Hitman er på ferde igjen. (Bilde: Square Enix)

Square Enix-sjefen vil satse på kjernespillerne

Nå er det fansen som står i fokus hos spillgiganten.

I et intervju med det japanske bladet Nikkey Trendy (via Siliconera) utbasunerer Square Enix' relativt nyutpekte sjef, Yosuke Matsuda, om hva selskapet ønsker å gjøre i tiden fremover. Planen nå er å satse hardt på kjernespillerne, og det han omtaler som «tunge» østlige rollespill. Særlig skal den overraskende suksessen med Nintendo 3DS-spillet Bravely Deafault ha fått Matsuda til å tenke i disse baner.

Hipp hurra for Bravely Default.
Hipp hurra for Bravely Default.Bilde: Square Enix

– Tidligere, når vi har vi utviklet konsollspill med et internasjonalt premiss, har vi mistet fokuset. Ikke bare endte de opp med å bli spill som ikke var for de japanske, men de endte opp med å være ufulstendige titler som ikke en gang passet for et globalt publikum, reflekterer han i intervjuet. 

– Samtidig har det vært spill, slik som rollespillet vi laget med tanke på det japanske publikummet, Bravely Default, som endte opp med å selge bra over hele verden, er slutningen han trekker.

Hitman-bomtur

Som eksempel trekker Matsuda frem Hitman: Absolution fra 2013 – et spill som fikk kritikk blant enkelte for å ikke inneha snike-grunnlaget som de tidlige titlene var kjent for. Istedenfor la utvikler IO Interactive inn egenskaper som skulle tekkes en større brukerskare, og endte dermed kanskje opp med å ikke selge så bra hos fansen.

Det var ikke dette Hitman-fansen ville ha. .
Det var ikke dette Hitman-fansen ville ha. .Bilde: Square Enix

– Så, for storspillene i serier vi for øyeblikket utvikler ønsker vi heller å gå tilbake til røttene, og fokusere på kjernepublikummet, og med å jobbe hardt på slik innhold kan vi få fansen til å si ting som «dette er Hitman slik vi kjenner det». Jeg tror dette er den beste metoden for å vise styrken i våre utviklingsstudio, forklarer han. 

IO Interactive har for øvrig allerede meldt at neste Hitman kommer til å være mer likt de tidligere spillene i serien, med mindre moderne tillpassinger og betydelig større brett. At Square Enix-sjefen nå forteller om det samme vitner om at utgiverhusets tankegang allerde er satt i sving. 

Nye takter hos Square Enix

Etter å ha levert dårligere enn ventede resultat på denne tiden i fjor er det nok smart for Square Enix å reflektere litt over veien videre. Tallene var faktisk så dårlige at daværende sjef Yoichi Wada tok hatten og gikk ikke lenge etter, og selskapet varslet om en omfattende restruktureringsprosess.

I år ventes det at selskapet leverer bedre tall, og de ser for seg å tjene om lag 360 millioner kroner sammenlignet med fjorårets tap på godt over det dobbelte.

Har du fått med deg en av Square Enix' mer vågale nytrekk?
I januar lanserte de en egen folkefinansieringsportal sammen med IndieGoGo »

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen