Spill og kunst på samme arena

Jade Raymond og Leonardo da Vinci har noe til felles. De hadde begge sine mesterverk til skue i Louvre denne uken.

1: First page
2: New page

Ettersom E3 har blitt omstrukturert og kanskje fått mindre betydning enn tidligere, ser vi konturene av et nytt og bredere fokus, med informasjonen spredt på de spillmessene som tidligere hadde lite å rope ut om i kampen om oppmerksomheten. En annen og god måte å vise frem varene sine på, er å holde sine egne messer. Microsoft har gjort det i en årrekke, og nå har Ubisoft prøvd seg på det samme.

Ubisoft ønsker spillpressen velkommen

Gamer.no var tilstede når det franske selskapet i løpet av to dager skulle vise frem sine kommende spill i fasjonable lokaler på selveste Louvre i Paris. Hvis så mye som ett av dem stod i stil med de utallige kunstverkene som henger bare et ulovlig steinkast unna lokalene messen fant sted, ville de være inne på noe stort. Det kan se ut som om Ubisofts fineste fresk er under komposisjon av en snik med skarpe kniver og ansiktet godt gjemt under en hette.

"Nothing is true, everything is permitted"

Med en snikmorders motto; "ingenting er sant, alt er tillatt", klarte Jade Raymond nok en gang å stjele mye av oppmerksomheten. Ubisoft Montreals vakreste svane kom med etterlengtet informasjon om snikmorderspillet Assassin's Creed. Jeg vet ikke om det var de lange mørke lokkene og det uskyldig pene ansiktet eller informasjonen hun kom med som gjorde utslaget, men et samlet pressekorps satt benket og fulgte hvert ord som ble sagt på scenen.

Jeg synes ærlig talt det er en smule skuffende at vi fremdeles ikke har sett eller tatt fingrene i en spillbar versjon av tittelen. En ny video ble presentert, og selv om den viste mer av både områdene og kampscenene, kan man ikke konkludere noe særlig lengre enn etter X06 i fjor.

Assassin's Creed

Raymond var blid og snakket litt om historien, men hun holder fremdeles kortene om spillets små hemmeligheter tett inntil brystet:

– Du spiller Altair, medlem av en gruppe snikmordere som eksisterte i Midtøsten i forbindelse med det tredje korstoget. Du starter som en mester innenfor dit fag i 1191, men etter et feilslått oppdrag nedgraderer sjefen din deg til samme rang som en nykommer, og tar fra deg alt utstyret ditt. For å få tilbake rangen og tilliten blant dine kollegaer, får du i oppdrag å stanse det tredje korstoget, noe som gjøres ved å ta ut ni store krigsherrer som skor seg økonomisk på krigen. Du oppdager ting underveis som får deg til å stille spørsmål med det du driver med, men noe mer skal jeg ikke avsløre for dere.

Forberedelser og etterarbeid sentralt

Raymond fortsatte med å fortelle om oppdragsdesignet, og hvordan det handler om mye mer enn bare å drepe en person. Som forberedelser må man kanskje operere som lommetyv for å finne informasjon om hvem man er ute etter, og virkelig planlegge hvordan man skal slå til. I etterkant av drapet er man også nødt til å komme seg vekk fra mengden og vaktene som har blitt oppmerksomme etter udåden.

Assassin's Creed

Det er ikke vanskelig å forstå at Raymond er veldig stolt av de dynamiske folkemengdene. Spillet vil komme som en slags sandkasseopplevelse, og man skal kunne merke at livet i de forskjellige byene går sin daglige gang uten påvirkning fra deg. Historien er heller ikke rett lineær, og man kan utforske byene eller gjøre sideoppdrag mellom oppdragene som drar den videre.

Inspirasjonen til Altair som figur er hentet ut av en modell hvor han representerer en rovfugl som sirkler rundt byttet sitt før det kjapt og nådeløst slår til:

Les også
Anmeldelse: Brothers in Arms: Hell's Highway

– Hvis du ser på Altairs hette har han en liten flipp foran som gjør at skyggen ser ut som et ørnenebb, samtidig som kappen ligner vinger når han løper og hopper. Navnet Altair betyr også "flyveren" på arabisk.

Raymond kunne videre fortelle at til tross for at spillet baserer seg mye på historiske fakta og detaljer, er det ikke hundre prosent realistisk. Altair er godt over normalt akrobatisk, og teamet har latt seg inspirere av Parkour, som er en moderne og akrobatisk "idrettsgren" hvor man kun ved hjelp av kroppen skal ta seg hurtig og grasiøst frem i ulike bymiljøer.

Haze

Assassin's Creed ser ut til å bli noe så uvanlig som et skikkelig gjennomført snikespill. Hvis Ubisoft Montreal klarer å opprettholde det de lover med tanke på den frie opplevelsen, interessante historien og flotte kampscener, er jeg overbevist om at det kommer til å bli stort. Til tross for at jeg sitter igjen litt skuffet over å ikke få teste, er jeg stor fan av det jeg oppfatter som perfeksjon – utviklerteamet vil ikke at noen skal få prøve noe som kan føles billig og uferdig. Det er klart at fallhøyden vokser seg større for hver gang Raymond uttaler seg, men det er lovet en spillbar versjon på årets E3, og muligens på en ekstratilstelning i Europa.

Uansett hva utfallet måtte bli er Assassin's Creed Ubisofts aller største overskrift i utgivelseslistene for det kommende halve året. Jeg gleder meg voldsomt til både å se mer og til syvende og sist også få prøve.

Flere potensielle stortitler

I tillegg til et oppmerksomhetssykt Assassin's Creed, hadde også andre potensielle stortitler funnet veien til den franske hovedstaden. Fra Ubisofts Shanghai-studio er Tom Clancy´s EndWar allerede godt i utvikling. Det samme er et annet spill som bærer onkel Toms navn, nemlig Splinter Cell: Conviction. Begge disse vil vi komme tilbake til i egne sniktitter her på Gamer.no de nærmeste dagene.

Med på lasset kom også det som jeg oppfatter som et par outsidere, som har potensiale til å gjøre noe stort ut av seg. Først ut av disse er Haze, en fremtidsrettet førstepersonsskyter som utvikles av det britiske studioet Free Radical. Spillet lanseres som intet mindre enn en utfordrer til Halo 3, og vi vil komme tilbake til det i en egen sniktitt.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden