– Spill er som forhold

Activision filosoferer rundt betydningen av spillserier.

Activision sitter på rettighetene til en hel rekke spillserier, og den aller mest kjente av dem er antagelig Call of Duty-serien.

I et intervju med VentureBeat snakker Activisions sjef for utgivelser, Eric Hirshberg om nettopp denne hangen til å samle på serier.

En bransje i endring

Ifølge Hirshberg har måten vi samhandler med spill på forandret seg stort de siste årene.

– Spill er forskjellig fordi de ikke er bruk- og kast, men beregnet på flerbruk, forklarer han og fortsetter:

– Måten du samhandler med et spill har mye mer til felles med hvordan du samhandler med en idrett eller hobby du elsker, som pågår over tid, enn hvordan du ser en film – som du ser i to timer og så går du videre.

Det er med dette i bakhodet at Activision legger strategien for spillutgivelsene sine. Blant annet har spillgiganten invitert kundene til å fordype seg i Call of Duty-«forholdet» gjennom tjenesten Elite og Call of Duty-messa XP, som er et stort arrangement med masse turneringer.

Tester nye tilleggstjenester

Hirshberg forklarer til VentureBeat at både Elite og XP har vært et eksperiment i hvor dypt spillerne er villige til å involvere seg i spill de virkelig liker.

– Begge tjenestene viser hvor stort potensiale det ligger i det å gjøre spillseriene til et varemerke som blir en del av spillerens liv.

Hirshberg sammenligner dette med hvordan de ulike merkevarene innenfor forbrukerelektronikk har fått en stadig større rolle i kundenes liv, som for eksempel Apples produkter.

– Jeg tror ikke noen nå vil si at du kun kjøper et Apple-produkt, for med på kjøpet får du en bit av Apple-filosofien; et bevis på din kreativitet og din estetiske sans. Det samme gjelder for Nike-sko eller ulike brus- eller ølmerker.

Og nettopp denne tilhørighetsfølelsen ønsker Activision altså å oppnå for de ulike spillseriene sine.

– Det finnes utallige varemerker i andre kategorier som har betydning utover selve produktet, og selv om dette historisk sett ikke har vært tilfellet for spill, tror jeg det vi har gjort med Call of Duty-serien viser at det absolutt er mulig.

Og det er godt mulig utgiveren er inne på noe. Nylig kunne Activision Blizzard melde om et gigantoverskudd, mye takket være nettopp Call of Duty-serien.

Les også: Anmeldelsen av Call of Duty: Modern Warfare 3

Kommentarer (23)

Forsiden akkurat nå

Til toppen