Spillerdrevet MMO fra Mythic-veteran

Dark Age of Camelot-designeren ønsker å ta MMO-sjangeren i en ny retning.

Mark Jacobs har mer erfaring med å lage flerspilleruniverser enn de fleste. Allerede i 1984 skapte han et tekstbasert flerspillerrollespill ved navn Aradath, som kostet hele 40 dollar i måneden å spille. Dette var et av de tidligste kommersielle nettrollespillene, og i årene som fulgte var Jacobs involvert i utviklingen av en rekke nettbaserte spill.

I 1995 var han med å grunnlegge Mythic Entertainment, som i mange år har vært med å prege MMORPG-sjangeren. Deres kanskje mest kjente spill var Dark Age of Camelot, som har fått mye ros for sitt nådeløse fokus på spiller-mot-spiller-kamp. Jacobs forlot Mythic i 2009, etter at eierne i Electronic Arts besluttet å slå studioet sammen med BioWare.

Camelot Unchained

Nå er Jacobs tilbake med ambisjoner om et nytt spill. Det heter Camelot Unchained, og skal være et massivt flerspillerrollespill hvor det eneste som betyr noe er maktkampen mellom spillerne. Her får du ingen erfaringspoeng eller gullmynter for å drepe datastyrte monstre – alt dreier seg om menneskene.

Konseptbilde.
Konseptbilde.

Spillerne organiseres i fraksjoner som kjemper mot hverandre i en middelaldersk fantasiverden, og for å få erfaringspoeng og gå opp i nivå må du bekjempe andre spillere, oppnå mål for fraksjonen din eller rett og slett skape våpen og annet utstyr som kan brukes i kampen.

Spillet vil faktisk ha en egen klasse som er dedikert til å skape gjenstander («crafting»), og disse kan sette opp egne butikker for å selge tingene de skaper til andre spillere. Camelot Unchained vil ikke ha noe auksjonshus eller sentralt marked, alt av kjøp og salg vil foregå mellom spillerne og økonomien skal være drevet fullstendig av spillerne.

For å skape Camelot Unchained har Jacobs og resten av spillstudioet City State Entertainment startet en folkefinansieringskampanje på nettstedet Kickstarter. Her søker de hele to millioner dollar – 11,5 millioner kroner – og har allerede lykkes å få inn over én fjerdedel av beløpet. Kampanjen ble åpnet i går ettermiddag.

Jacobs vil selv spytte inn to millioner dollar av egne midler i utviklingen om kampanjen blir en suksess. Om de ikke lykkes med å samle inn pengene vil spillet visstnok droppes. Du kan ta en titt på Kickstarter-videoen under artikkelen. Alternativt kan du ta en titt på det offisielle nettstedet for mer informasjon om utviklernes planer.

Les også: Anmeldelse: Dark Age of Camelot: Trials of Atlantis
Les også: EA kjøper Mythic Entertainment

Kommentarer (7)

Forsiden akkurat nå

Til toppen