(Bilde: Code Avarice)

Spillutvikler sa han ville drepe Gabe Newell – nå er spillet fjernet fra Steam

Karrieren som spillutvikler kan være over etter tirade på Twitter.

En av de mer absurde situasjonene som dukket opp i kjølvannet av Valves lansering av Steam Greenlight handlet om roguelike/skytespillet Paranautical Activity. Utviklerne startet en kampanje på tjenesten, men fikk etter hvert en utgiver med på laget. Men siden de allerede hadde startet en kampanje på Greenlight ville ikke Valve la utgiveren legge spillet ut på Steam.

Etter mye om og men kom spillet gjennom Greenlight, og ble etter hvert lansert som «early access»-spill. I går var det endelig ferdigutviklet, og ble lansert «på ordentlig».

Men utviklerne har stadig irritert seg over ulike aspekter av Steam, og klaget mer eller mindre høylydt på disse på Twitter.

Paranautical Activity.

Sinnet kokte over ved lansering

Ved lanseringen toppet det seg da Valve benyttet feil promobilde for spillet på forsiden, og spillskaper Mike Maulbech eksploderte i raseri på Twitter. Han mente Valves feil kom til å koste dem dyrt, ettersom promobildet ikke gjorde det klart at spillet var ferdig, og trodde ikke at Valve ville fikse feilen før spillet hadde mistet forsideplasseringen.

Det var da han twitret noe som han selv har innrømmet var grenseløst idiotisk:

– Jeg skal drepe Gabe Newell. Han skal dø.

Om Valve hadde vært langsomme med å reagere tidligere, var de raske nå. Spillet ble umiddelbart fjernet fra Steam-butikken, og selskapets PR-sjef Doug Lombardi har bekreftet overfor Polygon at spillet har blitt fjernet og at «alle bånd til utvikleren er kuttet etter at en ansatt har fått dødstrusler».

– Jeg har brukt år av livet mitt på dette prosjektet og var veldig frustrert over feilen Valve gjorde, så jeg twitret en serie uttalelser som til slutt endte opp med at jeg sa jeg skulle drepe Gabe eller noe slikt. Det er selvsagt ikke noe jeg mente, men det var uansett fullstendig uakseptabelt og drevet av frustrasjonen jeg følte på det tidspunktet, sier Maulbeck til Polygon.

Utviklerens neste spill, Spinal Destination. Om det noensinne blir ferdig gjenstår å se. (bilde: Code Avarice).
Utviklerens neste spill, Spinal Destination. Om det noensinne blir ferdig gjenstår å se. (bilde: Code Avarice).

Tror karrieren er over

Studioet, som består av Maulbech og partneren Travis Pfennig, skal ha forsøkt å beklage overfor Valve, men regner ikke med at spillgiganten forandrer mening. 

Nå antar de at karrieren som spillutviklere er over, ettersom de har mistet tilgangen til Steam. Maulbech mener Steam i praksis har monopol på digital distribusjon på PC, og forteller i en annen Twitter-melding at spillet har solgt hele tolv kopier på andre plattformer. På Steam solgte de mer enn det i minuttet.

Man kan fortsatt kjøpe spillet via utviklerens nettsted, og det ser ut som Steam-nøkkelen man får via Humble-systemet fungerer. Hvorvidt kunder som har spillet på Steam får tilgang på eventuelle spilloppdateringer vet vi ikke, men vi har tatt kontakt med Valve og om de svarer vil vi oppdatere artikkelen.

Maulbech sier forøvrig også at GOG er interessert i å selge spillet, så det kan tenkes det lanseres der.

Mens Paranautical Activity har blitt fjernet fra Steam forsøker flere andre utviklere å komme seg inn. En av dem er norske Moondrop, som fortsatt trenger Greenlight-stemmer for vakre Amphora.

Kommentarer (35)

Forsiden akkurat nå

Til toppen