Spillrapport fra PlayStation Experience

De fleste har planlagt slippdato før jul, bortsett fra enkelte avvikere som har innsett at det løpet allerede er kjørt. Vi tar de likevel med, slik at du kan få en viss mulighet til å vurdere hvorvidt du kanskje bør vente med å investere pengene dine til nærmere påske. Uansett hva du bestemmer deg for, her er iallfall et raskt overblikk over noen av de titlene du kan sikle over.

Bilspill:

Destruction Derby Arenas (5. desember)
De fleste av oss har hatt en eller annen sær lyst til å kjøre rundt i ulike biler og bare kjøre på alt vi ser av bevegelige fartøy innenfor vår nærmeste radius. For de av oss som ikke har klart å tilfredsstille nevnte lyst allerede med Crash! i fjor, er det fortsatt håp for PS2-eiere. Med et bredt utvalg av ulike biler og store muligheter for å gjennomføre ulike triks for poeng, er det duket for nok en kamp ned til siste skrue og mutter. Turboladede biler fra de fleste sjangre kjemper om din gunst på flere ulike baner. Her er det med andre ord gode muligheter for heftig diskusjon mellom venner og uvenner om hvorvidt den som vant fortjente seieren. Vi spilte en tidlig utgave av spillet i et par minutter, men har foreløpig ikke blitt helt imponert. Utseendet er litt uklart og bilene virker noe vanskelige å kontrollere, men dette er enkeltfaktorer som godt kan være endret i den ferdige utgaven av spillet. Dette er uansett områder hvor Crash! ikke klarte seg spesielt godt, så enhver forbedring på dette området vil vi ta i mot med jubel- og gledesrop.

Need for Speed: Underground (21. november)
NFS: UG var et av de mest profilerte spillene på PlayStation Experience og mange av dere har garantert tatt en runde eller to med PC-demoen allerede. PS2-versjonen så faktisk ut til å ligge bak PC-versjonen av spillet denne gangen, da PS2-versjonen tilsynelatende dessverre ikke kunne skilte med samme, jevne flyt i spillet. Dette avhenger selvfølgelig av om du har en PC som klarer å dytta unna nok polygoner til at ting går glatt, så vi skal ikke gjøre noen avskrivning allerede nå. Heldigvis er det de samme utviklerene som står bak alle de fire versjonene av spillet denne gang, i motsetning til NFS: HP2 som var en stor skuffelse på andre plattformer enn PS2. Konseptet med at spillet går over til sakte film under ulike actionfylte hendelser i løpet er beholdt og det ser fortsatt rimelig pent og fint ut. Spillet er tydlig inspirert av filmer som The Fast and the Furious, noe man heller ikke prøver å legge noe som helst skjul på. Blir etter all sannsynlighet en av bestselgerene opp mot jul, noe som sikkert ikke blir hindret av at de var messens eneste spill med egne "booth babes".

Gran Turismo 4 (dato ikke kunngjort)
Spillserien som tidligere ble hedret på nesten alle mulige områder, er tilbake med nok en forsiktig videreutvikling av sitt eget konsept. Som tidligere er det hele krydret med det som må være verdens største ansamling med produksjonsbiler av alle typer i et spill, både de vanlige og de litt mer sære. Vi mangler fortsatt en realistisk skademodell (fortsatt ingen skademodell), men simuleringsbiten står fortsatt meget sterkt. Personlig var jeg størst fan av rallybiten i spillet, men det føles litt rart ut å ha kjørt tre runder på en bane uten at bilen overhodet har blitt skitten. Vi kan nok regne med nok en hjemmeseier for de simuleringslystne blant tilhengere av asfaltracing med standardbiler, men GT4 må nok finne seg i å ha større konkurranse enn tidligere, blant annet fra Need for Speed: Underground, Project Gotham Racing 2 og ikke minst det aldeles glimrende Burnout 2 (riktignok en litt annen type bilspill). Fansen av serien vet hva den vil ha - og den får det garantert med dette spillet. Prøvespillingen bar preg av noe utydlige teksturer, men spillet ellers føles riktig så bra. Hvorvidt det er gjort noen større forbedringer rent fysikkmessig fra forgjengeren er det for tidlig å uttale seg om, men vi kommer nærmere tilbake til dette når vi har den ferdige utgaven i hånden.

Crash Bandicoot Nitro Kart (6. desember)
Nok et karting-spill med kjente plattformspill-figurer i hovedrollene. Problemet med å begi seg ut i denne sjangeren på dette tidspunktet, er at Mario Kart: Double Dash akkurat har kommet seg ut til butikkhyllene og forventningene er selvfølgelig skyhøye. Man trenger ikke være medlem av Mensa for å forstå at det kan være vanskelig å overgå Nintendos (velfortjente) dominans på dette markedet. Spillmessig ser ting rimelig klassisk ut, litt som Mario Kart produsert et par år for sent - riktignok med støtte for høydeforskjeller og annen moro som vi ikke hadde i de første utgavene på Nintendos plattform. De som utelukkende eier en PS2 har imidlertid ikke hatt så mye å rope hurra for på denne fronten tidligere, så dersom du har vært både rosa og turkis av misunnelse overfor de som har hatt tilgang til Nintendos sjangerdefinerende spill tidligere, er det bare til å legge seg i kø utenfor butikken. Konseptet så ikke ut til å være utviklet nevneverdig i forhold til hva vi har erfart og opplevd tidligere, men følg med for en anmeldelse etter hvert som vi nærmer oss jul!

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen