Spyro: Enter The Dragonfly

Den lille dragen er tilbake med et nytt spill og denne gangen er det de søte små dragefluene som blir kidnappet av den onde Ripto. Jobben din blir selvsagt å kjempe deg gjennom Dragon Realms for å finne og løslate alle dragefluene. Til å hjelpe deg har du et arsenal med dragevåpen og din trofaste venn Sparx.

Alt er delt opp i store baner med nydelig grafikk, bra lydeffekter og en musikk som bare oser av stemning. Vanskelighetsgraden er som du kan vente av et barnespill, men herregud så moro en gang i blant. Spillet er laget fullstendig i 3D og er spekket med mange små sideeventyr eller småspill om du vil. Som alt annet her i verden har også dette spillet sine små feil, men stort sett går dette bra.

Relativt stort og underholdende
Spillet kommer oppdelt i flere store baner som på en måte er bygget rundt den første banen. Kan sammenlignes med Super Mario 64, hvor du bruker den første banen til å velge mellom de andre banene. Det er også masse ting å gjøre i selve førstebanen, men noen av disse er stengt. Du kan først åpne disse etter du har klart noen av de andre banene og skaffet deg f.eks. lyn- eller ispust. Adgang til noen av banene finner du rundt omkring på de andre banene, så det er ikke fullstendig likt Super Mario 64. Du har flere venner som hjelper deg fra tid til annen og en av dem, Sparx er jo allerede nevnt. Den trofaste dragefluen som følger etter deg gjennom hele spillet. Han henter diamanter som ligger ved siden av deg, hvis du f.eks. løper forbi noen uten å se dem.

Du kan også se på Sparx hvor mye helse du har igjen. Gul farge betyr fullt, så blir han blå for til slutt å bli grønn. Etter dette mister du et liv og blir tatt til begynnelsen av banen, eller til siste fe du har besøkt. Du kan finne flere av disse på enkelte av banene og etter et skudd fra den magiske tryllestrålen blir posisjonen din lagret. Det samme gjelder hvis du lagrer på minnekortet ditt mens du spiller en bane. Når du leser inn igjen det du lagret havner du på begynnelsen av banen, eller ved den siste feen du besøkte. Feen heter forøvrig Zoe, og er en annen av Spyros venner. Andre venner du har er Hunter, et kattedyr som blant annet lærer deg å glidefly i begynnelsen av spillet. Hunter er forelsket i Bianca, en mektig trollkvinne med et hjerte av gull, som gir Spyro flammepusten tilbake i begynnelsen av spillet.

Den siste kameraten til Spyro er vel mer en bekjent, enn en venn. Han heter Moneybags og er en bjørn som gir deg adgang til nye områder, mot betaling selvfølgelig. For å kunne betale Moneybags må du samle diamanter. Disse finnes rundt om i hele Dragon Realms. Noen har verdien 5 eller 2 mens de mest vanlige har verdien 1. Hvis du er riktig heldig finner du også noen med verdien 10. En av målene i spillet er å samle nok diamanter til å nå en total verdi tilsvarende 7000. For å lære deg nye evner, som lyn- eller ispust, må du samle noen spesielle diamanter med bilde av den evnen du vil lære. Det finnes bare en av hver og disse er det enkelt å finne. Du må ta dem med tilbake til førstebanen. Der kan du sette dem fra deg i en dragestatue som har magiske kraft. Sammen med diamantene kan denne gi deg flere evner. Spyro starter med flammepusten sin, som han får av Bianca. Etter hvert får han også tilgang på blokkering, ispust, og elektrisk pust. Blokkering gjør at Spyro kan beskytte seg, med de mektige dragevingene sine, mot prosjektiler som den onde Riptos lakeier skyter mot han. Elektrisk pust kan starte maskiner og aktivere andre ting i spillet.

Ispusten kan fryse fiender og andre gjenstander til en stor isklump, men pass på! Isen varer ikke evig og smelter igjen, slik at det du har fanget kommer seg løs. Enkelte plasser kan du bruke slike frosne fiender til å klatre på og dermed få adgang til områder hvor du vanligvis ikke kommer deg. En annen ting Spyro får helt i starten er boblepust. Denne ligger på bakken foran den magiske dragestatuen og gjør at Spyro kan fange dragefluer. Dragefluer er veldig sky av natur og du må derfor sperre dem inne i små bobler for å redde dem. Dette er ikke alltid like enkelt, for selv om Spyro er snill så stikker dragefluene når han kommer. Hovedoppdraget i dette spillet er å samle alle 90 dragefluene og dermed redde dem fra den onde Ripto. Tro det eller ei, men alle 90 dragefluene har faktisk egne navn. Spyro kjenner tydeligvis alle sammen, for når du fanger en høres Spyros stemme; "Hey, it's" også navnet på dragefluen. Om dette var unødvendig eller ikke av utviklerne kan sikkert diskuteres til langt på natt, men for et barnespill er slike små detaljer viktig. Det letter også arbeidet med å forklare hvor de enkelte dragefluene befinner seg. Jeg kommer ikke til å skrive en liste over det her i denne omtalen, men spør gjerne en kamerat av deg som har funnet noen du ikke har.