– Spillbransjen har hatt sin storhetstid

EA-grunnleggeren synes nye restriksjoner hindrer fremgang.

Trip Hawkins er en mann med lang fartstid i bransjen. Siden 1982 har han sjonglert en rekke prosjekter, hvor stiftelsen av megautgiveren EA er den største.

Han startet også mobilspillstudioet Digital Chocolate, som har gjort formidabel suksess, og det mer varierende selskapet 3DO – kjent for den ikke fullt så vellykkede konsollen med samme navn, og de desto mer suksessrike spillseriene Army Men og Heroes of Might & Magic.

Han har ikke en like aktiv rolle i bransjen lenger, men det hindrer ham ikke fra å bli invitert til talerstolen hos en rekke spillsamlinger. Hans seneste utspill kommer fra Gamesbeat-messen i San Francisco, hvor han snakket på vegne av Digital Chocolate. Her rakket han ned på makten visse aktører har.

Sånn så Trip Hawkins ut før.

– Se på Internett og hvor mange fantastiske selskaper som har blitt bygd på denne åpne plattformen. Nintendo er et flott selskap, men hvor mange andre selskaper har blitt startet med utgangspunkt i Nintendos plattformer de siste 25 årene?, sa Hawkins til de oppmøtte.

Kjørte sitt eget løp

Han forklarte videre at mye av suksessen til EA kan forklares med at de gav blaffen i Nintendo, og heller satset på Sega Genesis. Sistnevnte konsoll maktet de nemlig å komme rundt hindringene til. Han sammenligner dagens spillbransje med middelalderen, og sier at gullalderen var da de fleste plattformer var åpne.

– Det hersker ingen tvil om at det er en krig om å overvinne hjertet og sjelen til spillutviklerne. De får bestemme hvilken føydalherre som vinner eller taper. Dagene hvor man seiler på én plattform er over. Spørsmålet er om du, som utvikler, eier landjorda?, spurte han publikum retorisk.

Hawkins ser helst at utviklerne fokuserer på nettlesere, og sikter i all hovedsak til at de store konsolleierne setter grove restriksjoner på utviklerne som ønsker å lage spill til konsollene deres. Man hører ofte at utviklere klager over begrensningene Microsoft og Sony opererer med, og det har aldri levnet noen tvil om at PC er en langt åpnere plattform.

Siste fra forsiden