere unike komponenter ("artifacts"). Plass er et viktig element her, og jo mindre plass en komponent tar, jo dyrere er den. Alt utstyr (unntatt "artifacts" og utstyr du har berget fra vrakrester av dominator-skip) kan oppgraderes, og i tillegg kan du benytte deg av mikromoduler for å endre egenskapene deres.

Til kamp mot dominatorene
Når du etter hvert begynner å få deg et relativt kraftig skip kan du flytte fokuset fra å tjene penger til å kjempe mot dominatorene. Ved hjelp av spillets innebygde nyhetskanal kan du finne ut hvor militæret planlegger å slå til mot dominator-kontrollerte solsystemer, slik at du kan ta del i aksjonen deres (eventuelt sammen med andre rangere). Du kan også følge med på stjernekartet for å se hvor det foregår slag og hvilke systemer som er under angrep av dominatorene. Soloangrep mot dominator-kontrollerte systemer er ikke å anbefale, men det er mulig å dra inn dit på raske raid for å få med seg dyrebart utstyr eller "noder" fra vrakrestene etter tidligere romkamper.

Dominator-utstyr og "noder" kan selges til vitenskapsbaser, hvor det forskes på løsninger for å gjøre ende på dominatorene. Jo mer utstyr disse basene får å rutte med, jo raskere går forskningen, så hvis du fokuserer på kampen mot dominatorene, lønner det seg å selge utstyret til dem (i stedet for vanlige marked som du finner på alle bebodde planeter og romstasjoner). Dominator-utstyr kan også brukes på ditt eget skip, og "noder" kan investeres i din egen personlige "node"-konto på ranger-baser, noe som sikrer tilgangen til verdifulle mikromoduler. Andre ting du kan gjøre inkluderer å bruke satellitter for å lete etter skatter på ubebodde planeter, utforske sorte hull, investere pengene dine i å bygge nye romstasjoner, leie inn medhjelpere (som du kan gi ordre), og så videre.

Det meste du gjør gir erfaringspoeng, som du kan investere i seks ulike kategorier for å forbedre de personlige egenskapene til spillpersonen din. Dessuten følger myndighetene med på det du gjør, og ved å drepe pirater eller dominatorer kan du stige i rang. Statusen din stiger også, og om du lykkes godt i kampen mot dominatorene blir du etter hvert sett på som en helt, og vil oppleve at nyhetene rapporterer om det du gjør, noe du også kan oppleve om du opererer på "feil" side av loven. Alle handlingene dine påvirker hvordan de forskjellige fraksjonene i spillet ser på deg, men heldigvis er det enkelt å holde seg på god fot med de fleste om du ønsker det.