Spillteknologi interesserer Pentagon

Nyskapende spill får oppmerksomhet.

Sanntidsstrategispillet Achron kan skilte med en svært nyskapende funksjon som har vekket interesse utenfor spillindustriens grenser. Spillet fokuserer nemlig på tidsreiser, og gjør det på en innovativ måte som kan vise seg å være nyttig i flere sammenhenger.

Spillskaperne har nemlig utviklet en egen motor som skal sørge for at resultatet av spillernes tidsreiser blir korrekt, uansett hvor mange spillere som spiller samtidig. Denne mener utviklerne kan brukes i flere spilltyper og applikasjoner.

Presentasjon av tidsreisekonseptet (pre-alpha).

– Teknologien bak tidsmanipuleringen skaper store bølger i miljøet for seriøse spill, inkludert militære, business og utdanning. Det å kunne manipulere tiden tillater strategisk tenkning og læringsmuligheter. Jeg har briefet senioroffiserer ved Pentagon, og mange Fortune 100-forretningsfolk har indikert at de synes teknologien er svært spennende, sier spillskaper Chris Hazard.

I en opplæringssituasjon kan for eksempel brukerne gå tilbake og gjøre andre valg, for å se hvordan de spiller ut. Man kan også bruke teknologien for å finne optimale løsninger på simulerte situasjoner, og analysere valg og resultatene av disse.

For de av oss som kun er interessert i Achron som spill, kan Hazard fortelle at det skal komme ut i løpet av årets tredje kvartal, men at vi kan forhåndsbestille det og få tilgang til betaversjonen nå.

Spillet kommer med en omfattende kampanjemodus hvor menneskene kjemper for å overleve i kamp mot fiender fra rommet. Spillet har tre fraksjoner (inkludert menneskene), og alle skal være unike. Naturligvis får vi rike flerspillermuligheter, inkludert støtte for mesterskap.

Siste fra forsiden