Spillåret 2006 – fremgang eller stagnasjon?

2005 tilhører historiebøkene og vi speider fremover i året som allerede er godt i gang - på jakt etter godbiter for meg og deg.

Side 1
Side 2

Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar (PC)
Slippdato: 2006

Nok et massivt onlinespill på listen vår og denne gangen er handlingen lagt til Tolkiens fantastiske univers, noe som i så måte skulle gjøre at det litterære fundamentet står fjellstøtt. I likhet med flere andre spill i sjangeren, skal du også her dra på eventyr med andre mennesker gjennom en interaktiv verden. Du kan velge mellom rasene menneske, alv, dverg eller hobbit og vil kunne kjøpe egne eiendommer. Utviklerne sier de også vil prøve å gå noe bort fra den stereotypiske nivå-fremgangen, noe som kan gjøre dette spillet ganske unikt.

Ninety-Nine Nights (Xbox 360)
Slippdato: 2006

Tetsya Mizuguchi, som står bak spill som Rez og Luminies er hjernen bak dette actionspillet hvor du skal få kjempe mot mengder av fiender på enorme slagmarker I god Dynasty Warriors-stil. Eksklusiv for Xbox 360 og kan virkelig være med på å stadfeste dens posisjon på markedet.

Spore (PC)
Slippdato: 2006

Skaperen av Sim City og The Sims, Will Wright, kommer her med et av sine mest ambisiøse prosjekt. Spore er et slags strategisk evolusjonsspill hvor du starter som en mikroorganisme og følger evolusjonen oppover og påvirkes etter de valgene du gjør gjennom spillets gang. Innovative spillkonsept er alltid velkommen.

The Legend of Zelda: Twilight Princess (GC)
Slippdato: 2006

Nintendo har vært sparsomme på informasjonen angående deres kommende kapittel i den fantastiske serien om Link. Erfaringen tilsier likevel at dette er en tittel verdt å se frem til og et flott punktum for GameCube. Skal skuta gå ned, kan man like godt gjøre det med flagget til topps.

Unreal Tournament 2007 (PC, PS3)
Slippdato: 2006

UT 2007 skal etter planen fortsette der forgjengeren slapp, og på sett og vis bli en blanding mellom UT 2004 og det første Unreal Tournament-spillet fra 1999. Spillet vil ta i bruk Epics Unreal 3 grafikkmotor, og vi kan dermed forvente oss en rekke grafiske finesser og snurrepiperier.

World of Warcraft: The Burning Crusade (PC)
Slippdato: 2006

Utvidelsen til et spill som mange av oss ennå sitter og trykker på, kommer som et naturlig høydepunkt i år. To nye spillbare raser, et nytt kontinent og masse annet snacks, gjør at flere millioner WoW-spillere ser frem til dette.

Et potensielt godt år
Denne listen er bare en liten smak på hvilke spennende titler vi kan vente oss i året som kommer, og vi tror ikke disse er de eneste som kan hevde seg. Denne bransjen er i konstant utvikling, og titler og kunngjøringer vil komme på løpende bånd utover året.

En rekke spill har ennå ikke fastsatt dato, men vi nevner noen vi håper på å få se dem i løpet av året:

Vi har som nevnt et potensielt godt år foran oss, noe som ikke utelukkende skyldes de spillene vi har nevnt her. Hvis alt går slik vi håper, blir konsollfamilien utvidet med to medlemmer av neste generasjons kvalitet - og det er ikke noe som skjer hvert år.

Selv om det fremdeles spekuleres høylytt når PlayStation 3 kommer, håper vi i likhet med mange av dere at den er på plass under TV-en allerede i år. Det blir etter all sannsynlighet en svært kraftig maskin med spesifikasjoner som overgår det meste, og det hersker det vel ingen tvil om at Sony går hardt inn for å ta rotta på sine konkurrenter. Det forventes også en vesentlig bedre satsning på lett tilgjenglig nettspilling og multimediafunksjoner denne gangen. En europeisk lansering i år er selvfølgelig å foretrekke, men bli ikke overrasket om vi nok en gang blir prioritert ned og må vente til 2007.

Gode gamle Nintendo er ikke dårligere enn at de også lover ny konsoll, som etter all sannsynlighet kommer i år. Det kan late som om Nintendo med sin Revolution, velger å følge en litt annen sti enn Microsoft og Sony. Der de to sistnevnte satser på høy ytelse og da særlig i form av grafikk, går Revolution litt mindre høylytt i dørene med sine moderate spesifikasjoner. Selv om vi ikke tviler på konsollens kapasitet med tanke på hva den rent ytelsesmessig kan levere, er vi i all hovedsak glade for å se at noen velger å prøve ut nye konsepter. Den nye kontrolleren virker veldig spennende, og Nintendo har lovet å fokusere på det som er aller viktigst; godt gameplay og spill som engasjerer.

Til tross for at nye konsoller kommer til bords, må vi ikke glemme de vi allerede har, og det vil garantert komme flotte spill til dagens konsollgenerasjon en god stund fremover. Når det gjelder den nestegenerasjonskonsollen som allerede er på markedet, Xbox 360, håper vi at 2006 skal bli året hvor den virkelig viser hva den duger for, ettersom den ikke har fått de helt store titlene til nå. Som dere ser på listen er det mye i gjære og mangt å glede seg til.

Alt oppstyret rundt de nye konsollene får også innvirkning på datafronten, men spådommer rundt den evigunge PC-ens eventuelle fall må nok tas med en spade salt ettersom den fremdeles troner som aller beste spillmaskin for mange. Mye kan sies om konsollenes inntog og spesifikasjonsmessige innhentinger, men 2006 er i alle fall ikke året for å kvitte seg med PC-en til fordel for en konsoll da det formelig blomstrer av potensielle klassikere.

I kommende Spore blir spillverdenen skapt av brukerne.

Fremgang eller stagnasjon?
Det alltid tilbakevendende temaet er jo; hvilken vei fører alle de kommende hendelsene oss? Blir vi med på en berg- og dalbanetur hvor nye, banebrytende og ikke minst morsomme spillkonsepter fører an, eller vil fokuset bli liggende på mer eller mindre ”sikre” og gamle konsepter, hvor den egentlige nyskapningen ligger i forbedret grafikk? En slik spillmessig stagnasjon, hvor markedet får lov å styre hva vi som krevende og erfarne gamere skal spille, kan på mange måter virke kvelende på hele spillinstitusjonen.

Vi vet at vi konstant maser om dette, men kreativitet er som i de fleste andre underholdningsbransjer en av de aller viktigste ingrediensene i et velsmakende sluttprodukt. Det er ikke uten grunn at dette bekymrer, fordi det er mang en gang blitt sagt at spill av neste generasjon vil komme til å få økte produksjonskostnader. Dette kan igjen føre til at utviklere kvier seg for å prøve nye konsepter, og heller vandrer langs den trygge økonomiske sti.

Så kommer igjen spørsmålet; hvem skal vi høre på? Salgstallene viser ved flere anledninger at spill som ikke høster så gode karakterer kan selge godt og motsatt. Vil massen noen gang gå lei av utpløyde konsepter og virkelig hige etter noe nytt, eller er dette en forbannelse vi gamere har fått kastet på oss? Vi må huske på at øyet er ikke vår eneste sans, og i spillsammenheng er det kanskje ikke den viktigste engang. Det er følelsen av å delta, av at spillet gir deg noe helt spesielt, at det sluker timer og du formelig ikke klarer å holde hendene dine borte fra kontrolleren eller musa som er essensielt. Et spill kan ha så god grafikk det bare vil, men skal man skille klinten fra hveten - går dette til syvende og sist på spillets sjel og evne til å forføre deg.

Vi ser frem mot resten av 2006 og tror og håper at nye konsoller skal gi oss fremgang – at spill skal skape og gi noe nytt. Vi lar det være de siste ord for denne gang og ønsker alle våre lesere et sent, men riktig godt nytt spillår!

Vi gjør oppmerksom på at utgivelsesdatoene i artikkelen baserer seg på offisiell informasjon fra utgiver eller distributør per 8. januar 2006. Vi garanterer ikke at det blir de endelige lanseringsdatoene.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden