Feature

Spillåret 2004 - på godt og vondt

Ah, kan du kjenne det? Den emne, svimle smaken i munnen, som kun betyr én ting - du har forspist deg på bløtekake og sjokoladeis? Vel, etter en høst hvor vi knapt har fått åpnet munnen for den ene godbiten, før den neste presses inn, er det ikke bare du som kjenner deg mo i knærne og sigen i korsryggen.

For å poengtere det opplagte - 2004 har vært et strålende år for oss spillinteresserte. Etter en høst som har forvirret nesten like mye som den har gledet, og hvor en stadig mer lettåpnet lommebok har måttet gi tapt i alle mulige retninger, er det med en viss følelse av metthet vi sitter her, på tampen, og skal oppsummere kalaset.

Med utgangspunkt i spilltitlene som ble utgitt i Norge i 2004, skal vi her prøve å sammenfatte våre utmerkelser for året som er gått. I tillegg til å ta for oss hver av de viktigste sjangrene, samt en liten oppsummering for titlene som faller utenfor, vil vi også gjøre vårt beste for å finne ut av hvilke spill som gav oss den beste grafikkopplevelsen, hvilke titler som briljerte mest på musikksiden, samt kåre noen titler i kategorier som "årets beste visuelle opplevelse", "årets stabukk", "årets kjipeste kopibeskyttelse" og mange flere.

Det kan være verdt å understreke at listene kun baserer seg på de titlene vi har fått spilt skikkelig i året som gikk, og dermed av natur sannsynligvis vil mangle enkelte titler som burde vært med. Finner du noe du synes mangler, kan du gjerne gi lyd fra deg, og diskutere kåringene med andre. Vi har her heller ikke tilstrebet å skulle nevne like mange titler i hver avstemning, da antall kvalitetsspill i hver bolk er temmelig varierende. Med andre ord: Kom det bare to spill i 2004 som var gode nok til å bli nevnt, så har vi bare satt opp de to titlene i vår kåring.

Mest sjangerpriser, samt litt småknask til slutt
For å gjøre denne saken noe mer lettfordøyelig, har vi delt opp i en rekke ulike kategorier. Som alltid vil det være noe ulne skiller mellom disse grupperingene, og vi setter dem opp bare for å forsøke å skape en slags orden i kaoset. Det finnes sikkert gode argumenter for å plassere spill i flere av kategoriene, men vi har foretatt en vurdering, og plasserer spillene deretter.

Etter den store bolken med sjangeroppsummeringer, har vi satt opp noen felleskåringer. Hvilket 2004-spill hadde den tåpeligste tittelen? Hvilket spill hadde det flotteste omslagsbildet? Og hvilket spill hadde den verste menyutformingen? Ta en titt på side 13 om du vil vite hva vi synes.

Her er den da altså, Gamer.nos meny for spillåret som har gått:

  • Skyteaction
    Første- og tredjepersons skytespill, uavhengig av om fokuset er på enspiller, flerspiller eller begge deler.
    Les mer >
  • Plattform og bank-dem-opp
    Actionspill hvor plattformmanøvrering og/eller nærkamp har hovedfokus.
    Les mer >
  • Taktisk action
    Titler hvor taktiske og/eller strategiske vurderinger spiller førstefiolin - gjennom snikeelementer, planlegging og generelt mer dybdegående spillflyt.
    Les mer >
  • Actioneventyr
    Titler hvor det fortellermessige sitter i høysetet, og hvor stemning og historie bidrar vel så mye til spillopplevelsen som selve actionsekvensene.
    Les mer >
  • Eventyr
    Rommer kun "rene" eventyrspill, det vil si titler som i all hovedsak fokuserer på stemning, historie og gåteløsning, og hvor eventuelle actionelementer ikke dominerer spillopplevelsen.
    Les mer >
  • Racing
    Alt av kappløp, samme hvor mange hjul, vinger eller finner som er involvert.
    Les mer >
  • Massivt online
    Store spillverdener, massevis av mennesker å samhandle med og oppgaver å utføre kjennetegner disse spillene.
    Les mer >
  • Rollespill
    Spill hvor spilleren får anledning til å spille en rolle, i den grad at en står fri til å velge hvordan man vil forholde seg til spillverdenen, og at spillverdenen reagerer på dette.
    Les mer >
  • Strategi
    Spill hvor det strategiske står i fokus - i denne kategorien har vi puttet spillene hvor krigføring, imperiebygging og/eller kampoperasjoner danner ryggraden.
    Les mer >
  • Forvaltning og sosialsimulatorer
    En annen retning innen strategispillene er de forvaltningsfokuserte titlene, hvor økonomi og sosiale hensyn gjerne spiller inn. I tillegg vil vi her snakke litt om det som kanskje heller må beskrives som sosialsimulatorer, en kategori som har fått flere nye, gode tillegg i år.
    Les mer >
  • Sport
    Alt av idrett som ikke kan karakteriseres som racing.
    Les mer >
  • Festspill og andre titler som bør nevnes
    Våre utmerkelser for party-slagerne, samt et par spill som fortjener å nevnes, men som vi ikke fikk presset inn i noen av de andre kategoriene.
    Les mer >
  • Spesialutmerkelser og konklusjon
    Plassen å besøke hvis du helst vil komme rett til de artigste kåringene.
    Les mer >

Kommentarer (35)

Forsiden akkurat nå

Til toppen