Star Wars: Battlefront

"For lenge siden, på en server langt, langt borte..." Det er en mørk tid for dem som mangler Xbox Live-forbindelse. Imperiets styrker kjemper blodige slag mot opprørerne, separatistenes droidehær marsjerer mot republikkens kloner. Og den onde Lord Darth Vader er sett på slagmarken.

Side 4

Lyden av laser
Personlig er jeg en mye større fan av den første filmtrilogien og synes at langbein-droidene til separatistene bare var rosinen i filmkalkunen, men utviklerne har klart å gjøre alle planeter og tidsepoker til noe spennende og stemningsfullt som pirrer fantasien. Grafikken er gjennomgående veldig gjennomarbeidet med små, men viktige småting som gress som svaier i vinden og døde kropper som kastes metervis gjennom luften når tunge laserstråler borrer seg ned i bakken. Siden utviklerne har vært så flinke til å legge inn detaljer fra de kjente slagene blir følelsen av å være en enkelt fotsoldat mye større. Krigsmaskinen ruller brutalt i vei rundt deg, men noen ganger er det likevel fristende å stoppe opp og bare se på omgivelsene. For noen er det kanskje som å hente frem barndommens kuleste leketøy, for andre en helt ny og frisk opplevelse.

Lydsporet er klassisk John Williams. Mange kjenner og elsker filmmusikken, som er gjengitt i spillet med god kvalitet og sans for timing. Alle de klassiske signaturlydene er selvfølgelig også på plass – selv med øynene lukket kan en durkdreven Star Wars-fan tenke seg hva som foregår. Det blir kanskje litt skjæring med de bisarre stemmene fra Live-spillerne som til stadighet bryter inn med merkelige meldinger, men lydbildet er absolutt et eksempel til etterfølgelse for utviklere som ønsker å heve produktet sitt ytterligere noen hakk. Pluss på volumknappen.

Star Wars: Battlefront er enestående på Xbox og får store bonuspoeng for å servere en helt ny spillopplevelse. Det får også pluss for storslagen atmosfære, ren action og et enkelt og inkluderende spillkonsept. Vi savner en enda dypere flerspillerdel med flere moduser, en løsning som gjør noe med lag-problemet, og litt bedre styring på jagerne. Likevel er Battlefront først og fremst ren spillglede og innbitt konkurransementalitet i den aller kuleste galaksen vi kan tenke oss. Den som ligger langt, langt borte.

Side 4