Star Citizen dobler budsjettet

Det er tre dager igjen av romskipspillets folkefinansiering.

Folkefinansieringskampanjen til Wing Commander-skaperen Chris Roberts er snart i havn. Med cirka tre dager igjen har kampanjen totalt fått inn 3,8 millioner amerikanske dollar, altså omtrent 22 millioner norske kroner. Det er nesten dobbelt så mye som Roberts opprinnelig ba om, så kampanjen kan allerede betegnes som en stor suksess.

De ekstra pengene Roberts og gjengen har fått inn vil i stor grad gå til å utvide spilluniverset med nye romskip og solsystemer. Det planlagte spillet er med andre ord blitt betraktelig større ettersom antallet backere har økt.

Star Citizen er et svært ambisiøst spill. Da Roberts først avslørte prosjektet imponerte han for eksempel ved å vise hvordan man kunne vandre rundt inni et gigantisk hangarskip, sette seg inn i romskipet sitt, fly ut og se inn gjennom hangarskipets vinduer hvor man kan se kontrollrommet man besøkte tidligere.

Wing Commander.

Spillet er planlagt utgitt i to faser. Den første heter Squadron 42, og vil være et enspillerfokusert spill der du spiller gjennom en omfattende kampanje, litt som i de gamle Wing Commander-spillene. Denne kan spilles «offline», eller i samarbeidsmodus. Men flerspillerambisjonene er større enn som så. Planen er at spillerne enten kan spille i et massivt, MMO-aktig univers som styres av utviklerne selv, eller på egne servere som støtter spillerskapte modifikasjoner.

Star Citizen.

Om det samlede beløpet overskrider 4 millioner dollar, hvilket alt tyder på at det vil gjøre, får enspillerdelen en rikere kampanje med 45 oppdrag, i tillegg til at utviklerne vil lage profesjonelle modifiseringsverktøy for spillerne og mange ekstra forbedringer til flerspillerprosjektet. Et av de mest interessante tilleggene blir muligheten til å bruke magnetstøvler til å vandre rundt, og til og med slåss, på yttersidene til store skip og romstasjoner.

I tillegg til pengene Roberts får inn via folkefinansiering, både på Kickstarter og sitt eget nettsted, vil eksterne investorer spytte penger inn i utviklingen. Det totale utviklingsbudsjettet ser med andre ord ut til å bli langt større enn for ordinære Kickstarter-prosjekter. Et av poengene med å folkefinansiere deler av utviklingsbeløpet var imidlertid å overbevise investorene om at dette er en type spill folk vil ha.

Star Citizen er forøvrig ikke det eneste romskipspillet på Kickstarter. Det fargerike actionspillet Strike Suit Zero har i skrivende stund 20 timer igjen av sin kampanje, hvor det har sust forbi målet og samlet inn 162 000 dollar (litt over 900 000 kroner). Samtidig har Elite-skaperen David Braben klart å få tak i nesten 500 000 britiske pund (cirka 3 millioner kroner) for sitt kommende Elite: Dangerous.

Les også: Tilbakeblikk: Wing Commander
Les også: Star Citizen når Kickstarter-mål

Siste fra forsiden