SSX blir ultrahektisk

Utviklerne er inspirerte av Trials HD og Prince of Persia.

SSX: Deadly Descents, det neste spillet i EAs bestselgende snowboardserie, ble annonsert rundt juletider i fjor. Nå får vi endelig tilgang til ny informasjon om spillet, via et intervju Game Informer har gjort med spillets kreative leder Todd Batty.

Det er for eksempel klart at de har endret spillets navn til kun «SSX», sannsynligvis for å signalisere at dette er en nytolkning av konseptet. Han avkrefter likevel at de prøver å ta steget i en ny og mørkere retning, slik mange fans har fryktet. I stedet er de veldig bevisste på å raffinere seriens mange styrker til en moderne innpakning.

Mye snø, ja.
Mye snø, ja.

SSX vil ha tre hovedmoduser: «Deadly Descent», som er helt nytt og handler om å overleve. «Speed Descent», som omfatter alt av kappkjøring, og «Tricky Descent» som handler om triksing. Alle disse skal bære preg av seriens kjente og sjarmerende overdrevne stil. Batty utdyper førstnevnte modus:

– Vi ville gjøre fjellet levende på en måte som utfordret spilleren. Tidligere spill i serien har hatt digre juv som du kan hoppe over og SSX 3 hadde et slags snøras, men vi ville ta det lengre enn det. Vi har ting som ordentlige snø- og jordras og fallende stalaktitter. Utfordringen i Deadly Descent er rett og slett å komme seg til bunnen av løypa i live.

Større og dypere

Spillet skal også være langt større enn noe serien har bydd på tidligere. Via hovedmenyen, et digert 3D-kart av planeten, skal du kunne navigere 18 digre fjellkjeder som inneholder over 70 fjell totalt. Disse befinner seg i alle verdenshjørner, fra Antarktis til Sibir til Andesfjellene til Nepal. Utsikten skal også være fortreffelig, der du blant annet kan stå på toppen av Mount Everest og se milevis i alle retninger.

Historiedelen skal ta et steg bort fra de typiske verdensmesterskapene, og de har heller funnet inspirasjon i fjellklatringssporten. Der fjellklatrere finnes stor prestisje i å bestige verdens syv høyeste fjell skal hovedpersonen i SSX prøve å kjøre ned de ni bratteste fjellene i verden. Hvert fjell har en egen historie og innpakning i kampanjedelen, og skal være utformet som en slags sluttbosskamp.

Vingedrakt. Utvid

Det blir også nevnt at man kan bruke en vingedrakt, som sett i den norske videoen til høyre. Disse kan man for eksempel utløse etter å ha utført et kult triks, før man svever til trygghet på en fjellhylle noen hundre meter lenger ned. I tillegg til ekstrapoeng vil dette selvsagt også være en helt ny måte å spille. Man skal også få tilgang til andre verktøy, og de skal by på nye spillmekanismer. En isøks vil for eksempel la deg utføre spesielle veggtriks.

Triks er selvsagt en viktig del av dette spillet, og EA Canada har blant annet lånt fysikksystemet til Fight Night Round 4, som virkelig imponerte på dette feltet. Her har de også funnet inspirasjon i spill som Trials HD og Prince of Persia. En eklektisk blanding, altså.

– Vi vil la spillerne kjøre hvor som helst, når som helst, og hive seg i lufta i utrolige høyder og hastigheter. Vi vil at man skal kunne snurre og «flippe» og rulle på hvilken som helst akse, slik at man kan skape et uendelig antall triks. Deretter fletter vi inn alle «grabs», «flips» og andre triks som SSX er kjent for, sier Batty.

Det snakkes også om en heftig flerspillerdel som vi enda ikke får vite mer om.

SSX har foreløpig ingen utgivelsesdato, men kommer til PC, PlayStation 3 og Xbox 360.

Lurer du på hvilke andre spill som er på vei? Ta en titt i Spillkalenderen!

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen