SpellForce: The Breath of Winter

Nå er den første ekspansjonspakken til det kritikerroste SpellForce: The Order of Dawn tilgjengelig. Her får du mer av det som gjorde SpellForce til et av de flotteste sanntidsstrategispillene på markedet.

Ingen store endringer
I forhold til spillbarheten er det ikke gjort mange endringer siden originalspillet dukket opp, men naturligvis inneholder The Breath of Winter alle de nedlastbare oppdateringene som har blitt lansert til nå. Det vil, for eksempel, si at "ryggsekken" til spillkarakteren er mye lettere å håndtere enn den var i de første versjonene av SpellForce. I tillegg er det lagt til en hel rekke teleporteringsbautaer rundt om på kampanjekartene i originalen (slik at å komme seg fra sted til sted tar mye mindre tid), og de nye Breath of Winter-kartene inneholder også rikelig med teleporteringsbautaer.

Ellers er det nå slik at du kan ha helter som ikke er menneskelige, uten at dette egentlig betyr så mye fra eller til. Det fører til litt ekstra variasjon, og det er jo alltid fint. I tillegg får du nå allierte karakterer som følger etter spilleren din og hjelper til i kampene, uten at du har direkte kontroll over dem. Disse fungerer greit, og for å spare spilleren for mye frustrasjon er det slik at de ikke kan dø - i stedet slutter de bare å sloss når helsen er for lav. En annen endring er at spilleren ikke har mulighet til å bygge vakttårn tidlig i spillet, noe som gjør at du ikke kan forsvare deg med å bygge enorme mengder med tårn (og du kan heller ikke "jukse" ved å bruke tårn i angrepssituasjoner).

Utviklerne har tydeligvis lyttet til kritikken originalspillet fikk, og gameplayet virker litt mer balansert denne gangen. Originalspillet kom med noen frustrerende vanskelige oppdrag tidlig i spillet, som fikk mange spillere til å gi opp før de egentlig kom i gang, og slik er ikke Breath of Winter. Vanskelighetsgraden er ikke direkte lav, men det føles mer rettferdig. The Order of Dawn fikk også litt kritikk for at avataren var litt for tiltaksløs, og gjerne stod og stirret tomt ut i luften mens fiender angrep vennlige enheter en armlengde unna. Dette er dessverre ikke forandret - vi skjønner naturligvis at utviklerne er redde for å gjøre avataren for aggressiv (slik at du hele tiden må passe på ham), men det burde finnes en fungerende mellomting. En annen sak folk bemerket med originalen var at det ikke fantes noen statistikk over de individuelle enhetenes styrker og svakheter inne i selve spillet, og dette er det heller ikke gjort noe med.

Samarbeid mot datamaskinen
I forhold til flerspillerdelen kommer The Breath of Winter med en svært interessant nyhet: Mulighet for kooperativt spill. Dette moduset har omtrent akkurat samme form som enspillerdelen, og kommer i to forskjellige utgaver; rollespill og strategispill. På rollespillkart starter du og en eller flere venner på samme sted, og må kjempe seg gjennom kartene for å nå et mål. På veien kan dere plukke opp nytt utstyr og skaffe erfaring, akkurat slik som i enspiller. Det interessante er at når du er ferdig med et slikt kart beholder flerspilleravataren din all erfaringen han har fått, og dermed kan du ta fatt på mer avanserte kart, hvor belønningene er større.

Det samme gjelder strategikart, hvor to eller flere spillere kjemper mot datamaskinen på samme måte som i enspiller. I begge karttypene er det mulig å tilkalle runekrigere som kan hjelpe dere. Spillet inneholder en mengde slike kart med varierende vanskelighetsgrad, og det kan ikke nytte å hoppe inn i et kart designet for avatarer som befinner seg på "level" 20 hvis fyren din er en liten nybegynner. Du må med andre ord utvikle karakteren gradvis ved å spille gjennom lette kart først og vanskelige siden. Det er litt leit at det ikke er mulig å importere en avatar fra enspillerdelen eller eventuelt det originale SpellForce-spillet, men noen veldig stor ulempe er dette ikke. I tillegg til kooperativ flerspiller kommer ekspansjonspakken med en serie nye kart for normal flerspiller.